• 1
  • 2
2009-12-07, 00:36
Medlem
Diablo1118s avatar
Storhandla är dessutom inte speciellt roligt om man inte har tillgång till bil....
Citera
2009-12-08, 07:01
Medlem
Det man tjänar på när man storhandlar är att det blir mindre impulsköp.
Jag tror att väldigt många som småhandlar varje dag/flera gånger i veckan gärna lägger i nått extra i korgen som han/hon blir sugen på, lite omedvetet kanske.
En bit choklad, en dricka, en tidning osv... Storhandlar man blir det kanske ett impulsköp istället för 3... 4... eller 5 på en vecka.

Har man en veckomatsedel som man följer och köper ingredienser till blir det ju inte mer att slänga heller, har man nått innan för pannbenet så köper man ju inte nått som går ut innan den dag man planerat att äta det...
Storpack är ju bra också. Planerar man inte sin mat utan kör på det man är sugen på för dagen köper man nog väldigt sällan storpack.
Ingen vettig människa köper inte heller 2kg köttfärs för att sedan slänga hälften för att det blivit gammalt... Man fryser in i lagom portioner.

Majoriteten bor inte heller nära en större matbutik (ex Ica Maxi) som är billigare, handlar man varje dag blir det ju den närmaste butiken som garanterat är dyrare.
Kostnaden för bensinen för att åka och storhandla en gång blir ändå mindre än mellanskillnaden på vad du betalar för varorna på de olika affärerna.

Är helt övertygad om att de flesta skulle tjäna på att storhandla.

Jag då? Jag storhandlar aldrig
Citera
2009-12-08, 08:23
Medlem
Lillemannens avatar
Varje söndag gör jag ett matschema för hela kommande vecka med sånt som jag vet är billigt (men ändå näringsrikt och allsidigt). Sen går man och handlar det för hela veckan. Jag brukar hamna mellan 250-300:- i veckan och då äter jag bra mat på färska råvaror!
Citera
2009-12-08, 08:38
Medlem
miklons avatar
Vi har nyligen börjat med att veckohandla, vilket jag tycker har fått ned matkostnaderna ordentligt, även om jag inte fört någon direkt räkning.

Vi gör då så att vi storhandlar en gång i månaden, då köper vi exempelvis torrvaror, grönsakskonserver, hygienartiklar osv, samt kött, fisk, kyckling och liknande, beroende på vad det råkar vara bra pris på. På så vis har vi alltid "stommen" i maten hemma. Sedan gör vi en matlista varje vecka och kompletteringshandlar med allt som behövs till den maten (grönsaker, mejeriprodukter osv), samt mjölk och annat som inte går att köpa mer än en vecka i förväg.

Vi storhandlar för ca 1 500-2 000 kr och veckohandlar sedan för 2-400, det gäller för två vuxna och två barn. Tidigare handlade vi mer på daglig basis och bestämde mer spontant vad vi skulle äta och då kändes det som att det gick åt ganska mycket mer pengar. Det är ju lätt att gå in i affären utan en lista och komma ut några hundralappar fattigare, utan att ha handlat mat för särskilt många dagar.

En annan fördel är att det blir mindre som kastas, eftersom vi bara handlar till rätter vi vet att vi kommer laga.

Edit: En annan fördel är förstås att det är rätt skönt att slippa sitta under dagen och fundera på vad man ska göra för mat på kvällen och att slippa gå till affären varje dag.

Citat:
Ursprungligen postat av godisimaginary
Jag kör istället med taktiken småhandla, där man gör precis som det låter. Handlar ofta, handlar lite och bestämmer nästan aldrig i förväg vad jag ska ha. På så sätt kan man strosa runt i affären och plocka det som är billigt. Alltså att helt enkelt komma på vad man ska äta på plats, baserat på denna veckas rabatterade varor och/eller prissänkta varor för dagen.

Ett problem med det där, för mig i alla fall, är att jag tycker att det är svårt att komma på i matbutiken vad man kan göra, jag behöver leta recept för att få inspiration. Men har man bra fantasi och/eller många recept i huvudet så är det ju en bra metod.
Senast redigerad av miklon 2009-12-08 kl. 08:45.
Citera
2009-12-08, 08:47
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
slippa gå till affären varje dag.
Det beror på en livssituation. Är man ensamstående utan jobb och vänner föredrar man att gå till affären varje dag. Man får i alla fall heja på expediten och slipper börja prata med TV:n. Har man ingen bil är också storhandling lite besvärligt.
Ekonomiskt är det ingen tvekan att man tjänar på att storhandla.
Citera
2009-12-08, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Det beror på en livssituation. Är man ensamstående utan jobb och vänner föredrar man att gå till affären varje dag. Man får i alla fall heja på expediten och slipper börja prata med TV:n. Har man ingen bil är också storhandling lite besvärligt.
Ekonomiskt är det ingen tvekan att man tjänar på att storhandla.

Gå och klippa sig en gång i veckan, så får man lite beröring.

Storhandling i megabutikerna är såklart mycket mer ekonomiskt, på många av de varor som jag brukar köpa är det halva priset jämfört med den lokala matvaruaffären.

Men man tar ju inte bilen dit för att köpa tre burkar krossade tomater för 15:90, då betalar man hellre 42:80 hos familjen Krösus nere på hörnan. Storhandlandet är ju själva förutsättningen för att det skall bli ekonomiskt.

Sen finns det alltid mängder med lockvaror i de affärer som folk storhandlar i. Min lokala Tobakshandlare suckade när jag berättade vad jag betalade för snusstocken i storaffären... "det är mitt inköpspris", sa han och skakade på huvudet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in