2009-12-10, 19:10
Medlem
vessleäckels avatar
Har käkat sub i ca 6-7 månader..
4-5mg/dag då jag tagit..och det har varit ca 5-6 ggr /vecka
Måste försöka bryta detta och tänkte med hjälp av tramadol bli kvitt subutex.
Har slutat med tramadol 5-6 ggr förrut så jag tar det, att sluta med sub verkar inte speciellt lätt, vilket jag insett då man varit utan ett tag.

Så, lindra abs med tram, hur lång tid kan det ta innan de fysiska abstinensbesvären försvunnit? Bör jag trappa ned subben innan??
Tramadolen kommer lindra det som komma skall, frågan hur mycket. Det är väl en doseringsfråga..tycker det psykiska är det värsta....

mvh
Citera
2009-12-10, 19:59
Medlem
tistlas avatar
Jag tror att det inte blir så farligt som du föreställer dig att trappa ner och sluta med sub. Abstinensen sitter nog i i ett par veckor, influensaliknande symptom och en del magproblem... Du bör nog trappa ner lite innan du tar nästa medicin. Eller så kanske du behöver sub för att må ok psykiskt. Jag kan tänka mig att det i de flesta fall är en form av självmedicinering av andra problem man har. Vet inte dock om så är fallet med dig men jag pratar av egen erfarenhet samt känner flera.Känner också några som slutat och de beskriver en enorm lättnad och ett blomstrande känsloregister. Lycka kan man kalla det. Velar själv med tankar på att sluta eller söka professionell vård för problemet.
Lycka till!
Ps Jag har ingen erfarenhet av Tramadol, vet ej ens vad det är för medicin,en opiat till eller? Ds
Citera
2009-12-10, 20:43
Medlem
Bellossoms avatar
Gör så att du drar ner på sub så mycket det går och sen över på Tramadol. Låt det ta tid med sub-nedtrappningen, ta bara så mkt som behövs för att hålla at i schack.

Tramadol är svårt att uppskatta hur mkt som krävs. Jag skulle tro att det behövs 4-5 st 3-4 ggr per dag. Om du kan få tag på bens av något slag, Stesolid eller oxazepam är det bra, brukar hjälpa mot de obehagliga tvångsrörelserna i benen. Min erfarenhet är att med en annan lättare opiat som man trappar ned successivt under 7-10 d går det snabbare och lättare med at. Jag tror att du kan bli av med värsta at:n på ett par dagar.
Citera
2009-12-11, 04:09
Bannlyst
Kört Sub dagligen i ca 2 månader, hade tänkt trappa ner, ta 3 ggr i veckan, då det är 3e dagen utan, ångesten m.m börjar bli markant jobbig. Men funka ej så bra, så kör på benso&tram nu, 5e dagen utan Sub, och tar inga stora mängder, 4-500mg tradd+liten mängd av valfri benso funkar fint. Ska köra veckan ut, sen testa helt utan en dag och se om man överlever.

Tramadol påverkar ju ej opiodreceptorerna på samma sätt som "vanliga" opiater, så det känns som det bästa valet att lindra ATn på, köra en vecka eller två beroende på hur länga man subbat, sen lär man väl bli något deppig när man väl slutar med allt. Men då funkar ju smådosering av benso i en vecka bra.

GL!
Citera
2009-12-11, 05:24
Medlem
Krim1s avatar
Kör på tipsen som de andra gett. Trappa ut under ett tag först.

Jag själv har aldrig varit ordentligt beroende av en opiat.

Sitter nu med tramadol-AT efter 5 dagars bruk.

Denna(igår) dagen har varit ett helvete rent fysiskt. Sinnessjuka mardrömmar igår natt. Ont i hela kroppen, 0 energi, haft lite problem med magen osv.
Kommer nog vara bättre när jag vaknar imorn dock, har lugnat ner sig lite.

Jag kan bara gissa vad du har framför dig

Lycka till!!
Citera
2009-12-11, 05:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krim1
Kör på tipsen som de andra gett. Trappa ut under ett tag först.

Jag själv har aldrig varit ordentligt beroende av en opiat.

Sitter nu med tramadol-AT efter 5 dagars bruk.

Denna(igår) dagen har varit ett helvete rent fysiskt. Sinnessjuka mardrömmar igår natt. Ont i hela kroppen, 0 energi, haft lite problem med magen osv.
Kommer nog vara bättre när jag vaknar imorn dock, har lugnat ner sig lite.

Jag kan bara gissa vad du har framför dig

Lycka till!!

Hmm, jag har kört tram race på 6v. som längst, och kan inte minnas att det va så jvligt, och då körde jag cold turkey. Men alla är vi olika, det är ju en väldigt speciell substans. Det räcker med en dags bruk, sen har jag total social fobi i 2 dgr efter. Men Subben verkar vara värre att bara slute med rakt av, mkt mer fysiska besvär, samt en sjuhelvetes ångest..
Citera
2009-12-11, 15:45
Medlem
Krim1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnalito
Hmm, jag har kört tram race på 6v. som längst, och kan inte minnas att det va så jvligt, och då körde jag cold turkey. Men alla är vi olika, det är ju en väldigt speciell substans. Det räcker med en dags bruk, sen har jag total social fobi i 2 dgr efter. Men Subben verkar vara värre att bara slute med rakt av, mkt mer fysiska besvär, samt en sjuhelvetes ångest..

Hade käkat sporadiskt i 3 veckor innan det också.
Har ett litet lager.
Citera
2009-12-12, 11:06
Medlem
vessleäckels avatar
Tack för alla tips.

Försöker ta en halva sub om dagen sen komplettera med tram när det blir för drygt. Benzo finns självklart också.

Tråkigt att sluta då jag lider av en massa skit som subben tar bort..men det håller inte ekonomiskt..inga cash=ingen sub.

Uppdaterar i denna tråden fortlöpande..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in