• 2
  • 3
2009-12-08, 01:16
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BulkAndreas
En månadslön räcker i buffert anser jag. Resten vill jag investera.. (inte för att jag har särskilt mycket mer pengar..)

Känns konstigt att ha en hel årslön på 0,0000003% sparkonto..

Bara för att det är en buffert behöver man ju inte ha den på ett vanligt bankkonto, eller hur?
Citera
2009-12-08, 09:55
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinen
Bara för att det är en buffert behöver man ju inte ha den på ett vanligt bankkonto, eller hur?

Jag gör skillnad mellan buffert och sparande. Sparande gör jag i aktier och fonder om jag är lånsiktig.... om jag vet att jag ska köpa något inom en snar framtid så har jag även ett sparkonto för detta. buffertern har jag på ett konto och brukar ligga på ca 20K.
Citera
2009-12-08, 14:24
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny
Känns det bekvämt att behöva fundera på om lönen kommer före eller efter jultomten? Alla borde ha ett Wibble-konto, dvs. en årslön på banken, gärna två konton: ett där man ackumulerar årets lön och ett med föregående års lön som används till löpande utgifter. Vem behöver bry sig om exakt utbetalningsdatum då?

Hur klarade du dig det första året när du sparade ihop hela årslönen? Säg att du bör ha runt 200.000 sparade från din lön (om du efter skatt får ut cirka 16.000 per månad). Eller lever du på nudlar och vatten och sitter framför flashback all ledig tid?

Imponerande om du lyckats spara ihop 200.000 kronor enbart genom att spara från din lön varje månad. Första året la du undan 16.000 kronor per månad alltså? Bra ingångslön måste du haft också
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in