Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2011-03-09, 23:11
Medlem
I Fucking Åmål-boken står det att man vinner tjugolappen som är med i filmen om man talar om var i filmen man kan höra att filmteamet ropar på en av skådespelarna. Har för mig att det var det. Vet att jag lyssnade igenom filmen några gånger då men jag hörde aldrig något. Jag ville så gärna ha den där tjugolappen haha!
Citera
2011-03-10, 00:22
Medlem
julkalenderns avatar
Hade en föreläsning på min skola av klipparen Erik Bäfving, han sa att man ska prioritera storyn och känslan långt före klaffel.

I senaste Odjuret som han exempelvis klippt är två helt separata scener inklippta bredvid varandra, där den religiösa pappan slår sin dotter i det senare klippet, hon har helt andra kläder i det klippet men eftersom känslan behålls på ett mycket starkare sätt än det annars hade gjort så är det bara en bra grej.

Summan av kardemumman: Klaffel är ingen big deal!
Citera
2011-03-10, 10:07
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julkalendern
Hade en föreläsning på min skola av klipparen Erik Bäfving, han sa att man ska prioritera storyn och känslan långt före klaffel.

I senaste Odjuret som han exempelvis klippt är två helt separata scener inklippta bredvid varandra, där den religiösa pappan slår sin dotter i det senare klippet, hon har helt andra kläder i det klippet men eftersom känslan behålls på ett mycket starkare sätt än det annars hade gjort så är det bara en bra grej.

Summan av kardemumman: Klaffel är ingen big deal!

Det är inte ovanligt att klaffel är medvetna för att visa att detta är en film och inte ett utdrag ur verkligheten. Man gör filmen självmedveten på det det sättet. På samma sätt som man använder sig av anakronismer.
Citera
2011-10-26, 05:35
Medlem
gottmospahedens avatar
Har studerat scenen flera gånger nu, hittar inget klaffel!
Någon som vet vad det kan tänkas vara?
Citera
2018-10-29, 22:24
Medlem
absolut koffes avatar
Här kommer jag några år senare...
Såg precis denna klassiker på SVT Play och tänkte kolla om det stod nåt kul om filmen på fb.

Kan scenens klaffel vara att storasystern säger "oj jag trodde det var mamma" ?
Mamman gick ju till jobbet i en tidigare scen, jobbar alltså natt så varför skulle hon då komma hem mitt i natten?
Citera
2025-08-22, 03:48
Medlem
När hon i rullstol ”ringt på dörren” hos Agnes men när dörren öppnas sitter hon i rullstolen nedanför trappan långt ifrån dörren…
Citera
2025-08-22, 15:06
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturmuntrang
När hon i rullstol ”ringt på dörren” hos Agnes men när dörren öppnas sitter hon i rullstolen nedanför trappan långt ifrån dörren…

Agnes pappa har fixat så hon kan ringa nerifrån på dörren
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in