2009-12-07, 22:26
Medlem
Hej!

Kommer att bli utan jobb några månader nästa år. Jag vet att det rör sig om en begränsad tid. Under denna tid vill jag faktiskt inte ha något arbete, det skulle av flera anledningar passa mig alldeles utmärkt att vara ledig några månader. Pengar har jag sparade, så a-kassa klarar jag mig utan. Men för att inte förlora SGI behöver jag vara inskriven vid arbetsförmedlingen.

Kan man skriva in sig vid arbetsförmedlingen utan att söka jobb? Jag vet att man blir av med a-kassan om man inte söker, men det är som sagt inget problem. Händer något annat? Hur gör man i så fall, säger man bara att, nä, jag vill inte, när de föreslår jobb att söka, kontaktar a-kassan och säger att man inte vill ha pengar, eller hur funkar det?
Citera
2009-12-07, 22:34
Medlem
pott66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Hej!

Kommer att bli utan jobb några månader nästa år. Jag vet att det rör sig om en begränsad tid. Under denna tid vill jag faktiskt inte ha något arbete, det skulle av flera anledningar passa mig alldeles utmärkt att vara ledig några månader. Pengar har jag sparade, så a-kassa klarar jag mig utan. Men för att inte förlora SGI behöver jag vara inskriven vid arbetsförmedlingen.

Kan man skriva in sig vid arbetsförmedlingen utan att söka jobb? Jag vet att man blir av med a-kassan om man inte söker, men det är som sagt inget problem. Händer något annat? Hur gör man i så fall, säger man bara att, nä, jag vill inte, när de föreslår jobb att söka, kontaktar a-kassan och säger att man inte vill ha pengar, eller hur funkar det?
DU kan lungt gå på arbetsförmedlingen för dom kommer iallafal inte att ordna något jobb åt dej för dom har inget att erbjuda såvida du inte är super studerad med massor av erfarenhet !! du kan lugnt sova vidare!!
Citera
2009-12-07, 22:39
Medlem
_abous avatar
Det går utmärkt.
Du kommer få lite brev om att dom vill träffas och prata, skit i det.
Till slut får du ett brev där dom frågar hur det går med arbetssökandet, och om du fortfarande letar efter arbete, eller vill skriva ur dig.
Då fyller du i ett forumlär och börjar om igen
Det är som sagt bara när man får ersättning man behöver engagera sig.
Citera
2009-12-07, 22:52
Medlem
Ska man inte ha ersättning behöver du nog inte ens skriva in dig.

Måste bara berätta om en händelse jag varit med om denna veckan: börjar med att jag får ett mail från min arbetsförmedlare (varit arbetslös i två veckor) där hon säger att hon gett mitt namn och uppgifter till en arbetsgivare, det går några dagar sedan ringer denna arbetsgivare upp mig och vill träffas för en intervju och denna går bra så nu ska jag på en andra intervju då det står mellan mig och en annan. kontentan är, arbetsförmedlingen har nästan fixat ett jobb åt mig!!! trodde aldrig det skulle hända så misströsta inte ni andra

PLÖTSLIGT HÄNDER DET
Citera
2009-12-07, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
PLÖTSLIGT HÄNDER DET

Men jag vill ju inte att det ska hända...

Inskriven måste jag vara, annars får jag sänkt föräldrapenning. Så jag vill inte bryta mot några regler så man blir utslängd från ams. Om man nu kan bli det...

Är visserligen ganska studerad, men inom min bransch finns inga jobb på platsbanken i den här stan. Under våren ska jag bli föräldraledig och sedan blir ett jobb ledigt på mitt nuvarande jobb, som jag har god chans att få. Så att börja ett nytt jobb i glappet som blir skulle ju mest ställa till det.

Hur gör jag när nuvarande jobbet behöver vikarie och jag får hoppa in där då? (Mycket troligt scenario.) Då står man inte till arbetsmarknadens förfogande eller vad de nu kallar det?
Citera
2009-12-08, 00:21
Medlem
MB-Hasses avatar
När det gäller jobb kan du inte vara säker på ett dugg.

jag var i samma sits som dig; slutade mitt säsongsjobb 30 november för 2 år sen. Det var "självklart" att jag skulle komma tillbaka dit nästa säsong. Skrev in mig på AF då jag skulle få rätt till A-kassa. Första veckan i januari 2008 ringde min handläggare och sa att hon gett mitt namn till en firma som tillverkar kablage-lösningar.

Sagt och gjort ringde jag firman och var på intervju fredagen. Fick jobbet och började på måndag. Jag trivdes aldrig på jobbet och sa upp mig sjunde dagen. Det kvittade ju då jag iaf skulle få komma tillbaks till säsongsjobbet och 3 månader kunde jag unna mig själv att gå hemma. Skrev inte in mig på AF då jag iaf skulle få 45-90 dagars karens. I februari kom ett brev där företaget jag säsongsjobbade på hade gått vidare med andra sökande. Och nu snart 2 år senare känns det mer kört än någonsin.

Så du ska inte vara säker på att du har klart med det där jobbet; mycket kan hända. Mitt råd är att du tar det jobbet AF ordnat. Gör inte samma misstag som jag gjorde.
Citera
2009-12-08, 09:17
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
Är visserligen ganska studerad, men inom min bransch finns inga jobb på platsbanken i den här stan. Under våren ska jag bli föräldraledig och sedan blir ett jobb ledigt på mitt nuvarande jobb, som jag har god chans att få. Så att börja ett nytt jobb i glappet som blir skulle ju mest ställa till det.

Ledsen att säga det, men det är inte samma sak som att du redan har fått det. Mycket kan hända fram tills dess.
Citera
2009-12-08, 14:20
Medlem
MB-Hasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Ledsen att säga det, men det är inte samma sak som att du redan har fått det. Mycket kan hända fram tills dess.

Precis.. bara läsa mitt senaste inlägg ovanför så förstår man
Citera
2009-12-08, 14:28
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Ska man inte ha ersättning behöver du nog inte ens skriva in dig.

Måste bara berätta om en händelse jag varit med om denna veckan: börjar med att jag får ett mail från min arbetsförmedlare (varit arbetslös i två veckor) där hon säger att hon gett mitt namn och uppgifter till en arbetsgivare, det går några dagar sedan ringer denna arbetsgivare upp mig och vill träffas för en intervju och denna går bra så nu ska jag på en andra intervju då det står mellan mig och en annan. kontentan är, arbetsförmedlingen har nästan fixat ett jobb åt mig!!! trodde aldrig det skulle hända så misströsta inte ni andra

PLÖTSLIGT HÄNDER DET

Du berättelse är så pass absurd att jag inte tror på den.
Du påstår alltså att en arbetsförmedlare på eget initiativ tagit kontakt med dig?? Bara där låter det ju konstigt. De flesta är man tvungen att mejla flera gånger innan de ids svara.
Att det skett efter bara ett par veckor och inte som i normalfallet ett halvår av sökande på egen hand är sensationellt.

Men när du sedan säger att arbetsförmedlaren kontaktat en arbetsgivare åt dig, fallerar skrönan fullständigt. Du är ett patetiskt troll!!
Citera
2009-12-08, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Du berättelse är så pass absurd att jag inte tror på den.
Du påstår alltså att en arbetsförmedlare på eget initiativ tagit kontakt med dig?? Bara där låter det ju konstigt. De flesta är man tvungen att mejla flera gånger innan de ids svara.
Att det skett efter bara ett par veckor och inte som i normalfallet ett halvår av sökande på egen hand är sensationellt.

Men när du sedan säger att arbetsförmedlaren kontaktat en arbetsgivare åt dig, fallerar skrönan fullständigt. Du är ett patetiskt troll!!

Haha ja visst är det helt otroligt var idag på en andra intervju rörande jobbet så nu är det bara att vänta.

Det är ett bevis att det trots allt finns en och annan arbetsförmedlare som bryr sig om sitt jobb, trodde det var omöjligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in