2009-12-10, 02:26
Medlem
Thundershits avatar
För att kunna göra ett nytt stycke (korrekt) utan att behöva hoppa över en rad (ser fult ut, tar stor plats/ovana), behöver man kunna göra en ny rad samt mellanslag innan påbörjad mening.

Exempel:

XXXXXXXXX
(kunna göra mellanslag)XXXXXXX

Nu:
XXXXXXXX
XXXXXXXX
Citera
2009-12-10, 02:47
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Det är väl bara bra att folket delar upp sin text i stycken?
Istället för att försöka läsa en vägg av text.

Edit;Vad tycker ts om t.e.x detta inlägget? https://www.flashback.org/showpost.php?p=18413947&postcount=1

Betänk då att texten ändå har något litet glapp emellan.
Senast redigerad av .ZoeJane. 2009-12-10 kl. 03:04.
Citera
2009-12-10, 02:51
Medlem
Warship-The-Rektums avatar
man ska göra stycken och hoppa rader...
vem orkar läsa som ovan sade "en vägg av text?"

bara idiotiskt!
Citera
2009-12-10, 03:17
Medlem
En text som är styckesindelad medelst indrag är oftast standard i tidningar och böcker men på nätet är blankrad helt klart bäst tycker jag. Det krävs en mer spatiös disposition för texter som ska läsa på datorskärmen. Det är tillräckligt trist som det är att läsa på en dator, gör det inte värre med indrag.
Citera
2009-12-10, 08:35
Medlem
Thundershits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Det är väl bara bra att folket delar upp sin text i stycken?
Istället för att försöka läsa en vägg av text.

Edit;Vad tycker ts om t.e.x detta inlägget? https://www.flashback.org/showpost.php?p=18413947&postcount=1

Betänk då att texten ändå har något litet glapp emellan.

Precis, om personen skulle kunna ha gjort indrag efter nytt stycke skulle det ha blivit mer lätt läsligt!
För att man kan göra indragning betyder inte att man utesluter att man använder tom rad, det är är effektivt när man börjar på något helt nytt.

Exempel på hur d skulle kunna se ut.
http://www.expressen.se/kronikorer/lizamarklund/1.1507028/liza-marklund-trang-inte-ut-vara-musiker
Citera
2009-12-10, 08:40
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Motherfuck får en tillsägelse för sitt meningslösa bidrag i tråden.

OT raderat

// Mod
Citera
2009-12-10, 09:47
Medlem
TTKs avatar
Men gör indrag då!
Flashback indrag må vara lite större än
det i tidningar vanliga indraget på ett eller två
mellanslag, men har man stora textmassor så
fungerar det bra nog.
Tycker jag i alla fall. Fast dit förslag kan-
ske är att man ska kunna göra mindre indrag för
att det skulle vara snyggare?

edit, nej det där blev ju inte så snyggt som jag förväntade mig.
Senast redigerad av TTK 2009-12-10 kl. 09:50.
Citera
2009-12-10, 10:50
Medlem
Pranchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Men gör indrag då!
fungerar det bra nog.

Den korrekta storleken på ett indrag är ett så kallad "fyrkantsindrag", alltså punktstorleken fast på bredden. Om man gör den större, som i detta exempel, så finns det två nackdelar: Den första är att rytmen bryts i läsandet, då ögat måste söka sig så pass lång in ifrån marginalen av texten. Den andra är att det blir oerhört rörigt när den övre raden, innan radbrytningen, bara har ett kort ord i sig. Då skapas en lucka ifrån den radens slut, och ned till indraget början.

Korrekt fyrkantsindrag en stor fördel över blankrad: nämligen att den inte styckar upp texten så grovt, vilket i långa texter stör flytet. Det finns alltså en anledning till att (nästan) alla tidningar och böcker använder det systemet.

Jag vill poängtera att detta alltså handlar om långa texter, och det är sällan den textmängden produceras i ett enskilt inlägg här på Flashback, och då fungerar blankrad eller "skrivmaskinsbrytning" bra nog i min mening.
Senast redigerad av Prancha 2009-12-10 kl. 10:56. Anledning: Stava bör man, annars dör man.
Citera
2009-12-10, 10:51
Medlem
Thundershits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Men gör indrag då!
fungerar det bra nog.

Hehe njaa inte så snyggt kanske
Jo precis det är mer av det ska vara snyggt och en vana. Indragen eller nya stycken utgör ju inte informationen.
Citera
2009-12-10, 10:57
Medlem
Thundershits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prancha
Den korrekta storleken på ett indrag är en så kallad "fyrkantsindrag", alltså punktstorleken fast på bredden. Om man gör den större, som i detta exempel, så finns det två nackdelar: Den första är att rytmen bryts i läsandet, då ögat måste söka sig så pass lång in ifrån marginalen av texten. Den andra är att det blir oerhört rörigt när den övre raden, innan radbrytningen, bara har ett kort ord i sig. Då skapas en lucka ifrån den radens slut, och ned till indraget början.

Korrekt fyrkantsindrag en stor fördel över blankrad: nämligen att den inte styckar upp texten så grovt, vilket i långa texter stör flytet. Det finns alltså en anledning till att (nästan) alla tidningar och böcker använder det systemet.

Jag vill poängtera att detta alltså handlar om långa texter, och det är sällan den textmängden produceras i ett enskilt inlägg här på Flashback, och då fungerar blankrad eller "skrivmaskinsbrytning" bra nog i min mening.

Bra sagt, instämmer.

Att man på flashback inte skriver så långa texter kan jag ju även hålla med om. Dock är det flera som skriver längre indrag i reseskildringar, drog/rus-rapporter med mera, med andra ord så finns det flera som skriver mer än ett par rader. Om en person skulle vilja göra en "fyrkantsindragning" även om det är i kortare text så stör det ju inte andra.

Jag tycker det bara finns fördelar med att ha det alternativet, om det är värt mödan att ordna får ni som håller i forumet avgöra.
Citera
2009-12-10, 11:05
Medlem
Pranchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thundershit
Bra sagt, instämmer.

Att man på flashback inte skriver så långa texter kan jag ju även hålla med om. Dock är det flera som skriver längre indrag i reseskildringar, drog/rus-rapporter med mera, med andra ord så finns det flera som skriver mer än ett par rader. Om en person skulle vilja göra en "fyrkantsindragning" även om det är i kortare text så stör det ju inte andra.

Jag tycker det bara finns fördelar med att ha det alternativet, om det är värt mödan att ordna får ni som håller i forumet avgöra.

Helt klart! Fyrkantsindrag kan göra en text mycket stilig, och lättläst. Och tro inte något annat, om det är enkelt att införa är jag helt klart för idéen! Är det inte det, rent kodmässigt, så tror jag dock det finns annat att lägga energi på för tillfället.
Citera
2009-12-10, 11:38
Medlem
Thundershits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prancha
Helt klart! Fyrkantsindrag kan göra en text mycket stilig, och lättläst. Och tro inte något annat, om det är enkelt att införa är jag helt klart för idéen! Är det inte det, rent kodmässigt, så tror jag dock det finns annat att lägga energi på för tillfället.

Aa joo, kan det nog mycket väl vara. Ville bara uppmärksamma idéen, för funderingar om tillägg snart eller om en längre framtid.
Får väll hålla tummarna då

För övrigt är det knappt något annat forum som har den här funktionen heller, det kanske ligger något bakom det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in