2009-12-07, 22:39
Medlem
Hur många av er är för att avveckla välfärden?

Jag är tidigare höginkomsttagare. Jag betalade uppemot 60 000 kronor i skatt per månaden som mest. Vidare så hamnade jag i akut depression, när jag vände mig till systemet för 5 år sen eller så, så fick jag bara negativa svar. Ytterst och efter femtioelva pappersturer så står jag med avslag och endast en vacklande socialförsäkring tillhanda. Jag har förstått vad det innebär att stå utan socialtrygghet, jag inser också riskerna med det. För er som inte förstår vad som händer när en människa demoraliseras och utsätts för risk är att människan måste överleva till vilket pris som helst alternativt ta livet av sig för att inte skada andra. Man hamnar i en primitiv sits där överlevnad går före rättspatos och blir ytterst ett hot mot demokratin.

Tittar man lite närhistoriskt på fenomenet så har det duggat rapporter om att Försäkringskassan låter cancerpatienter och andra sjuka vara utan ersättning, jag vill kalla det indirekt folkmord alternativt en säkerhetsrisk om något. Är det inte så att dom skadar sig själva eller någon i tjänsten så måste dom leva på något annat sätt. När man vänder sig till socialtjänsten så säger dom allt som oftast 'Har du inga vänner du kan vända dig till?' när dom gör allt för att upprätthålla sin budget. Ska igentligen vännerna som redan betalar skatt behöva betala för människor som förskjuts ut i utanförskap?

Hur skall man ställa sig till den situation som skapar en ifrågaställning om 'Rätten till att rehabiliteras?'

Hur skall svenska folket ställa sig till att hemlösheten har ökat med 600% mellan 1996-2006.

Om man tar sistnämnda så kan man dra en parallell och säga att vapenexporten har ökat motsvarande procent.

När halta, lama och sjuka måste arbeta, Sverige har militariserats, grundläggande lag och rätt negligeras. Vad tror då den Svenska Regeringen är lösningen?

Personligen har jag bett min Psykolog om aktiv dödshjälp för att minimera problemen, tyvärr så är jag vägrad ens ett svar, vilket underminerar mitt förtroende för akademin om ens respekt i kommunikation.

Skulle jag däremot gå ut och leva 'primitivt' ... knarka och stjäla, då finns det åtgärder minsann så det verkar vara en smärtsam balansgång med nutidens Sverige. Frågan är bara då hur lång tid det tar innan man exploderar av mental utmattning den här gången.
Citera
2009-12-07, 23:30
Medlem
De allra flesta på flashback vill väl fortfarande ha statligt finaniserad sjukvård, polis och så vidare.

Problemet är Naima och hennes tretton barn som går på socialbidrag. Ta denna familj * n antal tusen så får du dagens Sverige.
Citera
2009-12-07, 23:34
Medlem
Jag är emot rasistisk stereotypisering och demonisering så jag håller inte med dig.

Jag anser att problemet är brist på civilkuragé hos Socialtjänst och Försäkringskassa samt politikerklassens och ägarklassens ansvar för de skattepengar de väljer att förvalta och spendera.
Citera
2009-12-07, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninj4h
Jag är emot rasistisk stereotypisering och demonisering så jag håller inte med dig.

Jag anser att problemet är brist på civilkuragé hos Socialtjänst och Försäkringskassa samt politikerklassens och ägarklassens ansvar för de skattepengar de väljer att förvalta och spendera.

???

Ja. Låt oss inte se rationella förklaringar till problemet utan dra till med att socialtjänsten har dåligt civilkurage!
Citera
2009-12-07, 23:46
Medlem
Dom har det. Man kan till och med rationalisera det genom intellektualisering. Ytterst så måste dom också betala sina räkningar. När dom bryter gentemot Socialtjänstlagen tar dom till psykologiska skyddsmekanismer för att skydda sitt ego gentemot demoralisering själva. En rakryggad socionom säger hellre upp sig än bryter gentemot egen lag och visst lär dom finnas men jag har aldrig träffat dom. Det finns nog en viss logik i det. Ytterst så får dumheterna fortgå.
Senast redigerad av ninj4h 2009-12-07 kl. 23:57.
Citera
2009-12-08, 00:55
Medlem
simonpimonpoos avatar
Det är väl inte rasistiskt när man talar om en samhällsgrupps ekonomiska produktivitet genom generaliseringar. Då måste det ju vara en rasistisk generalisering att säga "yemeniter arbetar inte och är outbildade" eftersom de har väldig låg tillväxt och låg (lägst i världen) läskunnighet. Faktum är att staten förlorar pengar på dålig integrering av invandrare och flyktingar och måste således spara pengar vilket gör att du hamnar i den situation du är i.
Citera
2009-12-08, 01:04
Medlem
Ovannämnda kommentar tolkar jag som rasistisk.

Frågan är då, hur mycket staten förlorar på dålig attityd hos sig själva och sina invånare. Skulle va intressant och se en sådan kalkyl.
Citera
2009-12-08, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninj4h
Skulle jag däremot gå ut och leva 'primitivt' ... knarka och stjäla, då finns det åtgärder minsann så det verkar vara en smärtsam balansgång med nutidens Sverige. Frågan är bara då hur lång tid det tar innan man exploderar av mental utmattning den här gången.

Moder Teresa sa att lidande är en gåva från Gud, och välfärden fungerar efter samma princip. Socialarbetare hjälper helst människor som inte förtjänar hjälp (eftersom de anser att lidande är en dygd), så det är därför du inte får hjälp. En cancerpatient får inte någon hjälp eftersom han inte gjort något fel.

Men låt inte staten förstöra din självkänsla. Jag vet inte varför du blev deppig, men eftersom du nämner det gissar jag att det kan ha att göra med att du betalade absurt mycket i skatt. Om jag hade betalat så mycket i skatt hade jag sett det som att min godhet möttes med straff, och ju större godhet desto större straff. Men eftersom jag hämtar min självkänsla från mig själv så hade jag inte blivit deppig av det, fast jag skulle antagligen ha flyttat till ett land med lägre skatt.

Välfärden borde läggas ner. Själva ordet "välfärd" är nåt slags dubbeltänk. Det är ju egentligen synonymt med bidragssamhälle, men det ska man inte säga högt. "Välfärd" låter som att folk har det bra, men de som lever på bidrag har det inte så värst bra.
Citera
2009-12-08, 01:22
Medlem
savoxovass avatar
Låt mig anta att när du satt i ditt elfenbenstorn och som höginkomsttagare levde livets glada dagar så var du en sån där moderat som ansåg att alla arbetslösa svenskar är lata och alla sjuka svenskar simulanter? White trash kanske var ordet ni lite föraktfullt slängde er med?

Varför så deppig? Du har hjälpt den här familjen till en bättre framtid och borde vara glad och känna dig extra god när du sitter och käkar din havregrynsgröt. Varför inte ringa och fråga dem om ett bidrag? Muslimer ska ju skänka ett 1/40 till behövande. Ahh just det gäller tyvärr bara till andra muslimer.

http://systemfel.wordpress.com/2009/01/06/vad-kostar-familjen-hassan/
Citera
2009-12-08, 01:26
Medlem
Random~s avatar
Håller med dig, välfärden i Sverige kostar mycket men smakar desto mindre, mycket av pengarna går till onödig byrokrati. Systemet bör antingen lägga ner så att folk får mer pengar att ta hand om sig själva för eller effektiviseras så att det smakar lika mycket som det kostar.
Citera
2009-12-08, 01:28
Medlem
Securions avatar
Är ni tolv år gamla eller har ni bara glömt bort hur välfärden en gång var?
I dag finns ingen "välfärd", den är till 90% nedmonterad.

Hela samhällets resurser går till invandringen. Vad tror ni egentligen att hela kalaset kostar? 100 miljarder? 200 miljarder? Räkna nu inte bara med dom direkta kostnaderna för uppehälle och sånt som ligger på runt 50-75 miljarder varje år, utan ta med hela samhällets kostnader. Belastning på domstolar, sjukvården, tolkar, 5500+ våldtäkter varje år, 3300+ brinnande bilar varje år, sjukskrivningar inom räddningstjänsten, osv, osv, osv...
Samtidigt... vad tror ni att vi lägger på "välfärden"?

Vi nedmonterar ALLT, till och med våra egna liv och våra innersta principer för att vara världens mest toleranta och givmilda folk.
Vad får vi tillbaka? Jo, våldtagna döttrar, nerbrända stadsdelar och krav på att vi ska anpassa oss och hela det samhälle vi har byggt upp så dom kan utöva sin förtryckande stenåldersreligion.

För fan öppna ögonen för det här.

Edit: Om vi tog dom pengarna som öppet visats upp som kostnaden för vår invandring och gav till svenskar istället för att importera kravmaskiner, så skulle varje svensk kunna ha en medborgarlön på runt 8000 kr i månaden.
Senast redigerad av Securion 2009-12-08 kl. 01:32.
Citera
2009-12-08, 01:36
Medlem
Random~s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Securion
Är ni tolv år gamla eller har ni bara glömt bort hur välfärden en gång var?
I dag finns ingen "välfärd", den är till 90% nedmonterad.

Hela samhällets resurser går till invandringen. Vad tror ni egentligen att hela kalaset kostar? 100 miljarder? 200 miljarder? Räkna nu inte bara med dom direkta kostnaderna för uppehälle och sånt som ligger på runt 50-75 miljarder varje år, utan ta med hela samhällets kostnader. Belastning på domstolar, sjukvården, tolkar, 5500+ våldtäkter varje år, 3300+ brinnande bilar varje år, sjukskrivningar inom räddningstjänsten, osv, osv, osv...
Samtidigt... vad tror ni att vi lägger på "välfärden"?

Vi nedmonterar ALLT, till och med våra egna liv och våra innersta principer för att vara världens mest toleranta och givmilda folk.
Vad får vi tillbaka? Jo, våldtagna döttrar, nerbrända stadsdelar och krav på att vi ska anpassa oss och hela det samhälle vi har byggt upp så dom kan utöva sin förtryckande stenåldersreligion.

För fan öppna ögonen för det här.

Edit: Om vi tog dom pengarna som öppet visats upp som kostnaden för vår invandring och gav till svenskar istället för att importera kravmaskiner, så skulle varje svensk kunna ha en medborgarlön på runt 8000 kr i månaden.

Word.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in