Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-15, 20:46
  #49
Medlem
Trodde inte han var pyroman utan att det fanns syfte med bränderna som försäkringsbedrägeri mm men han var (och är fortfarande ska man i glömma) riktig pyroman så att han slog då två flugor i en smäll kan man säga
Citera
2017-05-15, 20:50
  #50
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Trodde inte han var pyroman utan att det fanns syfte med bränderna som försäkringsbedrägeri mm men han var (och är fortfarande ska man i glömma) riktig pyroman så att han slog då två flugor i en smäll kan man säga

Tre flugor.
Lägg till allmän djävulskap/hämnd/"helig ilska"
Citera
2017-05-15, 22:34
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tre flugor.
Lägg till allmän djävulskap/hämnd/"helig ilska"
Tycker så synd om djuren som brann inne. Eftersom han är pyroman borde han suttit minst några år till så att återfall är minimal
Citera
2017-05-15, 23:25
  #52
Medlem
Vart bor han nu och brinner det där?
Citera
2017-05-16, 01:11
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -98-
Han heter Lind i efternamn idag och bor i Norrköping.

Kollar man ratsit finns det en Sten Lind, boendes i norrköping som är född 1938, måste väl vara denna herre? För övrigt är det helt sjukt att han endast satt 19 år, kan tänka mig att han satt på en så kallad "skyddad avdelning" vilket i stort sett är en fritidsgård för vuxna. Oavsett om denna man är psykiskt sjuk eller inte så är han väldigt, väldigt ond och borde fortfarande verkställa på kåken.
Citera
2017-07-06, 22:30
  #54
Medlem
Om jag får göra en vild gissning så tror jag att Sten J. led av ett extremt dåligt självförtroende kombinerat med ett extremt mindrevärdeskomplex. Han hade egentligen ingenting på din sida. Han hade inget vidare sevärt utseende, han var en socialt udda person samt så var han vad jag förstått det som en väldigt vag umgängeskrets. Samtidigt som hans dåvarande fru, som jobbade på samma jobb, verkar ha haft ett långt mycket bättre socialt liv än honom och många fler riktiga vänner. Detta var troligtvis grunden till hans svartsjuka: mindrevärdeskomplex.

Att han sen dömdes för den första vågen av pyromandåd runt 1970 gjorde inte situationen bättre. Han bodde i ett litet samhälle där han var dömd av alla för sitt förflutna som han gång på gång nekade till helt utan att få någon respons. Detta spädde inte bara på hans dåliga självförtroende, mindrevärdeskomplex och svartsjuka utan det skapade också ett besinningslöst vrede i honom. För att släcka alla dessa känslor använde han sig av eldens kraft för att bli lugn. Utstuderat sysselsatte han sig återigen med pyromandåd och gjorde allt för att få samhället som stött bort honom så många gånger förr ur balans. Samtidigt ledde hans svartsjuka till ett okontrollerat vrede som föranledde dubbelmordet på syskonen och att han dessutom gjorde allt för att försöka sätta dit rektorn som han misstänkte hade en relation med hans fru.

När han ertappades på bar gärning av polis skrek han "döda mig inte!" eftersom att han trodde att det var några från samhället som fått tag i honom. När han sen fick veta att det var polisen blev han lugn. Detta tyder på att han var mer rädd för samhällets dom än rättsväsendets. Och då är det inte undra på att han mådde så dåligt över att Stenberga stött ut honom. Han var alltså troligtvis en människa i ett stort behov av närhet och omsorg. Något som han aldrig fick.

Jag tycker att hela historien är djupt tragisk och att Sten måste anses varit en svårt psykiskt sjuk människa. Jag tycker att han måste få leva sina sista år i fred och frihet utan trakasserier. Hela hans liv har varit ett enda stort straff i mina ögon.
Citera
2018-08-09, 08:21
  #55
Medlem
spyhinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Kollar man ratsit finns det en Sten Lind, boendes i norrköping som är född 1938, måste väl vara denna herre? För övrigt är det helt sjukt att han endast satt 19 år, kan tänka mig att han satt på en så kallad "skyddad avdelning" vilket i stort sett är en fritidsgård för vuxna. Oavsett om denna man är psykiskt sjuk eller inte så är han väldigt, väldigt ond och borde fortfarande verkställa på kåken.

Han har bl a suttit på Kalmarkåken och där finns ingen skyddad avdelning. Förvisso §18 plats men det är självisolering i en cell med galonmadrass och wc stol i plåt. Inget ställe där kriminalvården låter dig förvaras någon längre tid. Sen har han ju suttit på Skenäs och det är inte heller någon kåk som är ökänt för sexualbrottslingar. Hade vi snackat om Skogome, sexbunkern på Tillberga eller liknande så hade det varit annorlunda. Jag tror helt enkelt gubben blev accepterad av de andra för brottets karaktär. Mördare och rånare står i regel högst i rang, så till vida du inte är en kvinno eller barnmördare.
Citera
2019-07-27, 01:58
  #56
Medlem
Hahaha denna historia är så bisarr . Vore bra grund till ett filmanus eller?

Lyssnar på P3 dokumentären igen .
Citera
2019-07-27, 13:17
  #57
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Stenbergapyromanen" idag 80 år gammal.

I HISTORISKA BROTT, 2-23 juli 2019, tas "Stenbergapyromanen" upp och finns på sidorna 64-71 illustrerad med många foton.

Citat huvudrubrik:

"Svartsjuka drev lektorn till mord."

Citat underrubrik:

"TERRORISERADE BYGDEN MED ANLAGDA BRÄNDER."

Några citat från artikeln:

"Den spränglärde lektorn Sten Johansson tyckte om att pyssla hemma på gården i Stenberga. Han älskade sin hustru och deras fyra barn. En redig, kristen familj på det småländska höglandet."

Men på nätterna förvandlades den timide gymnasieläraren till mordbrännare. Han satte skräck i hela bygden. Gård efter gård stacks i brand.

Nästa morgon stod magistern som vanligt vid katedern igen."

"Hans straff tidsbestämdes 2007 och han avtjänade drygt 19 år innan han frigavs 2008.

Idag lever han under ett annat och är gift med en kvinna som ha stiftade bekantskap med under fängelsetiden. Han är 80 år gammal. Hustrun hälsar att maken inte kan medverka i något reportage."
Citera
2019-08-26, 12:41
  #58
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Inga fler gårdar i brand? Helt otroligt att Sten bara fick sitta 19 år. Genomond människa.
Citera
2019-08-26, 14:48
  #59
Medlem
Skaraborg2s avatar
19 år inte mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Inga fler gårdar i brand? Helt otroligt att Sten bara fick sitta 19 år. Genomond människa.

19 år var inte mycket med tanke på vad lektor Sten hade hittat på.

En hel radda av bränder under en följd av år och "kronan på verket" blev ett dubbelmord.
Citera
2020-02-02, 01:30
  #60
Medlem
Hur har han kunnat avhålla sig från att tutta på..?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback