Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-04, 16:34
Medlem
Pratbubblans avatar
I början av året sedan skrev jag i en tråd att Bertil Gärtner bodde i Kungsbacka. Han dog ett halvår senare. Idag skrev en person i samma tråd och klargjorde mycket tydligt att Bertil Gärtner minsann var död och så den här smileyn direkt efter. När jag mailade denna person att jag skrev min uppgift för sex månader sedan när den var aktuell fick jag detta svar från honom:

Citat:
Ett förtydligande har aldrig skadat. Lär dig att uppdatera vad du skriver, dito. Eller menar du på fullt allvar att allt som är skrivet gäller för evig tid? I så fall är detta fel forum för dig.

Har jag missuppfattat något? Ska jag alltså minnas vad jag skrivit för ett halvår sedan (eller flera år tillbaka) och gå in och korrigera detta om det är inaktuellt i alla trådar jag skrivit i? Jag har flera gamla användare som jag skrivit många inlägg med genom åren. Jag registrerade mig första gången mars 2005 och har sedan dess skrivit 6 387 inlägg med olika användare. Ska jag alltså sitta då och då och leta igenom alla dessa inlägg för att se om något som var fakta då inte stämmer längre?

Det vore intressant att höra från mods och andra användare hur ni resonerar om gamla inlägg som blivit inkorrekta. Är det vedertagen sanning och en självklarhet att man ska gå tillbaka till sina gamla inlägg och kontinuerligt korrigera dessa ifall de blivit inaktuella? I så fall har jag missat det rejält. Jag minns inte alls vad jag skrev i för trådar för ett år sedan. Eller för en månad sedan...
Senast redigerad av Pratbubblan 2009-12-04 kl. 16:37.
Citera
2009-12-04, 16:38
Medlem
Libres avatar
Men herregud det förstår du väl själv att ingen kan begära av dig att du skall gå igenom allt du skrivit regelbundet för att se till att allt är up-to-date....
Citera
2009-12-04, 16:40
Medlem
blotarns avatar
Det är upp till var och en att betrakta sanningskvoten i tråden.
Som det står på 4chan:

"The stories and information posted here are artistic works of fiction and falsehood.
Only a fool would take anything posted here as fact."

Det är inte din skyldighet, men om du däremot känner för att göra det: gör det.
Inget tvång.
Inget någon kan klaga på dig för.
Du kan tacka honom för att han bidrog med en uppdatering i din tråd, så du slapp göra detta.
Citera
2009-12-04, 16:41
Medlem
_abous avatar
Editeringen är ju dessutom endast öppen i en timme om jag inte minns fel.
Citera
2009-12-04, 16:42
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libre
Men herregud det förstår du väl själv att ingen kan begära av dig att du skall gå igenom allt du skrivit regelbundet för att se till att allt är up-to-date....

Precis vad jag också tycker Men enligt ärthjärnan som skrev till mig så är detta fel forum för mig om jag inte korrigerar gamla uppgifter. Inget jag läst eller märkt toidigare att man måste göra. Men eftersom han ansåg att det var självklart så tänkte jag bara kolla om jag missat en viktig informell forumregel.
Citera
2009-12-04, 16:44
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Editeringen är ju dessutom endast öppen i en timme om jag inte minns fel.

Ja, men ärthjärnan menar att man ska skriva ett nytt inlägg i slutet av tråden om att den uppgift man lämnat i citat nr xx är inaktuellt och att numera gäller yy.
Citera
2009-12-04, 16:44
Medlem
Libres avatar
Vilken jävla mupp du lyckats hitta =D
Citera
2009-12-04, 16:50
Medlem
Wosps avatar
Självklart kan man ju inte gå och kolla igenom alla sina linlägg. De är ju ett heltidsjobb för en hyfsat stor användare.
Citera
2009-12-04, 16:50
Medlem
najass avatar
Nej för helvete!

Vi vill inte ha en massa inlägg där folk skriver ändringar till sina gamla inlägg när något förändrats, om det inte har bäring på aktuell och pågående diskussion.

Inlägget om att Gärtner är död, som nötet skrev, bör däremot rimligtvis raderas (om det inte råkar vara topic).

Du kan hälsa din PM:are att om han inte är kapabel att räkna ut att fakta kan förändras över tiden är FB sannolikt inte rätt forum för honom.
Citera
2009-12-04, 16:56
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nej för helvete!

Vi vill inte ha en massa inlägg där folk skriver ändringar till sina gamla inlägg när något förändrats, om det inte har bäring på aktuell och pågående diskussion.

Inlägget om att Gärtner är död, som nötet skrev, bör däremot rimligtvis raderas (om det inte råkar vara topic).

Du kan hälsa din PM:are att om han inte är kapabel att räkna ut att fakta kan förändras över tiden är FB sannolikt inte rätt forum för honom.

Tack! Nu vet jag hur det ligger till. Jag har skickat honom länken till den här tråden.
Citera
2009-12-04, 17:38
Medlem
cheeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Tack! Nu vet jag hur det ligger till. Jag har skickat honom länken till den här tråden.
Bra, hoppas h*n skäms, otrevligt och dumt svar du fick i PM:et. Tanken att man skulle behöva uppdatera minsta förändring är ju svindlande och som sagt är ju inget man som medlem kan göra. Om man nu ens skulle ha koll på om någon gick och dog t.ex.

Enda gången jag sett att dödsfall har smugit sej in i trådrubriken är väl oftast om det handla om en kändis och att det då är själva "dödsgrejen" man diskuterar.
Citera
2009-12-04, 17:40
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Självklart kan man ju inte gå och kolla igenom alla sina linlägg. De är ju ett heltidsjobb för en hyfsat stor användare.
Det kan man lugnt påstå. Bäst att jag ägnar helgen åt att gå igenom alla mina inlägg då, så jag kan uppdatera allt jag sagt till dagens vetskaper... Eller inte!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in