2009-12-03, 23:07
Medlem
pirates avatar
Ja, allt jämt ser vi trådar som skapas av användare som frågar efter hjälp om diverse nybörjarfrågor.
Man ser även hur deras kodstruktur utformas på ett konstigt sätt, där man lägger semicolon efter en metod, loop eller andra konstiga saker. Vi ser alltför ofta även klasser som är färdigskrivna av lärare så som keyboard-klassen (som för övrigt är ett jävla fenomen tycker jag) och dålig kvalité på kod.
Jag förstår självklart att det är nybörjare vi pratar om och jag respekterar detta till fullo, men det jag vill klaga på är utbildningen...
Vad sysslar lärarna med nu för tiden, studenter som inte klarar enkla uppgifter?

Vad är era tankar på detta?
Nu är detta inte en debatt för att förändra programmeringen i skolorna men jag är ändå nyfiken.

ps. Vad tycker ni om att man skapar en stor jävla tråd för alla nybörjare som kan posta sina inlägg där så vi slipper alla trådar?
Citera
2009-12-04, 02:56
Medlem
problemet ligger inte i lärarna utan i eleverna. läste 3 programmeringskurser på gymnasiet och lärarna var bra i samtliga kurser, extremt bra i en av dom (la fokus på algoritmer).

Problemet verkar vara att 90% (uppskattning) inte har en aning om hur man lär sig själv. Det ändå sättet de kan lära sig är ifrån en lärare och måste fråga om varje sak. De 10% som är vettiga har istället lärt sig lära sig själva, dvs de vet hur de hittar information själva och behöver nästintill aldrig be om hjälp då det går mycket snabbare att lösa problemet själv. Samma problem har vi på forumet här, tycker 9 av 10 trådar ställer en fråga som man kan få svar på 3 min själv genom användning av Google. Tar för det mesta mig tiden att ge ett svar trots detta, bara i vissa extremfall ges en utskällning i form av en Google länk istället.

Har i flera fall när jag avgjort att trådskaparna kanske är halvvettig ändå besvarat frågor med samma förklaring jag hittar under första resultatet på Google på frågan, att folk sedan förstår min direkt kopierade förklaring visar då att de inte ens provat använda en sökmotor.

Kanske skulle det hjälpa forumet om vi istället slutade vara snälla och svara på frågor och blev strängare. De flesta frågor som ställs behöver inget forum för att besvara utan lite informationssökning bara. Istället kunde vi ägna forumet åt att hjälpa folk med riktiga problem, diskutera programmeringsfrågor och starta gemensamma projekt.

Problemet finns inte bara på Flashback, hittas på flesta forum även rena programmeringsforum. Anledning till jag fortfarande letar vidare efter ett bra programmeringsforum men kan inget finna.

Lösningen på problemet är helt enkelt att vara strängare i vilka trådar som tillåts, lås alla trådar med ett svar som går att hitta på 1 min med Google eller användande av egen hjärna.

Men vist en samlingstråd för enklare problem kanske är ett steg på vägen, men tror mer på en sticky tråd som beskriver hur man lär sig själv. Samt där man lagt in bra lägger. www.google.com och http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/ vore två sådana för just java.
Citera
2009-12-04, 03:27
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acw
problemet ligger inte i lärarna utan i eleverna. läste 3 programmeringskurser på gymnasiet och lärarna var bra i samtliga kurser, extremt bra i en av dom (la fokus på algoritmer).

Problemet verkar vara att 90% (uppskattning) inte har en aning om hur man lär sig själv. Det ändå sättet de kan lära sig är ifrån en lärare och måste fråga om varje sak. De 10% som är vettiga har istället lärt sig lära sig själva, dvs de vet hur de hittar information själva och behöver nästintill aldrig be om hjälp då det går mycket snabbare att lösa problemet själv.

Men är det inte lärarnas fel att dom inte kan lägga upp kurserna på ett vettigt sätt i så fall?
När det gäller mycket annat så behöver man inte lära sig Google först för att kunna ha en chans att hänga med på lektionerna, inte behöver man heller ha sysslat med saken innan man kommer in i klassrummet. Du kan sätta dig med en kemibok och sen läsa in den och på så vis lära dig. Matte lär du dig genom att använda boken.
Men så fungerar det som sagt inte i programmering. Kanske borde man redan på låg- eller mellanstadiet få lära sig använda sökmotorer på ett vettigt sätt? Det är många gånger värdefullare att kunna söka reda på och kritiskt granska material istället för att lära sig alla Europas huvudstäder.
Eftersom många aldrig haft användning för Google utan istället tagit hjälp av andra när datorn krånglat, när dom undrat vart man ska resa eller när man undrat vilken färg en blomma har så har dom aldrig insett hur kraftfull sökmotorn är. Sen berättar ingen detta för dessa människor heller, utan dom förväntas veta detta utan att ens ha fått en chans att lära sig hur det fungerar. Fastnar dom då så frågar dom här och får "GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOGLA DIN IDIOT" som svar, även om dom inte vet hur dom ska hantera Google.

Det är så tråkigt att se alla programmerare här på forumet som inte förstår att det faktiskt finns människor därute som inte skapat hemsidor sen dom var 10, folk som inte ens vet vad C++ är osv. Alla verkar ta för givet eftersom ni kan Google och har programmerat tidigare (och kommit in i tänket) så är det där någonting som alla kan.
Att som nybörjare sätta sig i en skolbänk och försöka förstå sig på programmering är skitsvårt. Man måste komma in i tänket och just språket Java är ju ett skämt om ni frågar mig.
Jag har sysslat med PHP i 3-4 år nu och jag har läst lite C++ under gymnasiet, men att komma in i Javaprogrammeringen går verkligen inte. Den känns fruktansvärt ologisk, objekt och klasser ska skapas av någon anledning, felmeddelandena är 200 tecken med onödig information som jag inte kan sätta mig in i och man måste av någon anledning kompilera all kod man vill testa.
Nu vet jag att det är mig det är fel på och inte språket i sig, men tänk er att en total nybörjare som inte ens kan stava till If-sats ska sätta sig in i det där...

Alla har inte samma förutsättningar, och jag ser inte ner på folk som inte förstår hur en If-sats fungerar. Jag vet själv att jag kommer ställa många "dumma" frågor under min livstid och jag vet hur det känns att få ett skratt följt av ett "Vet du inte det?" som svar. Förhoppningsvis slipper jag det om jag hjälper folk på ett vänligt sätt - även om frågan för mig är skitlätt
Citera
2009-12-04, 03:39
Medlem
Tooners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Fastnar dom då så frågar dom här och får "GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOGLA DIN IDIOT" som svar, även om dom inte vet hur dom ska hantera Google.

Det tycker jag inte stämmer alls, inte här i Java-delen iallafall.

Frågorna som får otrevliga svar är i princip antingen en kopia av en läxuppgift med "hjälp mig, fattar ingenting" efteråt.

Eller en fråga som faktiskt lika gärna skulle kunna skrivas rakt in i google. Det otrevliga svaret kommer för att personen uppenbart vet hur han skulle kunna hitta informationen själv, men helt enkelt inte orkar.

Jag tycker att "lös min läxa åt mig"-trådar borde låsas direkt med en förmaning att tänka igenom en riktig frågeställning. På så sätt hjälper man faktiskt frågeställaren att kanske tänka till lite iallafall.

Jag gillar att svara på frågor här men är gravt allergisk mot folk som inte har någon som helst önskan att göra något jobb själv.
Citera
2009-12-04, 04:38
Medlem
Citat:
Men är det inte lärarnas fel att dom inte kan lägga upp kurserna på ett vettigt sätt i så fall?
Problemet ligger inte i lärarna eller upplägget. Programmering handlar mycket om just att lära sig själv, experimentera, kolla på andras kod och göra ändringar, lista ut varför andras kod är bättre/sämre. För att lära sig programmering krävs ett intresse och man måste lägga tid på det själv. Det är något som kan skilja sig från andra ämnen. Men då är frågan varför läser folk som inte vill lära sig ett ämne just det ämnet?

Citat:
När det gäller mycket annat så behöver man inte lära sig Google först för att kunna ha en chans att hänga med på lektionerna, inte behöver man heller ha sysslat med saken innan man kommer in i klassrummet. Du kan sätta dig med en kemibok och sen läsa in den och på så vis lära dig. Matte lär du dig genom att använda boken.

Citat:
Eftersom många aldrig haft användning för Google utan istället tagit hjälp av andra när datorn krånglat, när dom undrat vart man ska resa eller när man undrat vilken färg en blomma har så har dom aldrig insett hur kraftfull sökmotorn är. Sen berättar ingen detta för dessa människor heller, utan dom förväntas veta detta utan att ens ha fått en chans att lära sig hur det fungerar.

"Lära sig Google" Menar du att det är en sådan stor del av befolkningen som inte fattar hur man skriver in en mening och trycker ner {ENTER}?
Jag har inte haft någon som lärt mig Google, inte ens någon som lärde mig använda en dator. Jag lärde mig genom att trial & error och är inte ensam om detta. Varför kan då inte andra detta? (förutsätter personerna har kapaciteten att lära sig det annars hade de inte kommit till gymnasiet/högskola)

Citat:
Det är så tråkigt att se alla programmerare här på forumet som inte förstår att det faktiskt finns människor därute som inte skapat hemsidor sen dom var 10, folk som inte ens vet vad C++ är osv. Alla verkar ta för givet eftersom ni kan Google och har programmerat tidigare (och kommit in i tänket) så är det där någonting som alla kan.
Att som nybörjare sätta sig i en skolbänk och försöka förstå sig på programmering är skitsvårt.
Jag förstår att inte alla har hållit på med programmering hela livet. Det jag inte förstår är varför de inte skulle kunna lära sig på samma sätt som jag gjort. Jag hade ingen lärare när jag började programmerade ändå behövde jag aldrig ställa dessa frågor? Jovisst har jag ställt mina dummafrågor men jag har alltid försökt själv först.

Citat:
Jag har sysslat med PHP i 3-4 år nu och jag har läst lite C++ under gymnasiet, men att komma in i Javaprogrammeringen går verkligen inte. Den känns fruktansvärt ologisk, objekt och klasser ska skapas av någon anledning, felmeddelandena är 200 tecken med onödig information som jag inte kan sätta mig in i och man måste av någon anledning kompilera all kod man vill testa.
Känner också att mycket är långt ifrån självklart särskilt i början när jag lärde mig java men återigen så gäller att kolla på exempel och bygga egna program och tillslut fastnar mer och mer. Samt de frågor av nivån Google bara är på en väldigt låg nivå där det oftast handlar en ren faktauppgift. Trådar där frågan ställs vad en bool kan ha för värden är en fråga som är en ren faktafråga som hade ett svar på Google som inte behöver besvaras.

Tycker jag i de flesta fall är överdrivet snäll snarare än otrevlig även om man i vissa fall vill ge frågeställaren en utskällning.

Exempel från senaste veckan:
Här är jag snällt svar trots frågan fanns besvarad som första resultat på google när man sökte på "set cursor to custom image java"
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1067581

Här är en tråd där jag är mindre tolerant men är ändå snäll och ge två länkar:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1065308
Notera följdfrågan "udda tal då?" som jag hoppas är ett skämt men är rädd för det inte är det.

Inte menat att någon ska ta illa upp av mitt inlägg, gjort några överdrifter i mitt inlägg och de tolkas förhoppningsvis för var de är.
Senast redigerad av acw 2009-12-04 kl. 04:41.
Citera
2009-12-04, 14:29
Medlem
Protons avatar
Citat:

Klart att lärarna har en del av problemet på sitt bord, men långt ifrån hela som man försöker få det till här. Kom ihåg en gymnasielärare jag hade för väldigt länge sedan som sa att "Jag kan visa er hur det bör gå till, men lära er får ni klara av själva". Detsamma gäller programmering. Det finns lärare som är bättre och de finns de som är sämre på att förklara sammanhang och liknande, men till syvende och sist handlar det ju ändå om den enskilde individens arbetsinsats ändå.

Då finns det tyvärr inga genvägar och det är bara att sätta sej framför datorn(med boken i högsta hugg) och prova att skriva in nåt litet program, kompilera och se vad som händer. Det viktiga här är inte att man lär sej en massa saker utantill, utan det man måste ha klart för sej är principen för programmeringen, hur man bryter ner ett problem till mindre och mindre delar tills man har ett problem som det går att skapa en algoritm för. Detsamma gäller matten. Har man principerna klara för sej hur det borde gå till att lösa ett problem så har man kommit mycket långt, men att säga att man lär sej det från boken är lika mycket nonsens som att säga att man lär sej programmering genom att läsa en bok. Det fordras en egen insats med, annars blir det ingenting av det.

Citat:
Men så fungerar det som sagt inte i programmering. Kanske borde man redan på låg- eller mellanstadiet få lära sig använda sökmotorer på ett vettigt sätt? Det är många gånger värdefullare att kunna söka reda på och kritiskt granska material istället för att lära sig alla Europas huvudstäder.
Något man tyvärr kapitalt missar i dagens skola har vi ju sett här. Jag fick iofs en chock när jag började på högskolan, eftersom där blev det påfallande uppenbart att information var något man var tvungen att söka reda på själv, det kom inte serverat och snyggt paketerat på något sätt.

Citat:
Eftersom många aldrig haft användning för Google utan istället tagit hjälp av andra när datorn krånglat, när dom undrat vart man ska resa eller när man undrat vilken färg en blomma har så har dom aldrig insett hur kraftfull sökmotorn är. Sen berättar ingen detta för dessa människor heller, utan dom förväntas veta detta utan att ens ha fått en chans att lära sig hur det fungerar. Fastnar dom då så frågar dom här och får "GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOGLA DIN IDIOT" som svar, även om dom inte vet hur dom ska hantera Google.
Tillåt mej tvivla. Att min morsa inte vet att googla på saker och ting är ju en sak, men dagens ungdom som vuxit upp med nätet borde väl veta bättre än att säga "det finns ingen lättilgänglig information om ämnet ifråga"? Att inte veta om googles möjligheter i dagens sammhälle är ett stort handikapp vill jag påstå, speciellt om det är fråga om ungdomar som är handikappade på detta sätt.

Citat:
Nej det gör iaf inte jag, men jag tänker heller inte sitta och skriva nån annans läxa eller vad det nu kan vara bara för att denne inte kan planera så att man sitter där sista natten, eller för att man är lat eller vad det nu kan vara fråga om. Återigen handlar det om ens egen vilja och arbetsinsats.

Citat:
Att som nybörjare sätta sig i en skolbänk och försöka förstå sig på programmering är skitsvårt. Man måste komma in i tänket och just språket Java är ju ett skämt om ni frågar mig.

Ja kompilerande språk har den egenheten att de måste kompileras för att det ska bli ett program av det. Kan ju vara därför de benämns som kompilerande språk?

Det finns en anledning till att man får ut långa stacktraces vid eventuellla tankevurpor i java, men för den som kan utläsa informationen ur denna är det enkelt att avgöra var och i de flesta fall även varför programmet pajjade. C++ har ju ganska långa felmeddelanden från kompilatorn om du har gjort nåt fel med för den delen? Programmerar du OO PHP blir det ju "Objekt och klasser och fan och hans moster" med för den delen, skillnaden är väl då att i Java kan du inte frångå ett objektorienterat tänk. Det finns tack och lov inga procedurella ekvivalenser till klasserna i java.

Citat:
Nu vet jag att det är mig det är fel på och inte språket i sig, men tänk er att en total nybörjare som inte ens kan stava till If-sats ska sätta sig in i det där...
Återigen handlar det om att läraren måste vara nogrann med att lära ut algoritmer(och för den delen att använda Javas API, något jag själv fick göra när jag höll på att lära mej).

Citat:
Alla har inte samma förutsättningar, och jag ser inte ner på folk som inte förstår hur en If-sats fungerar. Jag vet själv att jag kommer ställa många "dumma" frågor under min livstid och jag vet hur det känns att få ett skratt följt av ett "Vet du inte det?" som svar. Förhoppningsvis slipper jag det om jag hjälper folk på ett vänligt sätt - även om frågan för mig är skitlätt
Som sagt, det gäller att man haft nån grundläggande algoritmteori innan man sätter igång för att iaf ha ett grepp om ett programs flöde så blir det så mkt enklare för alla inblandade.
Citera
2009-12-04, 16:20
Medlem
prigass avatar
Man kanske skulle ta och skriva en artikel om "the road to becoming a programming guru"/"Programmering A och O"?

Efter den är publicerad så kanske man i fortsättningen borde referera just dessa nybörjare till denna artikel och inget annat?
Citera
2009-12-04, 18:00
Medlem
pirates avatar
Jag håller med er alla i era inlägg.
Visst finns det folk som har svårt med datorer men vill lära sig det ena och det andra men i inlärningen så ingår det faktiskt att man ska slå saker och ting själv ibland.

Ta till exempel denna tråd

https://www.flashback.org/showthread.php?t=1068867

Inget illa menat mot trådskaparen men vi klarar oss mkt bättre från sådana trådar och hysteri som verkar ha drabbat TS.
Jag säger inte att man inte får fråga om hjälp, det får man absolut göra och det ska man göra oxå men i struktur.
Strukturera ett inlägg, läs sticky(här tror jag att folk verkligen är dåliga på), och fråga sen.

Jag tänkte faktiskt skapa en nybörjarfrågor-tråd i forumet så vi slipper alla små detaljer. Flera andra delforum har nybörjar-trådar så kan vi i java också ha.

Men det är kul att läsa era tankar för man förstår bättre hur folk tänker.
Citera
2009-12-04, 18:36
Medlem
AquaRegias avatar
Jag tror faktiskt inte att det är särskilt många som är intresserade utav just programmering. Jag började läsa programmering på gymnasiet, och trots att jag läste el/datorteknik så var det fruktansvärt få i min klass som verkligen var taggade. Resten tyckte att programmering var fruktansvärt tråkigt och ville bara bli av med skiten så dom kunde gå och göra något annat, jag misstänker att det är många sådana typer som skapar trådar här.

Även om man gjorde en "nybörjarfrågor-tråd" så vet jag inte om det skulle hjälpa, är man för efterbliven för att lyckas kopiera en färdig kod man fått från någon annan här på forumet, klistra in den i sin kompilator och trycka på en knapp, så lär man inte heller lyckas hitta till en specifik tråd heller.

För övrigt så skulle java-forumet bli skrämmande tomt då nästan alla nyskapta trådar är utav den typen
Citera
2009-12-04, 21:52
Medlem
Programmering på gymnasiet? Coolt, jag hade tre timmar Basic då och fattade nada. Vi fick komma in i "datorrummet" (haha) på nåder, detta måste ha varit -83 eller så.

Nåja, livet visade mig på att bli Java-programmerare och mitt utslag är: nej, de som postar "hjälp-mig-jag-har-ingen-koll"-frågor är inte intresserade. Alls.
Jag har i vilket fall ingen lust att svara på frågor från folk som "inte får en loop att fungera" för att de satt ett semikolon fel. Jag röstar på att vi ska vara fortsatt otrevliga mot sådana, alternativt ha en stående skylt med "Google is your friend", för handen på hjärtat: vilka Java-exempel går inte att hitta där ute?
Citera
2009-12-04, 23:39
Medlem
Buffazs avatar
Jag är nybörjare inom Java och började en distanskurs i september i år.. jag håller med mycket av det som ni säger her men vill samtidigt säga att ett forum som flashback har varit till stor hjälp för mig under dessa första månader.

Min kurs har också ett diskussionsforum, men inte hittar man mycket hjälp där. Själv försökar jag hjälpa så fort nån skrivar något (vilket händer sällan) så jag har själv lagt det forum på hyllan nu.. Deremot har jag ibland suttit och läst i böckerna, letat på google och kollat på exempel på nätet menändå har det inte stått klart för mig hur jag skulle lösa problemet.. då har jag använt expertisen här på flashback och har alltid fått trevliga svar, det kanske beror på att jag aldrig säger "Kan nån lösa det för mig??????"

Det kan man ju inte skriva.. eller jo det ser man jo iofs varje dag men jag håller med att dessa tråder borde låsas på en gång. har man inte kollat själv först och försökt sig på uppgiften, ja då borde man kanske lägga ner det med att plugga programmering. Man kommer inte sovande till nåt här i livet och vad skall dom göra den dag dom har ljugit sig till ett jobb som programmerare? skriva på flashback?

på snak om lärarna ja då kan jag inte säga mycket mer än att på en distanskurs ja då sitter du ju aldrig i en klasslokal och kan fråga läraren och det är upp till dig själv att hitta den info du behöver om den inte finns i boken..

kan bara till slut säga igen att jag är väldigt nöjd med den respons jag har fått här som nybörjare ( det har vi ju alla varit ) jag är 36 år gammal och pluggar en fulltids kurs på kvällen samtidigt som jag skall spendera tid med sambo och barn, så kan jag så kan alla. Men men där finns ju alltid dom som är lata och inte orkar göra något själv och tror dom kan få allt serverat.

Hoppas jag nån dag kan ge tillbaka med lika bra hjälp som jag har fått

//Buffaz
Citera
2009-12-04, 23:45
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffaz
Jag är nybörjare inom Java och började en distanskurs i september i år.. jag håller med mycket av det som ni säger her men vill samtidigt säga att ett forum som flashback har varit till stor hjälp för mig under dessa första månader.

Min kurs har också ett diskussionsforum, men inte hittar man mycket hjälp där. Själv försökar jag hjälpa så fort nån skrivar något (vilket händer sällan) så jag har själv lagt det forum på hyllan nu.. Deremot har jag ibland suttit och läst i böckerna, letat på google och kollat på exempel på nätet menändå har det inte stått klart för mig hur jag skulle lösa problemet.. då har jag använt expertisen här på flashback och har alltid fått trevliga svar, det kanske beror på att jag aldrig säger "Kan nån lösa det för mig??????"

Det kan man ju inte skriva.. eller jo det ser man jo iofs varje dag men jag håller med att dessa tråder borde låsas på en gång. har man inte kollat själv först och försökt sig på uppgiften, ja då borde man kanske lägga ner det med att plugga programmering. Man kommer inte sovande till nåt här i livet och vad skall dom göra den dag dom har ljugit sig till ett jobb som programmerare? skriva på flashback?

på snak om lärarna ja då kan jag inte säga mycket mer än att på en distanskurs ja då sitter du ju aldrig i en klasslokal och kan fråga läraren och det är upp till dig själv att hitta den info du behöver om den inte finns i boken..

kan bara till slut säga igen att jag är väldigt nöjd med den respons jag har fått här som nybörjare ( det har vi ju alla varit ) jag är 36 år gammal och pluggar en fulltids kurs på kvällen samtidigt som jag skall spendera tid med sambo och barn, så kan jag så kan alla. Men men där finns ju alltid dom som är lata och inte orkar göra något själv och tror dom kan få allt serverat.

Hoppas jag nån dag kan ge tillbaka med lika bra hjälp som jag har fått

//Buffaz

Precis, det är nog ingen här som har något emot att svara på frågor. Men allt beror på omständigheterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in