Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-12-04, 15:26
Medlem
SnuFFs avatar
Fick en airport extreme idag. bytte ut min gamla netgear-router.

Jag kör fiber, alltså nätverkskabel direkt in i väggen. och jag lyckas inte få något internet. har återställt den fram och tillbaka, kollat igenom alla inställningar och allt fungerar förutom uppkopplingen. Någon som vet något ?

snabbt svar uppskattas
Senast redigerad av SnuFF 2009-12-04 kl. 15:29.
Citera
2009-12-04, 18:41
Medlem
SnuFFs avatar
måste man ha ett modem mellan fiber och routern ? funkar det inte att bara koppla direkt in i WAN-ingången ?
Citera
2009-12-04, 18:48
Medlem
Xindaks avatar
Har du haft modem tidigare? Eller är den gamla routern en specialare för just ditt abbonemang så den har inbyggt modem möjligtvis?

Vet inte riktigt hur det fungerar när man har ett nätverksuttag/tcp ip i lägenheteten. Borde ju inte behövas något extra modem då. Så som jag har det som kör via telejacket så sitter det ett modem mellan telejacket och i mitt fall en Time Capsule, men det är samma sak som din Airport Extreme, bara med inbyggd hårddisk.
Citera
2009-12-04, 19:32
Medlem
SnuFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xindak
Har du haft modem tidigare? Eller är den gamla routern en specialare för just ditt abbonemang så den har inbyggt modem möjligtvis?

Vet inte riktigt hur det fungerar när man har ett nätverksuttag/tcp ip i lägenheteten. Borde ju inte behövas något extra modem då. Så som jag har det som kör via telejacket så sitter det ett modem mellan telejacket och i mitt fall en Time Capsule, men det är samma sak som din Airport Extreme, bara med inbyggd hårddisk.

Jag hade en netgear-router förut. http://www.netgear.com/Products/RoutersandGateways/WirelessGRouters/WGR614.aspx
en sådan.

Det känns som jag kanske missat nån inställning eller nåt. Det blir ett utropstecken uppe till högra kolumnen skuggat av de där trådlösa vågorna.

Är inte så hajj på sånt här.
Citera
2009-12-04, 21:25
Medlem
Andreasvbs avatar
Kör AirPort Utility och ställ in den manuellt.
Under fliken Internet kan du kolla om den får något externt IP, ej 10.0/192.168/172.16.

Det kan också vara så att du har statiskt IP, då måste du manuellt skriva in det och inte köra DHCP.
Citera
2009-12-04, 22:23
Medlem
SnuFFs avatar
Får inte in nåt av 10.0/192.168/172.16. Så då förmodar jag att jag har externt IP då.

Från början trodde jag att det var att jag skulle ringa och be dom ändra mac-adressen från Extreme'n och det gjorde jag men det funkar ändå inte.
Citera
2009-12-04, 22:25
Medlem
Andreasvbs avatar
Precis, jag skrev "ej". Vad står det för IP?
Citera
2009-12-04, 22:53
Medlem
SnuFFs avatar
169.254.118.61 står det i airport-utilites
Citera
2009-12-04, 23:13
Medlem
Andreasvbs avatar
Det är ett egentilldelat IP, den får det när den inte får någon kontakt med din ISP.

Vilken ISP har du?
Citera
2009-12-04, 23:25
Medlem
SnuFFs avatar
stadsnät i en liten stad jag inte vill nämna

hur går jag tillväga ? antar att jag måste kontakta dom om detta ?
Citera
2009-12-05, 08:17
Medlem
smurfehs avatar
Statisk IP månne?
Citera
2009-12-05, 16:45
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuFF
stadsnät i en liten stad jag inte vill nämna

hur går jag tillväga ? antar att jag måste kontakta dom om detta ?

Antingen får du ett IP av din ISP och då ska du inte behöva göra så mycket, då ska det bara vara Plug and Play.

Eller så har du ett statiskt IP tilldelat av din ISP som du isf måste ställa in manuellt i din Express.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in