2009-12-08, 18:31
Medlem
Sorkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Vill man diskutera frågorna i en läxa ser jag inget problem med det, om man däremot bara ställer frågan kan man räkna med en papperskorgning, iaf från min sida.
Jag gör samma sak i systemutveckling i uppenbara fall om man inte visar upp vad man gjort hittills för att försöka lösa problemet!
Citera
2009-12-08, 18:33
Medlem
Bean11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makaron2
jag vet inte, men jag kollar oftast upp saker själv. sen kan man ju fråga om råd och hur andra har gjort.

men skulle t.ex inte fråga här igenom om lagar och regler och enbart tro på folks ord. jag skulle kolla upp det.

men självklart om jag ligger klockan 4 på natten och vrålfunderar på något så skulle jag nog fråga andra. finns ingen växel i världen som är öppen då och 112 gillar inte när man ringer och frågar om hur mycket sprit man får ta med hem från utlandet.

Jo men det är ju inte sådana personer jag vänder mig till här utan personer som dessa. Eller den personen jag länkade i första inlägget.
Citera
2009-12-08, 18:33
Medlem
adequate har läst problemet med läxhjälp mycket fint i filosofi-forumet med denna klistrade tråd:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=851984

Och enforcar den också.

Är att rekommendera för alla forum.
Citera
2009-12-08, 18:43
Medlem
Bean11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
adequate har läst problemet med läxhjälp mycket fint i filosofi-forumet med denna klistrade tråd:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=851984

Och enforcar den också.

Är att rekommendera för alla forum.

Och där borde det vara löst Men borde inte detta gälla personer som denna snubben med?
Citera
2009-12-08, 18:49
Medlem
epost72s avatar
Om man skulle KFK-banna alla användare som startar trådar där svaret går att googla fram så skulle mängder av personer bannas från forumet.
Men lite kan man störa sig på personer som startar trådar där ett svar ges tidigt och sedan är TS inte öht intresserad av tråden mer, ingen debatt ingen diskussion, men KFK?
Citera
2009-12-08, 18:59
Medlem
MrFingals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bean11
Och där borde det vara löst Men borde inte detta gälla personer som denna snubben med?

Du verkar ju dock haka upp dig på denna användare(och med alla rätt, missförstå mig inte) men personligen ser jag inget fel med frågetrådar eller läxhjälp. Det finns ju redan idag massvis med trådar där man ställer frågor, till och med hela underforum endast för frågor och det fungerar ju oftast. Sedan förekommer det självklart stolpskott som personen du länkar till. Hade personen istället utformat sin frågeställning lite bättre än bara tre länkar och några utropstecken tror jag inte någon hade reagerat även om personen i fråga fortfarande var lika lat.
Citera
2009-12-08, 19:19
Medlem
Bean11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFingal
Du verkar ju dock haka upp dig på denna användare(och med alla rätt, missförstå mig inte) men personligen ser jag inget fel med frågetrådar eller läxhjälp. Det finns ju redan idag massvis med trådar där man ställer frågor, till och med hela underforum endast för frågor och det fungerar ju oftast. Sedan förekommer det självklart stolpskott som personen du länkar till. Hade personen istället utformat sin frågeställning lite bättre än bara tre länkar och några utropstecken tror jag inte någon hade reagerat även om personen i fråga fortfarande var lika lat.

Du måste faktiskt erkänna att han är ett ypperligt exempel
Men då är han ju iochförsig inte lika lat då han lagt ner tid på sin fråga.
Citera
2009-12-08, 19:24
Medlem
MrFingals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bean11
Du måste faktiskt erkänna att han är ett ypperligt exempel
Men då är han ju iochförsig inte lika lat då han lagt ner tid på sin fråga.

Ypperligt exempel på en, enligt mig, ovanlig företeelse.

Och visst du har rätt, men personen i fråga hade ju fortfarande kunna söka reda på informationen själv.
Citera
2009-12-08, 19:26
Medlem
Förstår inte varför vissa startar trådar när det hade gått snabbare att googla själv? Kan ju inte vara lathet utan snarare dumhet
Kanske är ot menmen
Citera
2009-12-08, 19:29
Medlem
Dalailamas avatar
Det handlar här om användare som kontinuerligt ställer dumma frågor utan att någonsin bidra på något sätt.

Läxhjälp är en sak men det är en helt annan grej att ställa frågor enbart eftersom det är mer bekvämt att låta andra användare leta fram informationen än att göra det själv och att sätta detta i system.

Här har vi ett par fina exempel på trådar som användaren som jag nämnde i mitt första inlägg startat, och han är knappast den enda.

Citat:
Ursprungligen postat av GmailDude
vilken av mobilt internet leverantörer är snabbast??
telia, telenor, 3, tele2, comviq??

Citat:
hur lång tid tar det att ta tåget ifrån malmö centrum till göteborgs centrum??

Citat:
vilken/vilka taxi nummer ringer ni i malmö??
och vad kostar det??

Citat:
hur mång albums har linkin park sålt totalt?

osv osv osv osv.......

Jag anser att ett PM till Mods självklart borde resultera i en varning för den här typen av användare för brott mot KFK.

Vill gärna höra en Mod kommentera saken.
Senast redigerad av Dalailama 2009-12-08 kl. 19:32.
Citera
2009-12-08, 19:36
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Om man nu ska hårddra det, vad skiljer de inläggen från
Citat:
Min pojkvän har varit otrogen! Är det okej för mig att hångla med hans syster för att ge igen?
Citat:
Jag har av misstag raderat papperskorgen. Hur får jag tillbaks den? Kör Vista.
Citat:
Tja! Sitter i skolan och har tråkigt. Hur tar jag mig förbi spärrarna vår tröge admin satt upp på datorerna?
Citat:
Yo! Ska ha fest i helgen. Kan någon tipsa om bra musik för att komma i bra stämning? Gärna något med Scooter.
Citat:
Ska iväg och köpa lite kryddor. Vad för grillkrydda brukar de använda på gourmetrestauranger?
Citat:
Jag är deppig och vill ta livet av mig. Funkar engångsrakhyvlar eller måste det vara riktiga rakblad?
Citat:
Jag har fått ohyra i garderoben. Hjälper verkligen kryddnejlikor mot Pälsängrar, eller funkar det bara mot duvor?
Problemet ligger i gränsdragningen. Hur många frågor ska en användare få ställa? Ska det finnas en kvot? Ska alla delar av forumet som innebär någon form av support ha särskilda restriktioner?
Citera
2009-12-08, 19:38
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Det handlar här om användare som kontinuerligt ställer dumma frågor utan att någonsin bidra på något sätt.

Läxhjälp är en sak men det är en helt annan grej att ställa frågor enbart eftersom det är mer bekvämt att låta andra användare leta fram informationen än att göra det själv och att sätta detta i system.

Här har vi ett par fina exempel på trådar som användaren som jag nämnde i mitt första inlägg startat, och han är knappast den enda.

osv osv osv osv.......

Jag anser att ett PM till Mods självklart borde resultera i en varning för den här typen av användare för brott mot KFK.

Du tycker inte att "bestraffningssystemet" skulle bli lite snett om varning utdelas för uteblivet google samtidigt som till exempel outning, annonsering osv ger samma straff?

För övrigt så pollas alla åtgärder utom tillsägelse i Outlaw, därav räcker inte ett PM till en moderator för direkt åtgärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in