Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-07, 20:45
Medlem
Har en MacPro från 06 som börjar bli ordentligt seg, så vill formatera om den , men har massor på den som inte borde tappas bort, kan man typ lägga över den på en extern hdd , o sen välja typ " Back to my mac" eller något vid installation!

Tack!
Citera
2009-12-07, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av waspinc
Har en MacPro från 06 som börjar bli ordentligt seg, så vill formatera om den , men har massor på den som inte borde tappas bort, kan man typ lägga över den på en extern hdd , o sen välja typ " Back to my mac" eller något vid installation!

Tack!
"Back to my Mac" är en mobilemefunktion. Vad har du för version av OSX? Har du 10.5 så är det bara göra en Time Machine-backup, ifall det skulle hända något under ominstallationen. Sen kör du en "Arkivera och Installera" med hjälp av din startskiva. Då behåller datorn alla användarfiler, men byter ut systemfilerna..
Citera
2009-12-07, 20:56
Medlem
joezors avatar
eller så sparar du alla bilder eller vad det nu är du vill spara (du värkar ju ha en tillräckligt stor hårdisk ) och sedan bara installerar om hela datorn..
Citera
2009-12-07, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
"Back to my Mac" är en mobilemefunktion. Vad har du för version av OSX? Har du 10.5 så är det bara göra en Time Machine-backup, ifall det skulle hända något under ominstallationen. Sen kör du en "Arkivera och Installera" med hjälp av din startskiva. Då behåller datorn alla användarfiler, men byter ut systemfilerna..

Jag vill också lägga över hela min mac till en extern hårddisk (har 10.6.2), men vad menar du med "arkivera och installera"?
Citera
2009-12-07, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johangustav
Jag vill också lägga över hela min mac till en extern hårddisk (har 10.6.2), men vad menar du med "arkivera och installera"?
http://support.apple.com/kb/HT1710
Citera
2009-12-08, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joezor
eller så sparar du alla bilder eller vad det nu är du vill spara (du värkar ju ha en tillräckligt stor hårdisk ) och sedan bara installerar om hela datorn..

Det som e knas är att den är såååå seg, så det är sjukt jobbigt o hålla på o leta efter sånt man behöver, så vore skönt o kunna föra över allt
Jag har 10.6.1
Citera
2009-12-13, 15:31
Medlem
Gå in i Disk Utility

Välj någon av hårddiskarna i den vänstra kolumnen

Klicka på fliken Restore

Dra din interna hårddisk till fältet Source

Dra din externa hårddisk till fältet Destination

Tryck på knappen Restore

Vänta tills det är klart

Färdigt.