2009-12-08, 13:02
Medlem
brolijas avatar
Jag har precis kommit ut på arbetsmarkanden, bara jobbat i 2,5 år. Jag är allmänt kritisk mot försäkringar och ordet "alla", ett ord som fördummar befolkningen. Därför undrar jag hur det här med pension fungerar?

Dras det en summa från min lön varje månad som sägs gå till min pension? Finns det möjlighet att "säga upp" mitt pensionsparande hos staten? Det vill säga att jag skriver på ett papper där jag medger att jag inte vill spara till pension och därmed inte har rätt till att få någon som helst pension när jag slutar arbeta?

Varför jag vill spara själv är framförallt för att jag tror att alla individer går minus på att spara hos staten i längden. Vem kan försäkra mig att jag kommer få ut en pension om 50 år? Vem säger att jag fortfarande lever när jag ska gå i pension?

Det känns som att kasta pengar i ett svart hål med förhoppning att det svarta hålet ska vara bekvämt när jag väl hoppar ner där. Jag föredrar hellre att inreda mitt svarta hål själv.
Citera
2009-12-08, 13:23
Medlem
leprasjuklings avatar
Nej du kan inte hoppa av vare sig det allmänna pensionssystemet eller PPM.
PPM kan du dock placera som du vill. I allmänna systemet betalas in 16% av din lön och i PPM 2,5%.

Varje år får man ju papper på hur mycket det betalats in och hur mycket pengarna växt sedan förra året. Så även om pengarna läggs i ett statligt hål som du inte kommer åt är det inget svart hål, du har insyn.
Till exempel ökade mina pensionspengar för inkomstpensionen ifjol med 6% medan ppm-pengarna sjönk med 19% pga mina fondval.

Borde man kunna mäla sig ur?

Jo det tycker jag, men problemet är ju att många av er unga kommer att bränna pengarna och skita i pensionen.
Citera
2009-12-08, 13:49
Medlem
brolijas avatar
Tack för svaret!

Det är alltså 2,5% som man kan förvalta själv. Resterande 16% är inget att göra åt alltså. Jag vet att jag är ung och antagligen dum, men det kan ju inte bara vara jag som undrar hur världen blev en fabrik där du och jag är maskinerna och andra har din fjärrkontroll.

Back till topic. Jag förstår självklart det viktiga i att inte bränna pengarna nu, det skulle ju vara ett nederlag att inte ha en schysst gungstol som gammal.

Dom här 2,5% som man själv kan förvalta, går det att placera dom hur som helst i vad som helst, eller finns det 5 alternativ? Och hur går man tillväga?
Citera
2009-12-08, 13:50
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolija

Dom här 2,5% som man själv kan förvalta, går det att placera dom hur som helst i vad som helst, eller finns det 5 alternativ? Och hur går man tillväga?
Läs här:http://ppm.nu/
Citera
2009-12-08, 15:48
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Nej du kan inte hoppa av vare sig det allmänna pensionssystemet eller PPM.
PPM kan du dock placera som du vill. I allmänna systemet betalas in 16% av din lön och i PPM 2,5%.

Varje år får man ju papper på hur mycket det betalats in och hur mycket pengarna växt sedan förra året. Så även om pengarna läggs i ett statligt hål som du inte kommer åt är det inget svart hål, du har insyn.
Till exempel ökade mina pensionspengar för inkomstpensionen ifjol med 6% medan ppm-pengarna sjönk med 19% pga mina fondval.

Borde man kunna mäla sig ur?

Jo det tycker jag, men problemet är ju att många av er unga kommer att bränna pengarna och skita i pensionen.

Vadå får jag 16 % av min månadslön i pension? Sjukt att man är 25 år och har sådan dålig koll Jag läser inte ens dom där jävla färgglada kuverten som kommer en gång om året.

Bör jag på allvar sätta mig in i hur mina pensionspengar placeras? Som sagt, jag hör ju själv att jag låter som en idiot men jag har verkligen inte orkat brytt mig om det där. Har ju 40 års arbete framför mig tills pensionen kommer iaf..

Då måste jag ju även fråga, varför kan man inte använda pensionspengarna man tjänat in när man tex ska ta lån? (som en säkerhet typ?) Har jag 400000 sparat i pension borde väl banken tycka att man är en härlig prick eller?
Citera
2009-12-08, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Då måste jag ju även fråga, varför kan man inte använda pensionspengarna man tjänat in när man tex ska ta lån? (som en säkerhet typ?) Har jag 400000 sparat i pension borde väl banken tycka att man är en härlig prick eller?
Banken tycker att du är en härlig prick om du pensionssparar, ja. Men eftersom pensionsförsäkringar oftast inte kan betalas ut förrän tidigast vid 55 års ålder så fungerar inte det.
Citera
2009-12-08, 19:28
Medlem
Läs på www.minpension.se om hur pensionen fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in