2009-12-08, 16:37
Medlem
trofs avatar
I årets julkalender på SVT så handlar det om superhjältar i färgglada trikåer som har sina underkläder på utsidan och springer runt och fånar sig. Dessutom så finns skurkarna "Ture Tvestjärt" (Tvestjärt är ett smeknamn för bisexuella och han krummar med handleden, vad är han van vid att använda den till?) och "Uni Sax" vars intresse är att ”alla ska vara lika och göra samma”.

Sprider SVT HBT-propaganda till våra små barn?
Citera
2009-12-08, 16:56
Medlem
En annan superhjälte i färgglada trikåer var stålmannen som skapades under sent 30-tal i USA. Vill du beskriva det amerikanska 30-talet som "homobefrämjande"?

Det finns väldigt många ord för att beskriva homofiler, att just ordet tvestjärt används i serien kan nog avfärdas som en slump. Jag tror inte ens att de flesta barnen känner till att ordet skulle ha den bibetydelsen. Det är med "Uni Sax" fattar jag inte i över huvud taget.
Senast redigerad av Mansig 2009-12-08 kl. 16:59.
Citera
2009-12-08, 17:11
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
En annan superhjälte i färgglada trikåer var stålmannen som skapades under sent 30-tal i USA. Vill du beskriva det amerikanska 30-talet som "homobefrämjande"?

Det finns väldigt många ord för att beskriva homofiler, att just ordet tvestjärt används i serien kan nog avfärdas som en slump. Jag tror inte ens att de flesta barnen känner till att ordet skulle ha den bibetydelsen. Det är med "Uni Sax" fattar jag inte i över huvud taget.

Säger väl något om din allmänna kunskapsnivå.

Unisex?
Citera
2009-12-08, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Säger väl något om din allmänna kunskapsnivå.

Unisex?
Nu var det inte Uni-Sex, utan Uni-Sax. Men okej, vi låtsas att det var det första.

Uni betyder "having or consisting of one only". Sex betyder "either of the two divisions, male or female, into which persons, animals, or plants are divided, with reference to their reproductive function".
(http://www.yourdictionary.com/)

Dv.s ett kön. Alla utom hermafroditer har bara ett kön och någon koppling till homosexualitet kan jag inte skåda och även om en sådan skulle finnas tror jag nu att vi i detta laget befinner oss över vad man kan förvänta sig att ett barn förstår.
Citera
2009-12-08, 17:49
Medlem
trofs avatar
Uni Sax är väl det mest tydliga. Är mycket likt Unisex vilket är ett ord som används på framförallt kläder som kan bäras av både män och kvinnor.

Och ramsan ”alla ska vara lika och göra samma” gör inte det hela bättre.
Citera
2009-12-08, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trof
Uni Sax är väl det mest tydliga. Är mycket likt Unisex vilket är ett ord som används på framförallt kläder som kan bäras av både män och kvinnor.
Nu var det inte ens Uni-Sex och jag har svårt att se att ett barn blir homofilt över att en karaktär som förekommer i ett barnprogram har ett namn som liknar den engelska benämningen på kläder som passar båda könen. Unisex-kläder är inte i sig nödvändigtvis homobefrämjande heller.
Citat:
Aldrig har man sett så mycket variationer på människors utseende och kläder som när man tittar på bilder från pridefestivalen och liknande. http://thelatest.co.uk/7/files/2008/07/031_ls383-pride-feature-1.jpg
Uttrycket ”alla ska vara lika och göra samma” kan ju lika gärna tolkas som en heterobefrämjande slogan. Uttrycket behöver ju inte nödvändigtvis ha en sexuell innebörd. Faktumet är ju att det är är du själv som skapar föreställningen om att det skulle vara så.
Citera
2009-12-08, 20:43
Medlem
Citat:

Sublimt budskap med Uni-Sax...

Vilka är de sjuka jäklarna som sitter o gör programmen? Undrar själv vad vi vart maipulerade när vi var omedvetna 4 till 12 åringar.
Citera
2009-12-08, 21:12
Medlem
trofs avatar
Citat:
Nu var det inte ens Uni-Sex och jag har svårt att se att ett barn blir homofilt över att en karaktär som förekommer i ett barnprogram har ett namn som liknar den engelska benämningen på kläder som passar båda könen. Unisex-kläder är inte i sig nödvändigtvis homobefrämjande heller.

Det finns väl inget mer homobefrämjande än när man slutar göra skilldnad på gossar och flickor?

Citat:
Aldrig har man sett så mycket variationer på människors utseende och kläder som när man tittar på bilder från pridefestivalen och liknande. http://thelatest.co.uk/7/files/2008/07/031_ls383-pride-feature-1.jpg
Uttrycket ”alla ska vara lika och göra samma” kan ju lika gärna tolkas som en heterobefrämjande slogan. Uttrycket behöver ju inte nödvändigtvis ha en sexuell innebörd. Faktumet är ju att det är är du själv som skapar föreställningen om att det skulle vara så.

"Alla ska vara lika och göra samma" tolkar jag som att alla ska kunna ligga med alla på samma sett som alla andra. Dvs. jag ska ha samma rätt att ligga med en man som en kvinna har.

Citat:
Ursprungligen postat av KrilleP
Sublimt budskap med Uni-Sax...

Vilka är de sjuka jäklarna som sitter o gör programmen? Undrar själv vad vi vart maipulerade när vi var omedvetna 4 till 12 åringar.

Jag vill inte ens tänka på det.
Citera
2009-12-17, 10:43
Medlem
Citat:
Det finns väl inget mer homobefrämjande än när man slutar göra skilldnad på gossar och flickor?
Homosexualitet handlar ju inte om att man gillar båda könen, utan att man gillar personer av samma kön som en själv, precis som att heterosexuella gillar personer av motsatt kön som man själv. Varken heterosexuella eller homosexuella har därför intresse i att inte göra skillnad på könen.
Citat:
"Alla ska vara lika och göra samma" tolkar jag som att alla ska kunna ligga med alla på samma sett som alla andra. Dvs. jag ska ha samma rätt att ligga med en man som en kvinna har.
"Alla skall göra samma" kan man ju tolka på hur många olika sätt som helst, som en diktaturbefrämjande slogan eller vad som helst. Det är ju din egen föreställning(fantasi) som skapar den sexuella innebörden i uttrycket. Notera också att programmet är avsett för barn och att man placerat nivån i programmet därefter. Inte skulle du ta en bildbok och försöka göra några större tolkningar av den?
Citat:
Jag vill inte ens tänka på det.
Att säga att "Uni-sax" är en anspelning på "Uni-sex" är lite konstigt. Att de skulle använda uttrycket för att skapa en koppling, trots att den avsedda publiken är ung för att publiken skall kunna förstå den är osannolikt. Homosexuella har inget intresse i av att vara könsöverskridande, de tyr sig till bara till personer av samma kön, inte båda könen. Det gör det ännu mer osannolikt att det finns en sådant budskap.

Men om vi bortser ifrån allt det där och säger att "Uni-sax" är ett person som skall symbolisera homosexuella så är programmet i så fall anti-HBT-propaganda, eftersom personen "Uni-sax" tydligen är en skurk. Alltså, HBT-förespråkare är skurkar är i så fall budskapet. Det enda som kan tolkas som HBT egentligen i programmet är att en karaktär heter "tvestjärt", vilket är ett nedsättande ord för bisexuella.

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/som-en-oanvandbar-leksak-i-plast_3873435.svd
Citera
2009-12-18, 00:36
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Inte skulle du ta en bildbok och försöka göra några större tolkningar av den?Att säga att "Uni-sax" är en anspelning på "Uni-sex" är lite konstigt. Att de skulle använda uttrycket för att skapa en koppling, trots att den avsedda publiken är ung för att publiken skall kunna förstå den är osannolikt. Homosexuella har inget intresse i av att vara könsöverskridande, de tyr sig till bara till personer av samma kön, inte båda könen. Det gör det ännu mer osannolikt att det finns en sådant budskap.[/url]

Hjärnan sparar ju allt som man ser och det ligger någonstans där inne, när man blir äldre kanske man förknippar det med något bra för att det är ett bra minne med liknande namn. Jag spekulerar helt vilt nu och tror ingenting i eran diskussion.
Citera
2009-12-18, 11:10
Medlem
NollottAs avatar
Men mansig är du totalt körd eller?

"Nu var det inte Uni-sex utan Uni-sax" Du måste fan skojja. Tror du inte att barn har lätt att blanda ihop dom orden?
Dock tycker jag inte det är dåligt. Det är en sorts hjärntvättning, vilket jag hatar. Men att barn i tidig ålder lär sej att /HBT inte är något fel.
Dock kan det bli fel då små barn blir bögar och lesbiska när dom växer upp. Hemska tanke.
Citera
2009-12-18, 15:21
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollottA
Dock kan det bli fel då små barn blir bögar och lesbiska när dom växer upp. Hemska tanke.
Ja, just det, eftersom det smittar och att man kan indoktrinera någon att bli homofil!

Nej, men kom igen...

Dock måste påpekas att Stålmannen när han blir utsatt för rosa kryptonit blir bögig och intresserad av bland annat gardinuppsättningar:
http://media.photobucket.com/image/pink%20kryptonite/Nymie_the_Pooh/Fun/PinkKryptonite.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in