2009-12-07, 11:47
Medlem
Hej,

Det är så att jag har ett antal dyra krediter och lån som man tog på sig när man hade arbete och allt var frid och fröjd ekonomiskt och tanken var att jag skulle betala av dessa rätt snabbt osv eftersom både jag och min sambo hade inkomst då det begav sig osv.

Det blev ju dock aldrig som man ville utan efter ett tag blev det finanskris i världen och man blev varslad från sitt arbete vilket resulterat i att man har ca 8000 kr mindre i månaden för hushållets totala inkomst.

Detta har slagit ganska hårt kan man väl säga och självklart får man skylla sig själv att man inte kunde hålla fingrarna i styr och vänta ett par månader med att köpa sin nya tv kontant istället. Men nu är det gjort och går inte göra så mycket åt det hela nu i efterhand.

Jag har inga "gigantiska" skulder utan det rör sig om ungefär 65-75k totalt men jag har efter lite räknande kommit fram till att lånar jag 65k på 4-5 år så blir det ungefär 1500 kr i månaden att betala.
Idag betalar jag ca 4000 kr för alla krediter vilket jag gärna hade kunnat tänka mig lägga om till dom där 1500 kr istället och ha möjligheten att spara undan några kronor i månaden. Som det är nu så har jag/vi ingen direkt möjlighet att spara alls utan allt man får går till att antingen betala sina räkningar eller handla mat,kläder och annat nödvändigt med.

Säg att man lånar 65k på 4 år vilket ger ca 1500 kr dock varierande beroende på räntor osv men det ger mig ca 2500 kr mer i månaden i rena pengar kvar på kontot. Självklart kommer jag få betala tillbaks en längre tid än vad mina krediter är på idag, men det rör sig om kanske 1-1½ år totalt vilket jag anser är ganska marginellt och jag hoppas även att jag inte skall vara arbetslös i all evighet så att säga utan får jag ett jobb kan jag ju öka min betalningstakt något beroende på min lön osv.

Grejen är den att jag behöver ha detta löst kortsiktigt då det är så att min sambo pluggar och på sommaren får hon inga pengar från CSN vilket resulterar i att vi bara har mina a-kasse pengar att leva på under ca 2 månader på sommaren. Det rör sig om cirkus 10.5k om jag inte är ute och cyklar och med en hyra på 6k och lite andra saker så förstår man rätt snabbt att det är ett ekonomiskt självmord.

Självklart kan man flytta till något billigare men det är inte så lätt just nu och det kostar ju även en del pengar att flytta om man skall hyra transport, släpp ja allt som kommer till.

Jag har tagit kontakt med min bank (handelsbanken) och även ringt runt till lite andra banker men dom är inte så positiva tyvärr även fast jag haft fina listor på vad jag betalar idag, hur mycket, hur länge, till vilken ränta osv. Samt visat att jag sparar en hel del per månad genom att få ett fördelaktigare lån, tyvärr hjälper inte detta som övertalning osv. Även hört med tex Lendo.Se och Freedomfinnance men dom säger att det ser dåligt ut för min del att få något lån.

Min far kunde eventuellt ställa sig som medsökande men de banker och liknande jag haft kontakt med säger att detta inte är till min fördel utan snarare en nackdel. Och föreslår att han skall ta lånet själv och jag sedan betalar till min far helt enkelt. Detta var eventuellt ett alternativ tills för några veckor sedan när han blev tvungen att låna pengar till reparationer av huset och han är osäker på om han kan få låna mer pengar etc.

I övrigt så har jag ingen jag direkt kan vända mig till som jag kan komma på inom familjen, är det helt kört för min del eller finns det något man kan göra?

Känner att jag ganska snart skulle behöva komma på en lösning på detta för att snabbt förändra min ekonomiska livssituation till det något bättre samt hinna kunna spara någon tusenlapp i månaden till i sommar då sambon inte har inkomst.

Har ni några lösningar att föreslå kära flashbackare? Självklart söker jag jobb som en dåre samt jag och tjejen har lagt skärpt ekonomin hemma en del för att dra in på onödiga inköp såsom godis, dricka och annan lyxkonsumtion men det hjälper inte allt för mycket.

Mvh,
Viperia
Citera
2009-12-07, 17:59
Medlem
Jag hoppas att du redan sålt TVn och resten av skräpet ni tog på kredit?
Bara att sätta sig vid blocket direkt annars, allt ni drar in lägger ni på skulden, det tjänar ni på i längden. Finns tjockis-TVs att köpa för 200 spänn om ni inte överlever utan TV.
Allt annat av värde är det också bara att skicka iväg:

Stereo
DVD + filmer
TV-Spel
Hushållsmaskiner
Smycken
Vissa kläder/skor
m.m.

Ni kommer inte bli olyckliga utan massa prylar.

Se över alla räkningar? Kan ni byta till billigare abonemang på bredband/TV/Telefon? Eller rent av säga upp vissa helt?
Kolla upp försäkringarna.
Har ni rätt till bostadsbidrag?

Tummen upp till att du tar tag i allt så snabbt, många orkar ju inte ens öppna räkningarna när det skiter sig.
Citera
2009-12-07, 18:17
Medlem
Mulas avatar
"lyxfällan"-metoden variant 1A:

1. sälj all skit du inte absolut behöver
2. dra ner på alla onödiga utgifter
3. öka inkomsterna (extrajobb eller vadsomhelst)
4. slå ihop alla smålån till ett större

Nu har du ju i princip redan insett detta, så du är ju en god bit på väg iallafall.
Citera
2009-12-08, 00:48
Medlem
Tjo,

Att sälja tv osv är väl ett alternativ men jag anser att det inte är värt det, visserligen en platt-tv osv men den är inte av senaste modell så det finns väl inget värde i den nästan längre.

Stereon är en 10 år gammal klenod jag hämtat i farsans garage så finns nog inte många hundringar att hämta där heller tyvärr. Har dock sålt tv-spel osv redan så det är borta samt försökt kränga av lite dvd-filmer men inget som varit av intresse för folk.

Skall dock ta en sväng bland skor och kläder, vet med mig att jag själv har åtminstone 2 par skor som jag knappt använt men som kostade mig säkert 1800kr totalt i inköp för 1½-2 år sedan så man kanske kan få in lite där.

Angående abonnemangen så har jag redan sett över dom samt sagt upp det jag inte behöver, samma sak gäller försäkringarna betalar idag 130kr/mån för hemförsäkring samt 2 st olycksfallsförsäkringar med lite annat extra. Tveksam till att det blir så jätte mycket billigare där.

Angående bostadsbidrag så är det något jag håller på och skall ansöka om och hoppas åtminstone jag kan få lite där. Enligt vad jag kan läsa mig till så verkar våran inkomst iaf inte vara för hög som det ser ut nu så jag hoppas på att få in kanske några hundringar per månad där.

Men det jag just nu känner hade hjälpt väldigt mycket är att få slå ihop alla våra små krediter och lån men efter att ha besökt banker och ringt övriga kreditinstitut så ser det inte så ljust ut på den fronten.

Finns det andra sätt att få ordnat dessa pengar, andra banker/kreditinstitut med mindre stränga regler etc?

Mvh,
Viperia
Citera
2009-12-13, 21:21
Medlem
Svenglens avatar
Jag tror att du kan få hjälp från kommunen med något som kallas för "Skuldsanering & Rådgivning". Jag tror att alla kommuner är skyldiga att ha en sådan tjänst men jag kan ha fel. Kolla på din kommuns webbplats.

I Stockholm ser det ut enligt följande: http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg...kuldradgivare/
Citera
2009-12-14, 02:07
Medlem
B´stards avatar
Din sambo kan visst få CSN över sommaren, hon får väl regga sig på nån sommarkurs bara. Sen så finns det ju nåt som heter sommarjobb med--- inte så lätt att få, men det går ju alltid att jobba i Norge eller nåt.
Citera
2009-12-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Din sambo kan visst få CSN över sommaren, hon får väl regga sig på nån sommarkurs bara. Sen så finns det ju nåt som heter sommarjobb med--- inte så lätt att få, men det går ju alltid att jobba i Norge eller nåt.
Ja det är klart det finns sommarkurser men inget som verkar ha med hennes utbildning att göra och jag måste säga att då är det väl onödigt att slösa bort x antal veckor studiestöd på något du inte behöver vilket gör att de veckor man får av csn inte räcker till i slutet av studierna?

Sen är det ju det här med jobb att det är ju inget som lär växa på träd i sommar om inget radikalt händer på arbetsmarknaden att hon sedan aldrig haft ett sommarjobb i sitt liv och inte har någon erfarenhet från arbetsmarknaden lär nog inte hjälpa till heller.

Aja håller på och dealar med min farsa så att han eventuellt kan ställa upp med att skriva sig på ett lån som jag sedan betalar på.

Räknar med att spara ungefär 2500-3000 kr månaden första året på att lösa och lägga om mina lån och krediter. Andra året och resterande år blir väl inte besparingen lika stor om man räknar med att då skulle en del av mina krediter och lån redan varit avbetalda om allt rullat på i vanlig takt.

Mvh,
Viperia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in