2009-12-08, 18:57
Medlem
Gautamas avatar
Är det nån skillnad på kavaj som passar att ha på kontoret och kavaj som man har på bröllop och fest? Jag har svarta byxor (ej jeans), skjorta och slips på jobbet, men ska fixa en kavaj också.
Citera
2009-12-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Är det nån skillnad på kavaj som passar att ha på kontoret och kavaj som man har på bröllop och fest? Jag har svarta byxor (ej jeans), skjorta och slips på jobbet, men ska fixa en kavaj också.

Fest kan ju ha vilken klädkod som helst, bröllop också givetvis men där brukar det vara striktare. Men om det är ett bröllop med klädkod mörk kostym kan du med stor sannolikhet ha den på jobbet också.
Citera
2009-12-08, 19:56
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldiablo
Fest kan ju ha vilken klädkod som helst, bröllop också givetvis men där brukar det vara striktare. Men om det är ett bröllop med klädkod mörk kostym kan du med stor sannolikhet ha den på jobbet också.
Det finns således inga "business-kavajer" som endast lämpar sig på jobbet?
Citera
2009-12-08, 20:00
Medlem
Herr_Oins avatar
I de flesta länder förutom Sverige används inte klubblazer på kontoret, en sådan hör hemma på fritiden (och varför inte i informella sammanhang?).
Men nej, det ska väl i övrigt inte vara någon större skillnad på kavaj och kavaj (nu kanske jag är helt ute och cyklar, börjar bli lite rostig).
Citera
2009-12-08, 22:50
Medlem
MT-snubbens avatar
Citat:

Nja, det finns vissa som är mindre lämpliga än andra. En riktigt markant kritstrecksrandig är en sån (ifs är det ett dåligt val som udda-kavaj överhuvudtaget).
Citera
2009-12-09, 22:43
Medlem
Citat:

Nej, det finns det inte. Det skulle ju vara någon typ av uniforms-kavaj då isf.
Citera
2009-12-12, 15:47
Medlem
Gullegubbens avatar
Som jag ser det är uddakavaj alltid informell klädsel, som således varken lämpar sig till arbete (om man har krav på att vara formellt klädd på arbetet) eller formella fester.

Men det finns gott om arbetsgivare (och kunder) och festarrangörer (och gäster) som har en mindre formell inställning än så, och då är det helt upp till eget tycke och smak, vilka kombinationer med uddakavaj som man tycker känns mest business eller mest festligt.

Mina enda uddakvajer är "fyllekavajer", som jag även använder istället för jacka.
Jo, förresten, jag har ett par bomullskavajer från Paul Smith, men de har jag svårt att använda överhuvudtaget (impulsköp på rea).
Citera
2009-12-12, 22:43
Medlem
thefastlifes avatar
Tycker kavajer med 3 knappar ser mer business ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in