Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-09, 22:10
Medlem
Linns avatar
Har försökt nedgradera min bf:s HP Laptop från Vista till XP, fick det ej att fungera. Formaterade hårddisken o deletade HPs suspekta partition med restorefunktionen, så jag kan inte heller få det förinstallerade Vista tillbaka. Nu söker laptopen efter den deletade restorepartitionen, och går sedan till BSOD, är lite gråtfärdig och skulle vara fantastiskt tacksam för lite steg för steg info hur jag ska gå tillväga
Citera
2009-12-09, 22:14
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linn
Har försökt nedgradera min bf:s HP Laptop från Vista till XP, fick det ej att fungera. Formaterade hårddisken o deletade HPs suspekta partition med restorefunktionen, så jag kan inte heller få det förinstallerade Vista tillbaka. Nu söker laptopen efter den deletade restorepartitionen, och går sedan till BSOD, är lite gråtfärdig och skulle vara fantastiskt tacksam för lite steg för steg info hur jag ska gå tillväga

Vad exakt var det som inte fungerade?
Citera
2009-12-09, 22:26
Medlem
Linns avatar
Nedgraderingen fungerade inte för att det fattas (SATA?) drivers i XP som jag antar HP laptops behöver. Man kan ändra i bios har jag läst mig till, så att SATA drivers inte behövs, men BIOS versionen i HPn är den sämsta jag sett, låter mig inte ändra nånting förutom bootorder. Så nu är jag fast i blåskärmen, hoppas jag kan göra mig förstådd
Citera
2009-12-09, 22:28
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Nedgraderingen fungerade inte för att det fattas (SATA?) drivers i XP som jag antar HP laptops behöver. Man kan ändra i bios har jag läst mig till, så att SATA drivers inte behövs, men BIOS versionen i HPn är den sämsta jag sett, låter mig inte ändra nånting förutom bootorder. Så nu är jag fast i blåskärmen, hoppas jag kan göra mig förstådd

Har du en diskettstation? Då är det bara att ladda ned drivrutiner och lägga in på en diskett. Sen finns det även xp-skivor där drivrutinerna redan är inlagda.
Citera
2009-12-09, 22:48
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Har du en diskettstation? Då är det bara att ladda ned drivrutiner och lägga in på en diskett. Sen finns det även xp-skivor där drivrutinerna redan är inlagda.
Jo, skulle tro att det är rätt väg att gå. Leta reda på en XP-version med SP3 inlagt, det innebär samtidigt att SATA-drivisarna är inlagda och funkar från start.

Här har du 16 sidor från PB med sökorden "xp sp3"
The Pirate Bay - The world's most resilient bittorrent site
Citera
2009-12-09, 23:39
Medlem
Linns avatar
Tack snälla! Jag testar det nu
Citera
2009-12-10, 19:57
Medlem
Linns avatar
Hej,
har försökt installera xp sp3 nu, hp:n bootar från cd, installationen startar rabbla alla drivrutiner men efter det går det tillbaka till bluescreen?
Citera
2009-12-10, 23:35
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Hej,
har försökt installera xp sp3 nu, hp:n bootar från cd, installationen startar rabbla alla drivrutiner men efter det går det tillbaka till bluescreen?
Hmm...nu känner jag att jag är ute på lite djupt vatten här eftersom mina vanliga teorier tydligen inte stämmer...men okej.
Leta reda på t ex Hirens bootcd eller möjligen Ultimate bootcd, bränn den och boota från den. Leta sen reda på Harddisk tools eller vad det nu kan stå och leta efter något som kan nita hårddisken helt, t ex Active Killdisk.

Här förresten, det är enklare att länka: Hiren's BootCD 10.1 - www.hiren.info
Iaf, ta bort allt och börja om från början. Är det inget fel på hårddisken - vilket du givetvis passar på och kolla först - så bör det gå att installera sen.
Om det inte har något med att bios är låst eller något liknande som jag inte stött på än och därför inte säger något om.
Citera
2009-12-15, 18:53
Medlem
zixls avatar
Jag har installerat xp på nx7400, 6510b och probook utan några större problem, du kan i värsta fall slipstreama en egen xpskiva med drivrutiner för sata med hjalp av nlite. min skiva var en sådan.
Citera
2009-12-15, 19:38
Medlem
Sluta leva i det förflutna.
Lägg in Windows 7 istället.
Citera
2009-12-15, 23:58
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quayle
Sluta leva i det förflutna.
Lägg in Windows 7 istället.
Av samma skäl ska man inte lyssna på musik som är äldre än 8 år...eller?
Saken är den att XP är än idag ett bra system om man gillar rå kraft och jag märker direkt skillnaden i prestanda om jag bootar upp XP direkt efter att ha suttit i W7.
Numer har jag såpass kraftfull burk att skillnaderna är mindre men de finns ändå där.

Idag kör jag dock nästan uteslutande W7, men det beror mer på att min XP-installation inte är helt frisk...det är absolut något som blivit bättre, just detta att man på ett annat sätt kan ha igång sitt OS nästan hur länge som helst.
XP vill gärna bli ombootat lite då och då.
Citera
2009-12-16, 17:08
Medlem
thezushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Jag har installerat xp på nx7400, 6510b och probook utan några större problem, du kan i värsta fall slipstreama en egen xpskiva med drivrutiner för sata med hjalp av nlite. min skiva var en sådan.

Precis som zixl skrev i ett tidigare inlägg, ladda ner Sata drivers för datorn från HP's hemsida och gör sedan en slipstream med nLite!
http://www.nliteos.com/download.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in