2009-12-04, 16:07
Medlem
Hej!

Jag och en kompis bestämde oss att spela in en egen skiva som P100-Projekt nu i 3an på gymnasiet.

Grejen är att mina trummor strular lite vid inspelningen. Använder CuBase.

Problemet jag har är att snare,bas, samt en bongotrumma är felmappade = det kommer ljud men man hör det inte när man ska spela upp detta sen.
Kan mappa om det manuellt efter inspelningen men det måste väl finnas något enklare sätt så det alltid hamnar rätt?

Eller ska jag spela in direkt med ljud via AUX om det går? Vad är bäst?

Har Yamaha DTXplorer.

Tacksam för svar!
Senast redigerad av Pcct 2009-12-04 kl. 16:09.
Citera
2009-12-04, 16:09
Medlem
Noetlovskijs avatar
Ni har spelat in så det finns som midi i datorn, men ljuden är fel?

Markera de ljud som är fel i piano-rollen i Cubase och dra dem till "rätt ton = rätt ljud", så att säga.
Citera
2009-12-04, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Ni har spelat in så det finns som midi i datorn, men ljuden är fel?

Markera de ljud som är fel i piano-rollen i Cubase och dra dem till "rätt ton = rätt ljud", så att säga.

Aa det är så jag gör nu.. men det måste väl finnas något bättre sätt? Eller är det det enda sättet?
Citera
2009-12-04, 19:23
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pcct
Aa det är så jag gör nu.. men det måste väl finnas något bättre sätt? Eller är det det enda sättet?

Om alla de ljud som är fel ligger på samma ton i piano-rollen så går det snabbt att markera - iallafall i Logic.

T.ex. alla som ska vara hi-hat ligger på ett D och det råkar vara congas och de ska ligga på ett G# för att vara hi-hat så;

Klicka, håll in och dra över de som du vill markera - du vet hur jag menar - och dra alla slag till rätt ljud
Citera
2009-12-05, 17:16
Medlem
Citat:
Om alla de ljud som är fel ligger på samma ton i piano-rollen så går det snabbt att markera - iallafall i Logic.

T.ex. alla som ska vara hi-hat ligger på ett D och det råkar vara congas och de ska ligga på ett G# för att vara hi-hat så;

Klicka, håll in och dra över de som du vill markera - du vet hur jag menar - och dra alla slag till rätt ljud

Ok tack, men som sagt, hur är det att spela in ljud direkt från trummorna in i cubase istället för midi då? Är det bättre? Vilken ingång ska jag använda?
Citera
2009-12-05, 17:18
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ok tack, men som sagt, hur är det att spela in ljud direkt från trummorna in i cubase istället för midi då? Är det bättre? Vilken ingång ska jag använda?

Då har väl förmodligen trummorna en AUX out eller phones out, eller vad som helst som kopplas in i ljudkortets line-ingång med en vanlig telesladd, skulle jag tro.
Citera
2009-12-09, 23:06
Medlem
Citat:
Då har väl förmodligen trummorna en AUX out eller phones out, eller vad som helst som kopplas in i ljudkortets line-ingång med en vanlig telesladd, skulle jag tro.

Tack, sorry för bumping.
Har införskaffat en Telesladd och kopplat, men lyckas inte få Cubase att registrera ljudet, annars än när jag kopplar in sladden -.-

Några tips?
Citera
2009-12-10, 08:46
Medlem
Citat:
Tack, sorry för bumping.
Har införskaffat en Telesladd och kopplat, men lyckas inte få Cubase att registrera ljudet, annars än när jag kopplar in sladden -.-

Några tips?

Har du samma inställningar som du brukar ha när du spelar in audio på kanalen i cubase? Det är ju samma sak som att plugga in en bas eller vad som helst.

Och sladden (som är hel?) går från left output (mono) på trummodulen rakt in i ljudkortet förmodar jag. Konstigt, det ska vara så enkelt. Prova att dra sladden från headphonesjacket också, om du inte får ljud då är det någon inställning för audiokanalen i Cubase som du måste ha glömt.
För du kör väl inte på en midikanal
Citera
2009-12-11, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eannatum
Har du samma inställningar som du brukar ha när du spelar in audio på kanalen i cubase? Det är ju samma sak som att plugga in en bas eller vad som helst.

Och sladden (som är hel?) går från left output (mono) på trummodulen rakt in i ljudkortet förmodar jag. Konstigt, det ska vara så enkelt. Prova att dra sladden från headphonesjacket också, om du inte får ljud då är det någon inställning för audiokanalen i Cubase som du måste ha glömt.
För du kör väl inte på en midikanal

Tacksam för svar.

ahh, tack, hade kopplat den till AUX på trummorna, men har kopplat in den i Left out (mono) och in i Line in på mitt ljudkort, nu. Jag får ljud nu, men det är EXTREMT lågt. Har höjt Line In volymen till högsta...
Någon som vet vad det kan vara för fel?
Citera
2009-12-11, 18:34
Medlem
Citat:
Tacksam för svar.

ahh, tack, hade kopplat den till AUX på trummorna, men har kopplat in den i Left out (mono) och in i Line in på mitt ljudkort, nu. Jag får ljud nu, men det är EXTREMT lågt. Har höjt Line In volymen till högsta...
Någon som vet vad det kan vara för fel?

Får du låg signal i ljudkortet eller bara i datorn?
Triggen kanske är så lågt ställd så att den inte maxar även när du slår hårt.
Kanske finns det också en Master Out nivå i modulen som du måste dra på lite?
Citera
2009-12-14, 20:12
Medlem
Hej, tar över en sekund bara (jag är då kompisen :P).
Pcct har lyckats fixa volymen och testat att spela in, problemet nu är att vi får "knäppanden" bl.a. när han spelar på bastrumman. Någon som vet vad detta beror på? Måste ju gå att få bort på något sätt.

Såhär låter det: http://www.speedyshare.com/files/19790939/igotmine-01.mp3

All hjälp uppskattas!

Tack på förhand.
Citera
2009-12-14, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flip.
Hej, tar över en sekund bara (jag är då kompisen :P).
Pcct har lyckats fixa volymen och testat att spela in, problemet nu är att vi får "knäppanden" bl.a. när han spelar på bastrumman. Någon som vet vad detta beror på? Måste ju gå att få bort på något sätt.

Såhär låter det: http://www.speedyshare.com/files/19790939/igotmine-01.mp3

All hjälp uppskattas!

Tack på förhand.

Tycker det låter som att det slår över i masterkanalen. Det brukar synas rent visuellt med röd färg och så brukar det stå CLIP.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in