Citat:
Men är det inte lärarnas fel att dom inte kan lägga upp kurserna på ett vettigt sätt i så fall?
När det gäller mycket annat så behöver man inte lära sig Google först för att kunna ha en chans att hänga med på lektionerna, inte behöver man heller ha sysslat med saken innan man kommer in i klassrummet. Du kan sätta dig med en kemibok och sen läsa in den och på så vis lära dig. Matte lär du dig genom att använda boken.
Klart att lärarna har en del av problemet på sitt bord, men långt ifrån hela som man försöker få det till här. Kom ihåg en gymnasielärare jag hade för väldigt länge sedan som sa att "Jag kan visa er hur det bör gå till, men lära er får ni klara av själva". Detsamma gäller programmering. Det finns lärare som är bättre och de finns de som är sämre på att förklara sammanhang och liknande, men till syvende och sist handlar det ju ändå om den enskilde individens arbetsinsats ändå.
Då finns det tyvärr inga genvägar och det är bara att sätta sej framför datorn(med boken i högsta hugg) och prova att skriva in nåt litet program, kompilera och se vad som händer. Det viktiga här är inte att man lär sej en massa saker utantill, utan det man måste ha klart för sej är principen för programmeringen, hur man bryter ner ett problem till mindre och mindre delar tills man har ett problem som det går att skapa en algoritm för. Detsamma gäller matten. Har man principerna klara för sej hur det borde gå till att lösa ett problem så har man kommit mycket långt, men att säga att man lär sej det från boken är lika mycket nonsens som att säga att man lär sej programmering genom att läsa en bok. Det fordras en egen insats med, annars blir det ingenting av det.
Citat:
Men så fungerar det som sagt inte i programmering. Kanske borde man redan på låg- eller mellanstadiet få lära sig använda sökmotorer på ett vettigt sätt? Det är många gånger värdefullare att kunna söka reda på och kritiskt granska material istället för att lära sig alla Europas huvudstäder.
Något man tyvärr kapitalt missar i dagens skola har vi ju sett här. Jag fick iofs en chock när jag började på högskolan, eftersom där blev det påfallande uppenbart att information var något man var tvungen att söka reda på själv, det kom inte serverat och snyggt paketerat på något sätt.
Citat:
Eftersom många aldrig haft användning för Google utan istället tagit hjälp av andra när datorn krånglat, när dom undrat vart man ska resa eller när man undrat vilken färg en blomma har så har dom aldrig insett hur kraftfull sökmotorn är. Sen berättar ingen detta för dessa människor heller, utan dom förväntas veta detta utan att ens ha fått en chans att lära sig hur det fungerar. Fastnar dom då så frågar dom här och får "GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOGLA DIN IDIOT" som svar, även om dom inte vet hur dom ska hantera Google.
Tillåt mej tvivla. Att min morsa inte vet att googla på saker och ting är ju en sak, men dagens ungdom som vuxit upp med nätet borde väl veta bättre än att säga "det finns ingen lättilgänglig information om ämnet ifråga"? Att inte veta om googles möjligheter i dagens sammhälle är ett stort handikapp vill jag påstå, speciellt om det är fråga om ungdomar som är handikappade på detta sätt.
Citat:
Det är så tråkigt att se alla programmerare här på forumet som inte förstår att det faktiskt finns människor därute som inte skapat hemsidor sen dom var 10, folk som inte ens vet vad C++ är osv. Alla verkar ta för givet eftersom ni kan Google och har programmerat tidigare (och kommit in i tänket) så är det där någonting som alla kan.
Nej det gör iaf inte jag, men jag tänker heller inte sitta och skriva nån annans läxa eller vad det nu kan vara bara för att denne inte kan planera så att man sitter där sista natten, eller för att man är lat eller vad det nu kan vara fråga om. Återigen handlar det om ens egen vilja och arbetsinsats.
Citat:
Att som nybörjare sätta sig i en skolbänk och försöka förstå sig på programmering är skitsvårt. Man måste komma in i tänket och just språket Java är ju ett skämt om ni frågar mig.
Jag har sysslat med PHP i 3-4 år nu och jag har läst lite C++ under gymnasiet, men att komma in i Javaprogrammeringen går verkligen inte. Den känns fruktansvärt ologisk, objekt och klasser ska skapas av någon anledning, felmeddelandena är 200 tecken med onödig information som jag inte kan sätta mig in i och man måste av någon anledning kompilera all kod man vill testa.
Ja kompilerande språk har den egenheten att de måste kompileras för att det ska bli ett program av det. Kan ju vara därför de benämns som kompilerande språk?
Det finns en anledning till att man får ut långa stacktraces vid eventuellla tankevurpor i java, men för den som kan utläsa informationen ur denna är det enkelt att avgöra var och i de flesta fall även varför programmet pajjade. C++ har ju ganska långa felmeddelanden från kompilatorn om du har gjort nåt fel med för den delen? Programmerar du OO PHP blir det ju "Objekt och klasser och fan och hans moster" med för den delen, skillnaden är väl då att i Java kan du inte frångå ett objektorienterat tänk. Det finns tack och lov inga procedurella ekvivalenser till klasserna i java.
Citat:
Nu vet jag att det är mig det är fel på och inte språket i sig, men tänk er att en total nybörjare som inte ens kan stava till If-sats ska sätta sig in i det där...
Återigen handlar det om att läraren måste vara nogrann med att lära ut algoritmer(och för den delen att använda Javas API, något jag själv fick göra när jag höll på att lära mej).
Citat:
Alla har inte samma förutsättningar, och jag ser inte ner på folk som inte förstår hur en If-sats fungerar. Jag vet själv att jag kommer ställa många "dumma" frågor under min livstid och jag vet hur det känns att få ett skratt följt av ett "Vet du inte det?" som svar. Förhoppningsvis slipper jag det om jag hjälper folk på ett vänligt sätt - även om frågan för mig är skitlätt
Som sagt, det gäller att man haft nån grundläggande algoritmteori innan man sätter igång för att iaf ha ett grepp om ett programs flöde så blir det så mkt enklare för alla inblandade.