2009-12-03, 23:59
Medlem
bild 1: http://img19.imageshack.us/img19/7123/img0001cw.jpg

bild 2: http://img25.imageshack.us/img25/7259/img0002cc.jpg

uppgifterna går ut på att bestämma krafterna i AC och BC.

i bild 1 är den angripande kraften vertikal längs y-axeln så där är det inga problem att räkna ut krafterna i Fac och Fbc.

i bild 2 lutar den angripande kraften (F) 20grader, och mina beräkningar är helt åt skogen

just ja svaret är: Fac ≈ 8,8kN
Citera
2009-12-04, 01:23
Medlem
QuantumFools avatar
För det första, alpha är inte 56,3 grader. Du skrev alpha=arctan(3/2), men det ska vara alpha=arctan(2/3).

För det andra, du skrev inte den angripande kraften korrekt. I den första ekvationen skall det vara 12cos20 (närliggande...), inte 12sin20, och i den andra skall det vara 12sin20 (motstående...), inte 12cos20.
Citera
2009-12-04, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumFool
För det första, alpha är inte 56,3 grader. Du skrev alpha=arctan(3/2), men det ska vara alpha=arctan(2/3).

För det andra, du skrev inte den angripande kraften korrekt. I den första ekvationen skall det vara 12cos20 (närliggande...), inte 12sin20, och i den andra skall det vara 12sin20 (motstående...), inte 12cos20.

okej, hade redigerat vinkeln alfa några ggr så jag hade väl stirrat mig blind där.

men varför blir förhållandet cosinus för den angripande kraften i den första ekvationen och tvärtom i den andra?

edit: tack nu stämde svaret
Senast redigerad av ekorrerror 2009-12-04 kl. 01:48.
Citera
2009-12-04, 01:56
Medlem
QuantumFools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
men varför blir förhållandet cosinus för den angripande kraften i den första ekvationen och tvärtom i den andra?

I den första ekvationen anger du ju de vertikala krafterna. Den vertikala "delen" (det finns ett bättre ord men jag kommer inte på det nu...) av den angripande kraften F är - om vi nu tänker rätvinklig triangel - den närliggande kateten (med närliggande menas liggande nära vinkeln 20 grader) och F är hypotenusan. Vidare gäller

cos(vinkel) = närliggande katet / hypotenusa,

där vinkeln är den angivna 20 grader. I den andra ekvationen anger du the horisontella krafterna, och i det här fallet är den horisontella delen av F den motstående kateten, så

sin(vinkel) = motstående katet / hypotenusa.
Citera
2009-12-04, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumFool
I den första ekvationen anger du ju de vertikala krafterna. Den vertikala "delen" (det finns ett bättre ord men jag kommer inte på det nu...) av den angripande kraften F är - om vi nu tänker rätvinklig triangel - den närliggande kateten (med närliggande menas liggande nära vinkeln 20 grader) och F är hypotenusan. Vidare gäller

cos(vinkel) = närliggande katet / hypotenusa,

där vinkeln är den angivna 20 grader. I den andra ekvationen anger du the horisontella krafterna, och i det här fallet är den horisontella delen av F den motstående kateten, så

sin(vinkel) = motstående katet / hypotenusa.

aha tack, då förstår jag, bitarna faller på plats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in