2009-12-10, 18:40
Medlem
Hej jag bor i en soclägenhet(pga mina föräldrar har drogproblem) Och jag har gjort detta i ett år nu. Nu när jag fyllde 20 så tvingar de mig att ta studielån bara för att de tycker att "nu när ja kan få pengar/bidrag från annat ställe så har jag inga val " Jag har planer att börja arbeta så fort jag bara kan efter studenten, men hur kul e det att gå ut med ett lån på ca 30tusen, och pengarna gick till soclägenhetens räkningar (Lägenheten som jag inte vill bo i, inte trivs i, men måste för att jag har inga andra val) Vad skall jag göra? Visst jag kan ta lånet, men då läggs pengarna på hyran , el osv.. Någon som har förslag på vad jag ska göra? Får panik
Citera
2009-12-10, 18:43
Medlem
kaxen82s avatar
Fast å andra sidan, om du är myndig och pluggar kan du väl inte gå på soc?
Citera
2009-12-10, 18:44
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissUnderbar
Hej jag bor i en soclägenhet(pga mina föräldrar har drogproblem) Och jag har gjort detta i ett år nu. Nu när jag fyllde 20 så tvingar de mig att ta studielån bara för att de tycker att "nu när ja kan få pengar/bidrag från annat ställe så har jag inga val " Jag har planer att börja arbeta så fort jag bara kan efter studenten, men hur kul e det att gå ut med ett lån på ca 30tusen, och pengarna gick till soclägenhetens räkningar (Lägenheten som jag inte vill bo i, inte trivs i, men måste för att jag har inga andra val) Vad skall jag göra? Visst jag kan ta lånet, men då läggs pengarna på hyran , el osv.. Någon som har förslag på vad jag ska göra? Får panik

Alla andra i Sverige som pluggar måste ta lån. Varför ska du slippa?

30k är ingen enorm summa. Får du ett heltidsjobb så kommer du ha betalt av det på några månader om du känner för det.
Citera
2009-12-10, 18:46
Medlem
talip_ks avatar
Ta ett helgjobb så slipper du både socialen och csnlån.
Citera
2009-12-10, 18:46
Medlem
Jo de betalar mig sålänge som jag studerar. Kommunen tog beslut om att hjälpa mig pga situationen hemma. Ne visst det kanske inte är någon större summa, men tänk om jag blir arbetslös efter studenten? Hur ska ja kunna betala tillbaka det? Kommer aldrig ifrån soc känns det som....
Citera
2009-12-10, 18:48
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
Ne visst det kanske inte är någon större summa, men tänk om jag blir arbetslös efter studenten?

Men om du är arbetslös efter studenten, kommer väl soc betala för dig? Då står du ju till arbetsmarknadens förfogande, som det så fint heter.

Är det inte så att du får låna pengar nu, men att de betalar för dig sen om du varken jobbar eller pluggar?
Citera
2009-12-10, 18:49
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:

Ja, för det är ju världens lättaste sak i dessa tider...
Citera
2009-12-10, 18:52
Medlem
talip_ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Ja, för det är ju världens lättaste sak i dessa tider...

Jag har då aldrig haft något problem med det. Hon vill ju slippa skulder och då får man jobba. I värsta fall jobbar man på Mcdonalds eller B.K
Citera
2009-12-10, 18:53
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talip_k
Är du medveten om att vi lever i en av Sveriges största arbetslöshets kriser..
Jag har ett flertal vänner som varken får lån i från CSN eller jobb. CSN har blivit hårdare medan företagen säger upp sina anställda. Se på Ericsson i Gävle som ett exempel.

Jag har turen att jag har jobb men jag vet inte hur länge jag har det i dessa tider. På mitt jobb är det minst tre pers i veckan som blir uppsagda.
Citera
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Men om du är arbetslös efter studenten, kommer väl soc betala för dig? Då står du ju till arbetsmarknadens förfogande, som det så fint heter.

Är det inte så att du får låna pengar nu, men att de betalar för dig sen om du varken jobbar eller pluggar?

Soc är inte till för och kommer aldrig att betala skulder.

Återbetalningen av CSN lån är väl inkomstprövande. Dvs kraven på återbetalning kommer när det finns en inkomst att betala med?
Citera
Medlem
Jo men saken är den att jag vill bort från soc så fortast som möjligt, jag vill ha en lägenhet som jag trivs i och vill kunna ta hand om mig utan att soc ska hjälpa. Visst jag är jättetacksam för att de hjälper mig, men jag måste väl ha någon talan ja vill ju inte ta ett lån! Jag har sökt 100tals jobb på helger, nätter men de finns ju inga! Jag funderar på att "säga upp" både lägenheten och soc, o flytta till en polare. då kan ja ta de lånet för då lägger jag ju pengarna på det jag vill! Va e de man får i studielån? Ca 7000kr och de pengarna går enbart till hyran till lägenheten som jag inte vill ha.. Någon som vet hur man "säger upp" soc? Kan man bara gå dit o säga "nej tack jag behöver ingen mer hjälp?"
Citera
2009-12-10, 18:56
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissUnderbar
Jo men saken är den att jag vill bort från soc så fortast som möjligt, jag vill ha en lägenhet som jag trivs i och vill kunna ta hand om mig utan att soc ska hjälpa. Visst jag är jättetacksam för att de hjälper mig, men jag måste väl ha någon talan ja vill ju inte ta ett lån! Jag har sökt 100tals jobb på helger, nätter men de finns ju inga! Jag funderar på att "säga upp" både lägenheten och soc, o flytta till en polare. då kan ja ta de lånet för då lägger jag ju pengarna på det jag vill! Va e de man får i studielån? Ca 7000kr och de pengarna går enbart till hyran till lägenheten som jag inte vill ha.. Någon som vet hur man "säger upp" soc? Kan man bara gå dit o säga "nej tack jag behöver ingen mer hjälp?"

Lever du på Csn-lån så behöver du självklart inte ha någon kontakt med socialen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in