2009-12-08, 09:48
Medlem
Månsans avatar
Jag har en hyfsat ny MacBook Pro. När jag sätter på datorn tänds inte skärmen. Man hör att maskineriet går igång som det ska, tangentbelysningen tänds men den jäkla skärmen förblir mörk.

I ett par månader har den gått igång på tredje startförsöket. Nu går den plötsligt inte igång alls trots upprepade startförsök. Datorn funkar uppenbarligen men skärmen hänger inte med. Jag skulle gissa att det inte är något fel på själva skärmen utan på kommunikationen till datorn.

Datorn är 2,5 år gammal så garantin gäller förstås inte. Men eftersom datorn var en värstingmodell som kostade en bit över 20 tusen vill jag helst inte redan nu se den som förbrukad.

Har någon hört talas om detta fel förut?
Går det att åtgärda och vem gör sådant?
Senast redigerad av Månsan 2009-12-08 kl. 10:10.
Citera
2009-12-08, 10:11
Medlem
Deliras avatar
Jag antar att du har ett nVidia 8600M i den (är det en 2,2 eller 2,4 Ghz processor)? Det kan vara så att det just är den kretsen som rykt och då har du förlängd garanti på datorn till 3 år. Jag köpte min i juni -07 och i princip samma sak hände min förra hösten, jag fick den gratis reparerad just på grund av nämnda fel.

Men, vi kan göra lite förtest: har du testat att koppla in en extern skärm? I så fall; fungerar den? Gör den det är det antagligen inte fel på nämnda krets utan någonting med skärmen. Fungerar den inte är det med största sannolikhet logikkortet som ska bytas enligt den förlängda garantin.

http://support.apple.com/kb/TS2377

Vi hoppas på det bästa.
Citera
2009-12-08, 10:32
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Jag antar att du har ett nVidia 8600M i den (är det en 2,2 eller 2,4 Ghz processor)? Det kan vara så att det just är den kretsen som rykt och då har du förlängd garanti på datorn till 3 år. Jag köpte min i juni -07 och i princip samma sak hände min förra hösten, jag fick den gratis reparerad just på grund av nämnda fel.

Men, vi kan göra lite förtest: har du testat att koppla in en extern skärm? I så fall; fungerar den? Gör den det är det antagligen inte fel på nämnda krets utan någonting med skärmen. Fungerar den inte är det med största sannolikhet logikkortet som ska bytas enligt den förlängda garantin.

http://support.apple.com/kb/TS2377

Vi hoppas på det bästa.
Bra svar.
Extern skärm funkar inte. Jag köpte denna i juni 2007 precis som du.

Krävs inte förlängd garanti 3 år att man konkret köpt till det vid beställningen av dator? Jag minns inte om jag gjorde det. Ibland (oftast) är man ju dumsnål.
Citera
2009-12-08, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Bra svar.
Extern skärm funkar inte. Jag köpte denna i juni 2007 precis som du.

Krävs inte förlängd garanti 3 år att man konkret köpt till det vid beställningen av dator? Jag minns inte om jag gjorde det. Ibland (oftast) är man ju dumsnål.
Det krävs ingen AppleCare om du har en dator vars modell ligger inom ett pågående reparationsprogram..
I länken som Delira postade så är det förklarat.
Citat:
If the NVIDIA graphics processor in your MacBook Pro has failed, or fails within three years of the original date of purchase, a repair will be done free of charge, even if your MacBook Pro is out of warranty.
Citera
2009-12-08, 15:19
Medlem
Månsans avatar
Tack ska ni ha båda två. Ibland är medlemskap i Flashback rena vinsten.
Hade jag inte blivit uppmärksammad på denna förlängda garanti på just detta fel hade jag kanske givit upp datorn. Ett nytt logikkort är ju ingen rolig historia och det visade sig att jag snålat in på AppleCare.

Jag har nu lämnat in datorn för att få den fixad.
Senast redigerad av Månsan 2009-12-08 kl. 15:24.
Citera
2009-12-08, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Tack ska ni ha båda två. Ibland är medlemskap i Flashback rena vinsten.
Hade jag inte blivit uppmärksammad på denna förlängda garanti på just detta fel hade jag kanske givit upp datorn. Ett nytt logistikkort är ju ingen rolig historia och det visade sig att jag snålat in på AppleCare.

Jag har nu lämnat in datorn för att få den fixad.
Inte för verka dryg, men det heter Logikkort..
Citera
2009-12-08, 15:24
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Inte för verka dryg, men det heter Logikkort..
Aha, då redigerar jag mitt inlägg, man vill ju inte verka okunnig.
Citera
2009-12-08, 15:50
Medlem
smurfehs avatar
Nu är det bara hoppas att det faktiskt är just det problemet också, annars är det klippt.. Annars har du iofs KKL att luta dig mot.
Citera
2010-12-16, 14:13
Medlem
Månsans avatar
Bumpar tråden för att berätta att datorn nu funkat kanon i ett år.
Är mycket tacksam för att jag fick den lagad kostnadsfritt tack vare kunniga människor på Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in