Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-10, 06:20
Medlem
Jag älskar FB men på sistone floodas bla GooGle av FB. Vad man än söker på får man ofta upp vad något rikspucko har skrivit på FB. Missförstå mig rätt! Finns ju flest matnyttiga inlägg men när jag googlar vill jag att det ska vara som förr i tiden, då det inte dök upp massa bloggar och forums.

Även när man sitter och söker efter info här på FB får man upp mycket som inte
är aktuellt och som bara "floodar" hela forumet! Tex när det gäller datorer och teknologi är ju info från 2008 redan föråldrad och inte intressant för någon! Varför kan vi inte rensa bort alla de trådarna?
Vad tycker ni? Hur ska vi göra för att "unflooda" flashback och internet från FB?
Citera
2009-12-10, 06:41
Medlem
Hammarn-84s avatar
håller med dig helt dock inom data kan det vara bra med gammal info om man sitter på gammla saker
känns annars som hälften av alla trådar kan man ta bort saker som är är flera år gammla gör ingen nytta iaf inom vissa ämnen och få bort liknade/kopior av trådar
bla som tränings trådar som är sen 2004 är juh bara kasta skiten
Citera
2009-12-10, 06:51
Medlem
Babsies avatar
Nej, sämsta id´´en jag hört, finns fortfarande mycket intressant information i många av trådarna som har några år på nacken, och vem ska gå igenom alla trådar och avgöra vad som är föråldrad eller inte information?
I övrigt är det Googles problem om de inte kan hitta relevant information, dessutom tar ju Flashback bara upp ett fåtal av alternativen om man söker, om man inte trycker på "Visa fler resultat från www.flashback.info" förstås.
Citera
2009-12-10, 13:07
Medlem
Om man skapar ett slags arkiv då?
Exempelvis som "papperskorgen" som inte kommer upp i google?
Och när man söker skulle man kunna få välja om man vill söka i arkiven eller i det aktuella forumet eller i båda..

Det tycker jag är en überl33tisk lösning!
Citera
2009-12-10, 14:38
Medlem
Von0bens avatar
Jag tycker man borde kunna välja bort att få träffar från bloggtjänster och forum i sina sökningar på google

Det vore väl inte helt omöjligt för google att sortera bort vilket innehåll som kommer från t ex vbulletin och phpbb-forum eller wordpress osv. Fast det är ju googles sak att erbjuda, egentligen, inte Flashbacks.
Citera
2009-12-10, 14:44
Medlem
chajusongs avatar
Fan det är klart dom ska vara kvar, framtidens forskare kommer ju vilja läsa vad vanligt folk skrev om olika händelser och utvecklingen när det begav sig och då är ju FB ett utmärkt material. Kungliga Biblioteket borde säkerhetskopiera FB varje år!
Citera
2009-12-10, 14:53
Medlem
Dalailamas avatar
Om man vill lära sig att söka på FB så går man hit.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=829145

Om man vill lära sig att söka på Google så går man hit.

http://tinyurl.com/yf2h6be eller hit http://tinyurl.com/cgfkh4

Där hittar man omedelbart att en sökning som sökord -site:flashback.info rensar bort alla inlägg ifrån Flashback.info ifrån sökresultaten.

Tänk så lätt allting är om man lägger 2 minuter på att lära sig söka
Senast redigerad av Dalailama 2009-12-10 kl. 14:56.
Citera
2009-12-10, 18:30
Medlem
Phass avatar
Är det bara jag som alltid väljer FB länkar först på google?
Citera
2009-12-10, 18:37
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Ehm .... välj att inte söka flashback.info?

Tror det blir -site:flashback.info eller https//www.flashback.info

Vill du söka bara på flashback lägger du dit ett plus istället.

Lär er söka och googla fúr-i-helvede.
Citera
2009-12-10, 18:44
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Ehm .... välj att inte söka flashback.info?

Tror det blir -site:flashback.info eller https//www.flashback.info

Vill du söka bara på flashback lägger du dit ett plus istället.

Lär er söka och googla fúr-i-helvede.

Du kan ju själv inte söka tydligen eftersom du postat exakt samma tips som någon gör två inlägg ovanför ditt.
Citera
2009-12-10, 18:50
Medlem
Glöm att de kommer att "rensa bort" någonting. På sin höjd hamnar trådarna i Papperskorgen, men det innebär inte att de försvinner varken från forumet i stort, eller från under-forumen. Dvs. du kan bara acceptera på en gång att här raderas ingenting, inte ens om du erbjuder dig att ta den i tvåan för det.

Ett problem uppstår om man använder FB som informationskälla, ty det är inte en informationskälla, utan ett diskussionsforum.

Det jag kan tycka är att det hade varit bra om man kunde sortera bättre i arkivet och sätta ihop trådar bättre. Jag hittar ibland trådar om ett ämne som jag är intresserad av i fel forum. Har RP:at en del men märkt att det här inte ligger i moderatorernas intressen att åtgärda. Det är också ett fenomen att det ligger en massa parallella trådar i samma eller ungefär samma ämne, som inte heller i någon större omfattning verkar kännas relevant. Dock tycker jag personligen att det här är av stor vikt för att ramverket ska fungera, dvs. för att motarbeta kaos.

Kaos leder till att man får svårare att förstå vad som gäller på forumet, och till att man känner sig illa bemött när ens trådar raderas eller blir låsta osv.
Citera
2009-12-10, 18:51
Medlem
Capys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phas
Är det bara jag som alltid väljer FB länkar först på google?

Nej, jag brukar också kolla de först.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in