2016-08-05, 10:04
  #1165
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Det vill jag ha statistik på tack! Det ska vara statistik specifikt för läkarkåren. Jag vill också ha ett bevis för vilka arbetsfält som är de "svåraste" områdena.

Jag har postat det här, (FB) Argument MOT kvinnors rösträtt
Citera
2016-08-05, 12:02
  #1166
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Just lol.

Barn är något som kvinnor vill ha för att garantera försörjning från män. Män kan vänta tills de är 50 och skaffa barn med 18 åringar. Då blir deras generation av kvinnor barnlösa.

Läs studien som det hänvisas till. Det står explicit att kvinnor inte fick administrativa chefsbefattningar.

Du kan kallt räkna med att de var sekreterare.
Vad är det som är så roligt med kvinnornas uppfinningar? Hade det varit män som uppfunnit dem så hade du höjt dem till skyarna.

Eftersom du inte fetade räddningsflotten, kevlarn, reflexfritt glas, signalraketen, övervakningskameran och cirkelsågen drar jag slutsatsen att du medger att kvinnorna gjort bra uppfinningar. Vad har du att säga om de andra kvinnorna:

Uppfinnare
17 uppfinnare som ändrade världen
Vetenskapare
Vetenskapare före 1900-talet
Berömda vetenskapare
Matematiker
Filosofer
Konstnärer
Kompositörer
Genier?

Klicka på samtliga länkar och läs om samtliga kvinnors bidrag till samhället. Ska du hånflina åt Hypatia, Ada Lovelace, Grace Hopper, Marie Curie, Gertrude Elion och de övriga geniala kvinnorna? Kalla dem utvecklingsstörda, fittiga och lata?

Det står ingenting att kvinnor inte fick administrativa chefsbefattningar. I artikeln står explicit följande rader:

"Among the explanations offered by Uvarova is the shift from an environment of almost exclusively administrative work to one of market logic — accompanied by more acute conflict between family and professional life."

Översatt betyder det att det skedde ett skifte från en miljö med uteslutande administrativt arbete till marknadslogik. En ingenjör kan ha sin tjänst förlagd till en arbetsplats där de flesta av de anställda sysslar med administrativa uppgifter. Det betyder inte att ingenjören skulle vara sekreterare eller ha andra administrativa uppgifter.

Du kan kallt räkna med att de sovjetiska kvinnliga kemisterna med PhD-examen inte var sekreterare. De amerikanska diton är inte heller sekreterare.
Citera
2016-08-05, 12:13
  #1167
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Men de flesta kvinnor i vården jobbar inte med att rädda liv. Har du varit på ett sjukhus nyligen? De sitter och fikar och småpratar.
Jag hänvisar till Cineastens svar.
Citat:
1) Män konsumerar inte i närheten av vad kvinnor konsumerar.
Så bra då att kvinnor konsumerar mer än män! Ju mer de konsumerar, desto mer betalar de skatt (moms på varor och tjänster) till staten.
Citat:
2) Ja men män förvaltade förmögenheterna.
Det var på den tiden då kvinnorna var omyndiga och utestängda från den ekonomiska makten. Idag är det andra tider. Kvinnor är myndiga och är kapabla nog att förvalta sina förmögenheter.
Citat:
3) De kvinnor som tjänar sina egna pengar är undantag.
Alla förvärvsarbetande kvinnor får lön. Kvinnliga företagare tjänar pengar också. De är inga undantag.
Citat:
Men majoriteten av vården är inte cancer patienter och multi-handikappade. Om vi tittar på äldrevården är det saker som vem som helst kan göra hemma. Den enda anledningen till att det finns skatte-finansierad äldrevård är att kvinnor är för lata för att ta hand om sina äldre.
Jag nämnde cancer och multihandikappade som två exempel. Det finns massvis av sjukdomar. Ska jag rabbla upp tusentals svåra sjukdomar för att du ska få in i din trångsynta skalle att man inte kan utöva mer avancerad behandling än enklare omplåstring och liknande i sitt hem.

Vård av gamla och sjuka människor ska utföras av kompetent personal. Många av de riktigt gamla är skröpliga och har åldersrelaterade sjukdomar (demens, stroke, hjärtsvikt, lunginflammation m m). Dessutom finns många ensamma människor som inte har nära anhöriga).
Citat:
1) Och hur många av dem är inkvoterade av PK-skäl? Hur många kommer att vara kvar om 10 år?
De kvinnliga kirurgerna får sina anställningar efter kompetens och meriter. Det är snarare män som inkvoteras vilket alltid har förekommit tidigare. Manliga kirurgchefer anställer helst mediokra manliga kirurger framför mer meriterade kvinnliga kirurger. Män väljer män. Så har det sett ut historiskt.

http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2014/02/Varfor-kvotering-inte-behovs-egentligen/
Citat:
2) Det är inget tvång att ha hem och barn. Kvinnor väljer hem och barn som en ursäkt för att slippa jobba när de har tröttnat på att leka affär.
Nej, det är inget tvång att ha hem och barn för varken män eller kvinnor. Ingen tvingar en att bo i ett hem. Många män väljer att bli hemlösa som en ursäkt för att slippa jobba när de har tröttnat på sin familj och sitt hem.

Citat:
3) Men allmänmedicin är väl att sitta och ta emot folk på en vårdcentral? Hur är det krävande? Allt "psyk" relaterat är trams det är därför som kvinnor väljer det. En bekant till min familj är psykolog och det är hög lol faktor på det.
Allmänmedicin är en specialitet där man måste kunna extremt mycket för att känna igen sjukdomssymptom och ställa rätt diagnos. Idag är det brist på allmänläkare. Det märks att du inte vet ett skit om medicin.

Psykolog är ingen läkare. Däremot är psykiatriker en läkare som är specialiserad på psykiska sjukdomar, tillstånd och störningar. Jobbet som psykiatriker är mentalt krävande eftersom man kommer i kontakt med svårt psykiskt sjuka människor och oerhört självmordsbenägna varje dag. Många av patienterna kan vara våldsamma och hotfulla.

De långa väntetiderna på akutmottagningarna beror inte på lata kvinnliga vårdanställda. Utan det handlar om prioriteringar.

http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2013/05/pstrongStora-skillnader-i-vantetider-pa-akutenstrongppstrongnbspstrongp/
"Joursystemet och läkarbemanningen, tillströmning av icke-akuta patienter samt överbeläggningar vid sjukhuset."
Citat:
Men det är ju inte så i verkligheten det kan vem som helst se. Till exempel många kvinnor har svårt att sköta sin egen ekonomi utan en man. Är man inte på gränsen till utvecklingsstörd då?
Men du lever inte i någon verklighet. Det finns många män som har svårt att sköta sin egen ekonomi utan en kvinna. Är man inte på gränsen till utvecklingsstörd då? Tre av fyra hemlösa är män. Eftersom de gjort av med alla sina pengar är de på gränsen till utvecklingsstörda.
Citat:
Jag har barnflicka.
Du menar väl din kvinnliga mentalskötare som kommer med din medicin? Så att du kan fortsätta leva i din fantasivärld och sprida din misogyna dynga på FB.
Citera
2016-08-05, 12:19
  #1168
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Vad är det som är så roligt med kvinnornas uppfinningar? Hade det varit män som uppfunnit dem så hade du höjt dem till skyarna.

Eftersom du inte fetade räddningsflotten, kevlarn, reflexfritt glas, signalraketen, övervakningskameran och cirkelsågen drar jag slutsatsen att du medger att kvinnorna gjort bra uppfinningar. Vad har du att säga om de andra kvinnorna:

Uppfinnare
17 uppfinnare som ändrade världen
Vetenskapare
Vetenskapare före 1900-talet
Berömda vetenskapare
Matematiker
Filosofer
Konstnärer
Kompositörer
Genier?

Klicka på samtliga länkar och läs om samtliga kvinnors bidrag till samhället. Ska du hånflina åt Hypatia, Ada Lovelace, Grace Hopper, Marie Curie, Gertrude Elion och de övriga geniala kvinnorna? Kalla dem utvecklingsstörda, fittiga och lata?

Det är fortfarande ingenting om du jämför med män som har uppfunnit nästan allt.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det står ingenting att kvinnor inte fick administrativa chefsbefattningar. I artikeln står explicit följande rader:

"Among the explanations offered by Uvarova is the shift from an environment of almost exclusively administrative work to one of market logic — accompanied by more acute conflict between family and professional life."

Översatt betyder det att det skedde ett skifte från en miljö med uteslutande administrativt arbete till marknadslogik. En ingenjör kan ha sin tjänst förlagd till en arbetsplats där de flesta av de anställda sysslar med administrativa uppgifter. Det betyder inte att ingenjören skulle vara sekreterare eller ha andra administrativa uppgifter.

Du kan kallt räkna med att de sovjetiska kvinnliga kemisterna med PhD-examen inte var sekreterare. De amerikanska diton är inte heller sekreterare.

1) Titta här,

Citat:
In 1985, 4.5% of the leadership roles in the manufacturing industry were held by female leaders
versus 9% held by their male colleagues. During the perestroika in the 90s, the process of
displacement of women from the leadership positions and from the decision-making domain
intensified. In period between 1985 and 2009, a total number of female leaders in all sectors
decreased from 11% to 5.6%
.1

a) 4.5% av chefsjobben i tillverkningsindustrin tillhörde kvinnor. Alltså 95% av chefsjobben var män.

b) 11% av chefsjobben i alla sektorer var kvinnor alltså 90% av chefsjobben var män.

2) Moar,

Citat:
Within the context of this research, woman in the engineering and engineering education
disciplines face the following problems: (1) the lack of career opportunities for women with
engineering education; (2) an insignificant number of women on administrative positions with
influence on the decision-making process;

3) Kvinnor i praktiken var sekreterare, de var inte chefer som du kan se. Det som man gjorde var att man körde kvinnor genom en ingenjörsutbildning sen fick de jobb som sekreterare fast man kallade det för ingenjör officiellt. Det här bevisar att kvinnor kan inte göra kvalificerade jobb i verkligheten även om man ger dem utbildning.
Citera
2016-08-05, 12:32
  #1169
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Så bra då att kvinnor konsumerar mer än män! Ju mer de konsumerar, desto mer betalar de skatt (moms på varor och tjänster) till staten.

Men de konsumerar för mäns pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det var på den tiden då kvinnorna var omyndiga och utestängda från den ekonomiska makten. Idag är det andra tider. Kvinnor är myndiga och är kapabla nog att förvalta sina förmögenheter.

1) Det har aldrig funnits något hinder för kvinnor att förvalta sina egna förmögenheter om de var kompetenta.

2) Det är fortfarande män (generellt) som förvaltar pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Alla förvärvsarbetande kvinnor får lön. Kvinnliga företagare tjänar pengar också. De är inga undantag.

Jag talade om kvinnor som tjänar ihop sina egna förmögenheter de är extrema undantag.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Vård av gamla och sjuka människor ska utföras av kompetent personal. Många av de riktigt gamla är skröpliga och har åldersrelaterade sjukdomar (demens, stroke, hjärtsvikt, lunginflammation m m). Dessutom finns många ensamma människor som inte har nära anhöriga).

Nej jag har jobbat på ett ålderdomshem och det finns 0 som hindrar kvinnor från att sköta sina egna anhöriga annat än att de är lata och själviska.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
De kvinnliga kirurgerna får sina anställningar efter kompetens och meriter. Det är snarare män som inkvoteras vilket alltid har förekommit tidigare. Manliga kirurgchefer anställer helst mediokra manliga kirurger framför mer meriterade kvinnliga kirurger. Män väljer män. Så har det sett ut historiskt.

Yeah...

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Nej, det är inget tvång att ha hem och barn för varken män eller kvinnor. Ingen tvingar en att bo i ett hem. Många män väljer att bli hemlösa som en ursäkt för att slippa jobba när de har tröttnat på sin familj och sitt hem.

Men vi kan inte ha kvinnliga läkare om de inte tar arbetslivet på allvar eller hur? Då är det bättre att män är läkare.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Allmänmedicin är en specialitet där man måste kunna extremt mycket för att känna igen sjukdomssymptom och ställa rätt diagnos. Idag är det brist på allmänläkare. Det märks att du inte vet ett skit om medicin.

1) Du menar att sitta på en vårdcentral och skriva ut medicin mot förkylning? Är du seriös?

2) Jag är inte i medicin branschen men min morbror är läkare, en av mina närmaste kvinnliga vänner är läkare, hennes bror är läkare, och en vän till familjen är psykolog. Så jag har träffat många läkare.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Psykolog är ingen läkare. Däremot är psykiatriker en läkare som är specialiserad på psykiska sjukdomar, tillstånd och störningar. Jobbet som psykiatriker är mentalt krävande eftersom man kommer i kontakt med svårt psykiskt sjuka människor och oerhört självmordsbenägna varje dag. Många av patienterna kan vara våldsamma och hotfulla.

Att sitta och dalta med folk som hotar att ta livet av sig kan inte jämföras med kirurgi. Att kvinnor väljer det visar att kvinnor är lata och värdelösa.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
De långa väntetiderna på akutmottagningarna beror inte på lata kvinnliga vårdanställda. Utan det handlar om prioriteringar.

Hade det varit så om det var 100% män? Finns det någon organisation med 100% män där man måste sitta i flera timmar och vänta? Troligen inte. Men överallt där det är en majoritet av kvinnor sitter folk och dricker kaffe och ingenting blir gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Men du lever inte i någon verklighet. Det finns många män som har svårt att sköta sin egen ekonomi utan en kvinna. Är man inte på gränsen till utvecklingsstörd då? Tre av fyra hemlösa är män. Eftersom de gjort av med alla sina pengar är de på gränsen till utvecklingsstörda.

Men de männen är missbrukare eller har nån sorts problem. Jag talar om helt vanliga kvinnor som mycket oftare än män inte kan sköta sin egen ekonomi. Alla som lever i verkligheten vet också empiriskt att kvinnor har svårt att hantera pengar.
Citera
2016-08-05, 14:34
  #1170
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Så varför är väntetiden på akuten flera timmar? Det skulle inte vara så om det var 100% män.

2) Jag har jobbat på ett ålderdomshem som kock. De som jobbar där kör runt gamlingarna i rullstol och sitter och fikar med dem. Kvinnor kunde lätt göra det hemma men de är för själviska och värdelösa för det.

3) Psyk som psyk. Att sitta och prata med folk är trams.

4) Poängen är att det mesta av välfärden går ut på att kvinnor ska slippa göra någonting i hemmet för att de inte känner för det. Det finns bara för att kvinnor har rösträtt och kan rösta för att det ska fortsätta i all evighet på mäns pengar.
Ett barn kan förstå det men inte du.

Varför tror du att det är väntetid? Kan det vara för att många söker hjälp samtidigt? Det finns för få läkare och för få undersökningsrum för att alla ska kunna få hjälp inom rimlig tid. På akutmottagningarna ute på vishan kan 1 timme ses som lång tid, i Stockholm får du kallt räkna med 6-10 timmar och ännu mer därför att det är ett extremt högt tryck. Kolla in Södersjukhuset t.e.x. De tar emot mer än dubbelt så många patienter som personalstyrkan och lokalerna är anpassade för. Vilken idiot som helst förstår att det leder till långa väntetider.

Vet du vad poängen med ålderdomshem är? Alla åldringar vill inte bo hemma när deras vänner, makar etc har dött. En del har inga barn, andras familjer har flyttat iväg och de äldre saknar sällskap och någon som ser till dem.

Psykologer är inte samma sak som psykiater. Dessutom, du gnäller på att folk pratar men slösar bort din tid på att sitta här och sprida misogyni, lögner och rena idiotier. Det är ju meningslöst om något. Tramsigt om du så vill.
Citera
2016-08-05, 14:45
  #1171
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Men de konsumerar för mäns pengar?



1) Det har aldrig funnits något hinder för kvinnor att förvalta sina egna förmögenheter om de var kompetenta.

2) Det är fortfarande män (generellt) som förvaltar pengarna.



Jag talade om kvinnor som tjänar ihop sina egna förmögenheter de är extrema undantag.



Nej jag har jobbat på ett ålderdomshem och det finns 0 som hindrar kvinnor från att sköta sina egna anhöriga annat än att de är lata och själviska.



Yeah...



Men vi kan inte ha kvinnliga läkare om de inte tar arbetslivet på allvar eller hur? Då är det bättre att män är läkare.



1) Du menar att sitta på en vårdcentral och skriva ut medicin mot förkylning? Är du seriös?

2) Jag är inte i medicin branschen men min morbror är läkare, en av mina närmaste kvinnliga vänner är läkare, hennes bror är läkare, och en vän till familjen är psykolog. Så jag har träffat många läkare.



Att sitta och dalta med folk som hotar att ta livet av sig kan inte jämföras med kirurgi. Att kvinnor väljer det visar att kvinnor är lata och värdelösa.



Hade det varit så om det var 100% män? Finns det någon organisation med 100% män där man måste sitta i flera timmar och vänta? Troligen inte. Men överallt där det är en majoritet av kvinnor sitter folk och dricker kaffe och ingenting blir gjort.



Men de männen är missbrukare eller har nån sorts problem. Jag talar om helt vanliga kvinnor som mycket oftare än män inte kan sköta sin egen ekonomi. Alla som lever i verkligheten vet också empiriskt att kvinnor har svårt att hantera pengar.
Det är svårt att tro att du ens läst 3 år i grundskolan. Läkarna på vårdcentralen sitter inte bara och skriver ut medicin mot förkylning. Du är så okunnig och blåst så det finns inte. Det är läkarna på vårdcentralen som gör utredningar och döljer upp patienter och de behöver ha en bred kompetens.

Akutmotagningarnas väntetider beror ju dels på alla icke-akuta patienter och anhöriga som tar upp mycket tid, dels på att man måste se vilka som ska prioriteas först vilket kräver kunskap och erfarenhet. Det är inte alltid så enkelt eller uppenbart som att "nisse har fått ett stålrör genom skallen, blodet sprutar därför får han hjälp före asta som fått plötslig svår buksmärta".

Det finns mängder med symptom och sjukdomstillstånd som är svåra att hantera. En patient som känns okej kan via ett simpelt blodprovsresultat visa sig vara mycket sjuk. Patienter dimper i blodtryck utan förklaring, andra får plötsliga andningsbesvär, nån får en stroke utan någon som helst förvarning, patienter låser in sig på muggen, trillar och slår i skallen osv. Du ska inte uttala dig om akutsjukvård som du har noll koll på. Det är respektlöst och oförskämt.
Citera
2016-08-05, 14:50
  #1172
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Här är ett exempel på kvinnor i vården, Mannen föll ihop och dog - då gick läkarsekreteraren





skulle 2 män bete sig så här? Nej just det. Det här bevisar att kvinnor är fittiga och själviska och därför missbrukar de rösträtten för att gynna sig själva på alla andra bekostnad.
Enligt min erfarenhet är det vanligtvis kvinnor som visar prov på civilkurage i offentliga miljöer. Kvinnor går fram til skadade och sjuka, kvinnor hjälper barn som är vilsna osv. Empatistörda och idioter finns överallt men läkarsekreterare är inte sjuksköterskor. De har vanligtvis inte utbildning i HLR men hon gjorde såklart fel, precis som andra gör fel.

Du skriver att kvinnor skaffar barn för att slippa arbeta. Varför skaffade du barn är vi nog många som undrar? Hur tror du mänskligheten ska kunna leva vidare och utvecklas om ingen skaffar barn ? Ska ungarna ploppa upp ur marken eller droppas med storken?
__________________
Senast redigerad av Cineasten 2016-08-05 kl. 14:53.
Citera
2016-08-05, 14:53
  #1173
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Jag har postat det här, (FB) Argument MOT kvinnors rösträtt

För att kunna prata jämställdhet inom yrken så kan du ju inte blanda ihop länder. Ska vi använda oss av Iran också?
Citera
2016-08-05, 14:54
  #1174
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Ett barn kan förstå det men inte du.

Varför tror du att det är väntetid? Kan det vara för att många söker hjälp samtidigt? Det finns för få läkare och för få undersökningsrum för att alla ska kunna få hjälp inom rimlig tid. På akutmottagningarna ute på vishan kan 1 timme ses som lång tid, i Stockholm får du kallt räkna med 6-10 timmar och ännu mer därför att det är ett extremt högt tryck. Kolla in Södersjukhuset t.e.x. De tar emot mer än dubbelt så många patienter som personalstyrkan och lokalerna är anpassade för. Vilken idiot som helst förstår att det leder till långa väntetider.

Vet du vad poängen med ålderdomshem är? Alla åldringar vill inte bo hemma när deras vänner, makar etc har dött. En del har inga barn, andras familjer har flyttat iväg och de äldre saknar sällskap och någon som ser till dem.

Psykologer är inte samma sak som psykiater. Dessutom, du gnäller på att folk pratar men slösar bort din tid på att sitta här och sprida misogyni, lögner och rena idiotier. Det är ju meningslöst om något. Tramsigt om du så vill.

Haha kvinnor är dummare än ett barn.
Det räcker att kvinnor ska suga kuk de behöver verkligen inte rösta.
Citera
2016-08-05, 15:02
  #1175
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Ett barn kan förstå det men inte du.

Varför tror du att det är väntetid? Kan det vara för att många söker hjälp samtidigt? Det finns för få läkare och för få undersökningsrum för att alla ska kunna få hjälp inom rimlig tid. På akutmottagningarna ute på vishan kan 1 timme ses som lång tid, i Stockholm får du kallt räkna med 6-10 timmar och ännu mer därför att det är ett extremt högt tryck. Kolla in Södersjukhuset t.e.x. De tar emot mer än dubbelt så många patienter som personalstyrkan och lokalerna är anpassade för. Vilken idiot som helst förstår att det leder till långa väntetider.

Vet du vad poängen med ålderdomshem är? Alla åldringar vill inte bo hemma när deras vänner, makar etc har dött. En del har inga barn, andras familjer har flyttat iväg och de äldre saknar sällskap och någon som ser till dem.

Psykologer är inte samma sak som psykiater. Dessutom, du gnäller på att folk pratar men slösar bort din tid på att sitta här och sprida misogyni, lögner och rena idiotier. Det är ju meningslöst om något. Tramsigt om du så vill.

1) Svara på frågan clown, skulle det vara likadant om det var 100% män som arbetade i sjukvården?

2) Grejen är att ingen vill ta hand om gamla människor. Även om kvinnorna i deras familjer kunde ta hand om dem skulle de inte vilja det. Så samhället (män) betalar många miljarder varje år för att kvinnor är lata och själviska.

3) Men det är fortfarande att sitta och prata med folk. Big deal. Det är inte samma sak som att operera någon. Jag kräver inte få betalt för att sitta och posta här.

Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det är svårt att tro att du ens läst 3 år i grundskolan. Läkarna på vårdcentralen sitter inte bara och skriver ut medicin mot förkylning. Du är så okunnig och blåst så det finns inte. Det är läkarna på vårdcentralen som gör utredningar och döljer upp patienter och de behöver ha en bred kompetens.

Akutmotagningarnas väntetider beror ju dels på alla icke-akuta patienter och anhöriga som tar upp mycket tid, dels på att man måste se vilka som ska prioriteas först vilket kräver kunskap och erfarenhet. Det är inte alltid så enkelt eller uppenbart som att "nisse har fått ett stålrör genom skallen, blodet sprutar därför får han hjälp före asta som fått plötslig svår buksmärta".

Det finns mängder med symptom och sjukdomstillstånd som är svåra att hantera. En patient som känns okej kan via ett simpelt blodprovsresultat visa sig vara mycket sjuk. Patienter dimper i blodtryck utan förklaring, andra får plötsliga andningsbesvär, nån får en stroke utan någon som helst förvarning, patienter låser in sig på muggen, trillar och slår i skallen osv. Du ska inte uttala dig om akutsjukvård som du har noll koll på. Det är respektlöst och oförskämt.

1) Bro jag gick in på en vårdcentral i Moskva för 15 år sen, jag bad om ett vaccin, fick det på en gång och behövde inte betala något. Jag gick till en vårdcentral i UK för cirka 7 år sen, de tog mig på en gång, jag fick en hälsoundersökning, det var gratis. Inget av de här ställena behövde jag boka tid på och det var 0 väntetid eller kostnad.

2) I Sverige fick jag,

- vänta för att boka tid

- vänta några veckor för att träffa en läkare på en vårdcentral (dum kvinna: "jag har ingen aning om vad det är för fel på dig men jag skickar dig till en specialist").

- sen fick jag remiss till en specialist och jag fick vänta några veckor för att gå dit.

- sen fick jag vänta tills de öppnade för att de var på lunch. (förvirrad snubbe: "jag har ingen aning vad det är för fel på dig").

- sen fick jag vänta några veckor på labb-resultaten som skickades till den förste läkaren ("jag har ingen aning om vad det är för fel på dig. Du kanske kan komma tillbaka om några veckor om det inte har gått över").

- sen ringde jag till min vän (hon är specialist på bröst) hon visste vad det var på telefon, kom och gav mig vitaminer och en medicin + undersökte mig hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Enligt min erfarenhet är det vanligtvis kvinnor som visar prov på civilkurage i offentliga miljöer. Kvinnor går fram til skadade och sjuka, kvinnor hjälper barn som är vilsna osv. Empatistörda och idioter finns överallt men läkarsekreterare är inte sjuksköterskor. De har vanligtvis inte utbildning i HLR men hon gjorde såklart fel, precis som andra gör fel.

Du skriver att kvinnor skaffar barn för att slippa arbeta. Varför skaffade du barn är vi nog många som undrar? Hur tror du mänskligheten ska kunna leva vidare och utvecklas om ingen skaffar barn ? Ska ungarna ploppa upp ur marken eller droppas med storken?

Jag skulle gärna jobba och lämna mina barn med personal + min man. Så jag har inte det problemet (att vara arbetsskygg).

Citat:
Ursprungligen postat av udon
För att kunna prata jämställdhet inom yrken så kan du ju inte blanda ihop länder. Ska vi använda oss av Iran också?

Men UK och Sverige är väl jämförbara länder?
__________________
Senast redigerad av Babianen 2016-08-05 kl. 15:21.
Citera
2016-08-05, 15:58
  #1176
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Svara på frågan clown, skulle det vara likadant om det var 100% män som arbetade i sjukvården?

2) Grejen är att ingen vill ta hand om gamla människor. Även om kvinnorna i deras familjer kunde ta hand om dem skulle de inte vilja det. Så samhället (män) betalar många miljarder varje år för att kvinnor är lata och själviska.

3) Men det är fortfarande att sitta och prata med folk. Big deal. Det är inte samma sak som att operera någon. Jag kräver inte få betalt för att sitta och posta här.



1) Bro jag gick in på en vårdcentral i Moskva för 15 år sen, jag bad om ett vaccin, fick det på en gång och behövde inte betala något. Jag gick till en vårdcentral i UK för cirka 7 år sen, de tog mig på en gång, jag fick en hälsoundersökning, det var gratis. Inget av de här ställena behövde jag boka tid på och det var 0 väntetid eller kostnad.

2) I Sverige fick jag,

- vänta för att boka tid

- vänta några veckor för att träffa en läkare på en vårdcentral (dum kvinna: "jag har ingen aning om vad det är för fel på dig men jag skickar dig till en specialist").

- sen fick jag remiss till en specialist och jag fick vänta några veckor för att gå dit.

- sen fick jag vänta tills de öppnade för att de var på lunch. (förvirrad snubbe: "jag har ingen aning vad det är för fel på dig").

- sen fick jag vänta några veckor på labb-resultaten som skickades till den förste läkaren ("jag har ingen aning om vad det är för fel på dig. Du kanske kan komma tillbaka om några veckor om det inte har gått över").

- sen ringde jag till min vän (hon är specialist på bröst) hon visste vad det var på telefon, kom och gav mig vitaminer och en medicin + undersökte mig hemma.



Jag skulle gärna jobba och lämna mina barn med personal + min man. Så jag har inte det problemet (att vara arbetsskygg).



Men UK och Sverige är väl jämförbara länder?
Hitta på vilka historier du vill. Det är helt irrelevant.
Vissa ser det som en ära och en solklar plikt att ta hand om sina äldre. Andra gör det inte. Folk är olika. Personligen vill jag inte ta hand om mina föräldrar när de blir gamla och sjuka men det beror ju på hur de har behandlat mig, inte för att de en gång blir gamla och sjuka.

Akuten och vårdcentralen har köer oavsett om det är män eller kvinnor som arbetar.
__________________
Senast redigerad av Cineasten 2016-08-05 kl. 16:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in