2009-12-08, 21:43
Medlem
Pradaklons avatar
Ska söka skola nu till våren och skolan har precis släppt vad som behövs för att söka. Eller, arbetsproverna kommer lite senare denna månad men de har skrivit man måste ha med personbevis som inte är äldre än tre månader och även bevittnade gymnasiebetyg som bevisar man är berättigad att söka högskola. Men nu undrar jag hur det fungerar, kan jag ta mina slutbetyg jag fick när jag tog studenten, kopiera och skicka in till skolan. Och vad för slags personbevis vill de ha, och hur förskaffar jag mig det?

Allting verkar så krångligt, varför kan inte detta fungera digitalt om jag bara ger dem mitt person-nr?
Citera
2009-12-08, 21:48
Medlem
Nellikers avatar
Tror att det bör räcka med kopierade betyg, men jag vet inte...

Personbeviset däremot beställer du hos skatteverket:

http://www.skatteverket.se/folkbokforing/bestallapersonbevis.4.18e1b10334ebe8bc80003671.htm l?posid=1&sv.search.query.allwords=personbevis
Citera
2009-12-08, 21:49
Medlem
ja kopierade betyg räcker, dom kan ju inte begära att du skickar iväg ditt orginalbetyg det är ju en "värdehandling"
Citera
2009-12-08, 21:51
Medlem
Pradaklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zmutser
ja kopierade betyg räcker, dom kan ju inte begära att du skickar iväg ditt orginalbetyg det är ju en "värdehandling"

Tack för hjälpen, de svar man fått.

Citat: tänkte bara om man var tvungen att kontakta sin gymnasieskola så de skickar betyg till en, som skrivits under av rektor eller dylikt, som man i sin tur skickar med ansökan. Men så är det alltså inte, räcker det med att jag scannar in de jag har och skriver ut kopia?
Citera
2009-12-08, 23:33
Medlem
demitos avatar
Det betygsdokument du har nu är väl underskrivet av rektor el. dyl.?

En generell regel är att aldrig skicka iväg originalhandlingar någonstans. Med andra ord, kopior är alltid fullständigt godtagbara, och är vad de väntar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in