• 2
  • 3
2010-01-24, 03:59
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
*knäpp* Gjorde det nyss själv. Med båda käklederna skall tilläggas. Jag kan numera också göra det med knälederna, alla tår, fotleden, nacken, höger armbågsled, alla leder i fingrarna samt höger handled och (med rätt rörelser) lederna mellan nyckelbenen och bröstbenet.

Men nog skojat. Så här ligger det till: knäppningar i lederna uppstår när luftbubblor i ledvätskan spricker efter att leden utsatts för tillräckligt tryck. De flesta människor brukar bara uppleva det när de drar i fingerlederna men tydligen kan vissa av oss göra det på fler sätt.

Om jag nu tillåts spekulera lite: jag kan tänka mig att en del genetiska faktorer leder till att vissa av oss har en större benägenhet att bilda luftbubblor i ledvätska, vilket troligen förstärks med tiden. Därav dina nyfunna förmågor.

Om knäppningen är det enda du upplever är det inget att oroa sig över. Smärtan brukar gå över med tiden - inte säker på varför, faktiskt. Fast upplever du andra funktionssänkande eller smärtsamma tillstånd så kan det vara värt att kolla upp. För att vara på den säkra sidan.

EDIT: Angående det där med musiken. Om jag biter ihop tillräckligt hårt kan jag frammana en skarp tinitusliknande ton, fast bara då. Fast jag upplever ingen förändring i övrigt vad gäller inkommande ljud. Käkledens fäste sitter rätt nära hörselgången så onaturliga påfrestningar kan helt klart påverka hörselapparaten, men det är definitivt inget att oroa sig över om det bara inträffar när du biter ihop.
Senast redigerad av Stroh-M.D. 2010-01-24 kl. 04:03.
Citera
2015-05-02, 20:36
Medlem
Nu var det ett tag sen denna tråden levde.

Jag själv brukar också "knäcka" min käke genom att gapa stort. Men idag blev det lite annorlunda, jag lyckases knäcka högra sidan riktigt ordentligt så att jag kände en smärta när jag biter till. Detta har hållt på nu i ca 5 timmar. Bör jag oroa mig? Känner någon igen sig?
Citera
2015-05-02, 23:18
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PudgeHooked
Nu var det ett tag sen denna tråden levde.

Jag själv brukar också "knäcka" min käke genom att gapa stort. Men idag blev det lite annorlunda, jag lyckases knäcka högra sidan riktigt ordentligt så att jag kände en smärta när jag biter till. Detta har hållt på nu i ca 5 timmar. Bör jag oroa mig? Känner någon igen sig?

Har själv problem med bägge käkledarna och ibland när jag vaknar så knakar mitt vänstra käka på et jävligt konstigt sätt vilket gör ont. Ja jag har också fått ont ibland i någon dag men sen går det bort. Vänta först och se om det blir bättre om någon dag annars kan du gå till vårdcentralen.
Citera
2015-05-03, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Har själv problem med bägge käkledarna och ibland när jag vaknar så knakar mitt vänstra käka på et jävligt konstigt sätt vilket gör ont. Ja jag har också fått ont ibland i någon dag men sen går det bort. Vänta först och se om det blir bättre om någon dag annars kan du gå till vårdcentralen.

Jag har likadana problm, men då gör det ont i kanske en minut. Nu har detta varat hela dagen. Får helt enkelt se hur det blir när jag vaknar imorgon
Citera
2015-05-05, 04:42
Medlem
zaimans avatar
Knakningar i kroppens leder brukar oftast bero på att synovialvätskan (vätskan i lederna) innehåller luftbubblor som spricker när leden "knäcks"
Citera
2015-05-05, 15:23
Medlem
Klarabella79s avatar
Kommer säkert att låta helt sjuk, men jag kom på hur man skulle knäcka käkarna vid 5 årsåldern och gör det än idag. Ganska skönt, vet inte hur andra gör, men jag för käkarna åt sidorna och "trycker till lite" (svårt att förklara) ett par gånger så klickar det då till ordentligt och tar sen ett par timmar innan "det värms upp" (jag veeet sjuka förklaringar) så gör man om det igen. Ingen har hittills sagt att det är farligt och inte lika ofta jag gör det nu som jag gjorde som barn.
Citera
2015-06-08, 03:24
Medlem
Skezs avatar
Ser att det faktiskt är jag själv som skapat denna tråden för mer än 5 år sedan, trevlig överraskning. Och perfekt att PudgeHooked's bump var ganska nyligen.

Fram tills nu i helgen har jag gått i över ett år "hyfsat" befriad från dessa ofrivilliga käkknakningar men så helt slumpmässigt när jag öppnade munnen för att säga något så SMÄLLER DET TILL på precis samma sätt som i min trådstart. Det vill säga i käkleden precis vid höger öra. Jag blir ju inte lika rädd längre även om det gått så lång tid sedan senast men det jobbiga är att efteråt så är det precis som att det ligger fel. Käken då antar jag? För när jag gapar eller drar käken åt höger eller vänster så känner jag hur någonting ligger och skrapar emot något som det (antagligen...) inte bör göra.

Och jag har heller inte haft migrän lika ofta under denna tiden så det är väl bara att vänta och se om detta triggar igång hela helvetet igen :/ Då är det väl kanske dags att gå och undersöka det på riktigt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in