2009-12-08, 04:13
Medlem
Hej, håller för tillfället på med ett hangmanspel. Ska göra en metod som skriver ut de tecken man gissar på (om de är rätt). Exempelvis om ordet är "flashback" och jag trycker på "a" så ska en sträng skapas som ser ut såhär "_ _ a _ _ _ a _ _".

Det jag har att jobba med är följande.

char charachter
string word
string tempWord

charachter är knapptryckningen på tangentbordet. Den finns redan i ordet så det behöver inte kollas.

word är det gömda ordet.

tempWord består av lika många understräck ("_") som ordet har chars från början.

Det jag vill göra är att kolla vart i word (vilket index) charachter ligger på för att sedan i tempword byta ut charen från "_" till den char man tryckt. Sist vill jag returnera en ny sträng med exempelvis "_ _ a _ _ _ a _ _".

Har suttit och filat och donat nu i fyra timmar utan att lyckas. Känner mig smått blås och hjälp skulle definitivt uppskattas!

MVH!
Citera
2009-12-08, 08:23
Medlem
desmoduss avatar
Prova att använda char-arrayer istället för strängar, t.ex såhär:

[PHP]
char[] word = "flashback".ToCharArray();

char[] hiddenWord = "_________".ToCharArray();
[/PHP]

Sen kan du använda en for-loop för att iterera över varje char i word. Om ett visst index i word innehåller bokstaven du letar efter, ersätter du samma index i hiddenWord med bokstaven.
Citera
2009-12-08, 09:03
Medlem
Wiresharks avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=322833
Senast redigerad av Wireshark 2009-12-08 kl. 09:08.
Citera
2009-12-08, 17:15
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RYTTGE
hjälp skulle definitivt uppskattas!

MVH!
Hjälp med vad? Var är du fast? Posta kod inom CODE- eller PHP-taggar. Utan någon kod och en konkret fråga kring den kommer många tolka inlägget som "Skriv koden åt mig", vilket skrämmer bort många potentiella kunniga användare.
Citera
2009-12-08, 20:35
Medlem
Hej, fick löst det igår med lite hjälp från en kompis. Det blev liknande den lösning du postade desmodus.

Tack för era svar! Och sorry för dålig formulering. Hade suttit och kodat spelet sedan klockan 14, dvs 14 timmar. Var trött, hade testat allt kändes det som och det kändes dumt att posta 10 olika lösningar som ej funkar ser ut som crap.

Metoden funkar iaf hur bra som helst nu, postar lösningen senare för andra som kanske har problem =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in