2009-12-04, 10:26
Bannlyst
Tjenare alla flashbackare, skulle ni kunna hjälpa mig med en läxa, jag skulle vara jätte tacksam helst innan kl 1 tack på förhand,

1. sätt följande begrepp i storleksordning, börja med den största.

DNA-molekyl
kromosom
cellkärna
kvävebaser
cell
människa
muskel

2. var i kroppen finns dina arvsanlag?

3. Rita en cell och sätt namn på de delar du känner till.

4. Varför är enäggstvilingar genetiska kopier? rita och skriv

5.hur många kromosomer har en männiksa?

6.Vid bildandet av könsceller sker reduktionsdelning, alltså att könscellerna har mindre antal kromosomer än vanliga celler, varför?

7. Mamma har bruna ögon och en gen med anlag för blå ögon (Bb). Pappa har blå ögon (bb). Tilsammans får de fyra barn, rita ett korsningsschema som visar vilken ögonfärg barnen kan få.

8. Varför är de nästan bara pojkar som drabbas av färgblindhet?

9. Välj ut ett exempel på vad människan kan göra med genteknikens hjälp. Vilka fördelar och risker finns det med genteknik?

10. Två maskrosfrön från samma planta blåser iväg med vinden. Deras arvsanlag är mycket lika. Den ena hamnar i en bergsskreva med mager jord och den andra i en välgödslad rabbat. Hur tror du att platorna kommer att utvecklas.

11. Redogör hur proteinerna i din föda så småningom omvandlas till nya proteiner, som i många fall är unika för dig.
Citera
2009-12-04, 10:39
Medlem
Eurynomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pondusmannen
Tjenare alla flashbackare, skulle ni kunna hjälpa mig med en läxa, jag skulle vara jätte tacksam helst innan kl 1 tack på förhand,

DNA-molekyl
kromosom
cellkärna
kvävebaser
cell
människa
muskel

6.Vid bildandet av könsceller sker reduktionsdelning, alltså att könscellerna har mindre antal kromosomer än vanliga celler, varför?

7. Mamma har bruna ögon och en gen med anlag för blå ögon (Bb). Pappa har blå ögon (bb). Tilsammans får de fyra barn, rita ett korsningsschema som visar vilken ögonfärg barnen kan få.

9. Välj ut ett exempel på vad människan kan göra med genteknikens hjälp. Vilka fördelar och risker finns det med genteknik?

10. Två maskrosfrön från samma planta blåser iväg med vinden. Deras arvsanlag är mycket lika. Den ena hamnar i en bergsskreva med mager jord och den andra i en välgödslad rabbat. Hur tror du att platorna kommer att utvecklas.

11. Redogör hur proteinerna i din föda så småningom omvandlas till nya proteiner, som i många fall är unika för dig.

Ursäkta mig, men står inte svaren på dina frågor i boken Naturkunskap B?

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9140635031

Är det inte bättre att du åtminstone försöker göra din läxa på egen hand och sedan återkommer om det är något du verkligen inte förstår.

Poängen är väl att du ska lära dig något, inte sant?

Ps. Svaret på fråga 8 finns för övrigt här http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgblindhet#Orsaker_till_f.C3.A4rgblindhet Ds.
Citera
2009-12-04, 10:53
Medlem
Har du ens öppnat din lärobok? Mycket är rena faktafrågor som skulle tagit dig 10 sekunder att googla fram tex. hur många kromosomer har en människa, 46 23 från mamma 23 från pappa ifall de inte har någon genetisk defekt.
Sen är det knappast hjälp med läxan då du inte har gjort någonting alls utan du vill att någon ska göra din läxa åt dig...
Citera
2009-12-04, 11:49
Bannlyst
ja jag har läst en del, jag har dubbelt så många frågor men dom här var de jag inte kunde, snälla kan ingen snäll själv hjälpa mig istället för att kritisera vad jag borde göra?
Citera
2009-12-04, 11:52
Bannlyst
vi säger så här då dom jag inte kan är dessa:

DNA-molekyl
kromosom
cellkärna
kvävebaser
cell
människa
muskel

Citera
2009-12-04, 12:04
Medlem
1:
Kvävebas
DNA-molekyl
kromosom
Cellkärna
Cell
Muskel
Människa

4 Svaret de vill ha är att de kommer från samma ägg, viss forskning har dock visat på att de inte är genetiskt identiska.

10 De vill att du ska berätta om miljöns inverkan, den i rabatten kommer utvecklas snabbare/bättre än den i bergsskrevan då den har bättre förutsättningar.

11. Titta lite på proteinsyntes och aminosyror

6an kan du googla snabbt (meisos eller meiosis beroende på om du vill ha svenska eller engelska träffar)
Citera
2009-12-04, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cray
1:
Kvävebas
DNA-molekyl
kromosom
Cellkärna
Cell
Muskel
Människa

4 Svaret de vill ha är att de kommer från samma ägg, viss forskning har dock visat på att de inte är genetiskt identiska.

10 De vill att du ska berätta om miljöns inverkan, den i rabatten kommer utvecklas snabbare/bättre än den i bergsskrevan då den har bättre förutsättningar.

11. Titta lite på proteinsyntes och aminosyror

6an kan du googla snabbt (meisos eller meiosis beroende på om du vill ha svenska eller engelska träffar)

tack men på ettan är det inte tvärt om eftersom man ska börja från den största ?
Citera
2009-12-04, 13:14
Medlem
Citat:
tack men på ettan är det inte tvärt om eftersom man ska börja från den största ?

Jo skumläste bara igenom och antog det var minst-störst men vänd på den så blir det rätt.
Citera
2009-12-04, 13:21
Medlem
fenylalanins avatar
Citat:

DNA-molekyl
kromosom
cellkärna
kvävebaser
cell
människa
muskel

1.
kvävebaser
DNA-molekyl
kromosom
cellkärna
cell
muskel
människa

2. I cellkärnan.

3.Får du göra själv.

4. Eftersom de kommer från samma zygot och därav har samma genetiska grund.

5. 23 par.

6. För de delas två gånger medan det genetiska materialet kopieras bara vid första delning. Detta leder till en större gentisk variation.

7.Det orkar jag inte göra så det får du göra själv.

8. För det är ett könsbundet anlag så killar har bara ett anlag som kan mutera och ge färgblindhet medan tjejer har en till som backup.

9. Google bioteknik.

10. Rabatten kommer gå bättre.

11. De tas upp i tarmen och bryts ned av proteaser till amino syror som används till syntes av nya proteiner i ribosomen.

Dagens ungdommar är förjävla lata.
Citera
2014-01-26, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fenylalanin
1.
kvävebaser
DNA-molekyl
kromosom
cellkärna
cell
muskel
människa

2. I cellkärnan.

3.Får du göra själv.

4. Eftersom de kommer från samma zygot och därav har samma genetiska grund.

5. 23 par.

6. För de delas två gånger medan det genetiska materialet kopieras bara vid första delning. Detta leder till en större gentisk variation.

7.Det orkar jag inte göra så det får du göra själv.

8. För det är ett könsbundet anlag så killar har bara ett anlag som kan mutera och ge färgblindhet medan tjejer har en till som backup.

9. Google bioteknik.

10. Rabatten kommer gå bättre.

11. De tas upp i tarmen och bryts ned av proteaser till amino syror som används till syntes av nya proteiner i ribosomen.

Dagens ungdommar är förjävla lata.

Vilka kvävebaser binder till varandra vid en kedja av både DNA/RNA?
Citera
2014-01-26, 23:18
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studentkris2011
Vilka kvävebaser binder till varandra vid en kedja av både DNA/RNA?

I DNA
A-T
C-G

I RNA
A-U
C-G
Citera
2014-01-27, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
I DNA
A-T
C-G

I RNA
A-U
C-G

Nu var frågan i en "kombinerad" dna/rna kedja, det andra visste jag redan. Men tack ändå för du tog dig tid och svara
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in