Vi har nyligen börjat med att veckohandla, vilket jag tycker har fått ned matkostnaderna ordentligt, även om jag inte fört någon direkt räkning.
Vi gör då så att vi storhandlar en gång i månaden, då köper vi exempelvis torrvaror, grönsakskonserver, hygienartiklar osv, samt kött, fisk, kyckling och liknande, beroende på vad det råkar vara bra pris på. På så vis har vi alltid "stommen" i maten hemma. Sedan gör vi en matlista varje vecka och kompletteringshandlar med allt som behövs till den maten (grönsaker, mejeriprodukter osv), samt mjölk och annat som inte går att köpa mer än en vecka i förväg.
Vi storhandlar för ca 1 500-2 000 kr och veckohandlar sedan för 2-400, det gäller för två vuxna och två barn. Tidigare handlade vi mer på daglig basis och bestämde mer spontant vad vi skulle äta och då kändes det som att det gick åt ganska mycket mer pengar. Det är ju lätt att gå in i affären utan en lista och komma ut några hundralappar fattigare, utan att ha handlat mat för särskilt många dagar.
En annan fördel är att det blir mindre som kastas, eftersom vi bara handlar till rätter vi vet att vi kommer laga.
Edit: En annan fördel är förstås att det är rätt skönt att slippa sitta under dagen och fundera på vad man ska göra för mat på kvällen och att slippa gå till affären varje dag.
Citat:
Ursprungligen postat av godisimaginary
Jag kör istället med taktiken småhandla, där man gör precis som det låter. Handlar ofta, handlar lite och bestämmer nästan aldrig i förväg vad jag ska ha. På så sätt kan man strosa runt i affären och plocka det som är billigt. Alltså att helt enkelt komma på vad man ska äta på plats, baserat på denna veckas rabatterade varor och/eller prissänkta varor för dagen.
Ett problem med det där, för mig i alla fall, är att jag tycker att det är svårt att komma på i matbutiken vad man kan göra, jag behöver leta recept för att få inspiration. Men har man bra fantasi och/eller många recept i huvudet så är det ju en bra metod.