2009-12-03, 21:31
Medlem
Håller med att planera en hemsida för en förening jag är medlem i. Behärska någorlunda xhtml/html och css men inte t ex javascript. Dom har skaffat ett hemsideprogram som dom hyr från förbundet och det är ganska primitivt (och dyrt!) En sak som vi skulle vilja ha är att man för varja aktivitet vi har haft kan lägga in bilderna så att man kan titta på dom genom att klicka på dom efter varandra. Se t ex denna sidan:

Välj någon sida här:
http://www.123minsida.se/pages/howExamples.aspx
Där kan man visa bilder. Förs väljen man vilka bilder man vill titta på och då ser man alla bilderna. Sen trycker man på någon bild och den blir stor. Sen bläddrar man fram till nästan. Hur är det att göra sådana saker? Vad måste man ha för att det skall gå att göra den? Om inte denna klarar av detta så får man väl lägga detta på en annan webbhotell och egen domän. Hur är det att hitta kod och beskrivning till detta? Det bästa är kanske att skaffa ett webbhotell där det redan är klart t ex på 123minsida.se.

Ni kanske undrar varför vi tycker att det är så viktigt att det skall gå att visa bilderna på detta sättet. Dels är det trevligt att titta på och visa för andra, men vissa i föreningen har hjärnskader på olika nivåer. Vissa förstår inte så mycket, men när dom ser bilder så kan dom känna igen att dom varit där som bilden är tagna och tycker att det är trevligt och roligt.

Som sagt, hur skall vi göra så att bilderna kan användas på detta viset? Tack så jättemycket för att hjälp.
Citera
2009-12-04, 04:13
Medlem
Verkar inte som någon av fotoalbumen på den där sidan funkar för mig, men det låter som det kanske är ett Lightbox (http://www.huddletogether.com/projects/lightbox/) script du är ute efter?
Citera
2009-12-04, 06:58
Medlem
Tackar, tackar för den Den är bra, precis en sådan jag tidigare har funderat på att använda men inte kunnat koden till.

Den som jag nu skrev om är en lite mer avancerad. Skall igen beskriva hur det är så att jag inte har missat något:
1) Vi är "ganska" förtjust i katter så jag välger denna sidan:
www.lavendelkatten.se
2) Tryck på "Våra katter".
3) Tryck på "Galleri"
4) Tryck på någon av bilderna.
5) Bilden blir stor. Där står lite text och över och under kan man välja "Föregående bild", "Översikt", "Starta bildvisning", "Avsluta bildvisning", "Nästa bild".

En fördel att använda denna är att den är väldigt lätt att använda, även personer med problem. Trycker man "Starta bildvisning" så bara väljer det efter en stund nästa bild.

Detta måste vara avancerat att göra, eller? Om inte detta går att göras någerlunda enkelt så blir det väl så att antingen väljer jag den som du har tipsat på eller, som ja tidigare skrivit, visa bilderna i ny webbhotell och domän och välja t ex 123minsida.se.

Såg föresten att man i 123minsida.se även kan använda video.
Citera
2009-12-04, 10:20
Medlem
hck1s avatar
LightBox 2 är mycket enkelt att sätta upp och hur de ser ut o fungerar ser du på huddletogether hemsidan eller på youtube om du söker på LightBox2

Jag hade ialf valt att köra på de, snyggt är de ju också men du kan ju alltid söka på olika script. Du kan ju också kolla in youtube efter tutorials, sjukt bra och verkar sjukt underskattat då folk alltid bara skriver "googla" men kolla på youtube!
Citera
2009-12-04, 11:27
Medlem
För det mesta trivs jag mycket bra, men nu är ja trött o de e är stress, stress och åter stress! Då är det jättebra att det händer bra saker Tack så jättemycket! Har sökt lite efter LightBox 2 och det finns MYCKET! Har inte tid att prova, men vad säger ni om detta programmet:
http://visuallightbox.com/se/index.html
Gör den så som jag vill beskriver att jag skulle vilja ha? Negativ sak. Har hörta att hemsideprogramet inte klarar att man lägger in ny kod css, bara primitiv html.

Jaha, möte igen...
Citera
2009-12-04, 20:47
Medlem
hck1s avatar
För lightbox 2, följ denna
http://www.youtube.com/watch?v=iQyZ3MutAR4

Så fixxar du de snabbt..

Den andra visuallightbox har jag inte testat, gör de kanske sen men har inte tid med det nu tyvärr, har du brottom att få fram ditt galleri eller?
Citera
2009-12-05, 11:17
Medlem
Får väl säga tackar, tackar igen Försökte svara tidigare, men gick inte för jag råkade hamna på pubben igårkväll

Har lyssnat ingenom det ett par ggr och gör bra beskrivning, är väldigt enkelt och ser bra ut. Som jag skrivit tidigare är dock det viktigt att det är så absolut enkelt som möjligt att använda det. Kolla hör som jag skriv on tidigare:
http://www.lavendelkatten.se/27699018?i=31064880
Som jag förstår så går det att göra det med visuallightbox.com/se/index.html

Jag tror att jag använder det som du beskriver och visar sen för visa upp det för dom i styrelsen för det är enkent och ser bra ut. Får se vad dom äldre kvinnor och män, (minns 50 år), säger om det. Gör kanske sen ändringar.

När jag ändå är här. Hur är det att att lägga in phpBB? Finns en Svensk sådan:
http://www.phpbb.com/languages/?from=submenu
Vad måste man ha för att skall fungera?

Känns som att det finns några millioner gäster att använda. Tips om en bra sådan?
Citera
2009-12-07, 23:41
Medlem
Such... Vill bara berätta. Har fått reda på att ställer där hemsidan tillvarkas inte klarar av t ex css eller javascript. Är bara vanlig enkel html. Skall se om dom går med på att vi skaffar en till hemsida som bara innehåller bilder och text om våra aktiviteter. Om ni undrar så har jag tidigare skrivit varför jag tycker att det är viktigt att vi har det. Där skall alltså bli en hel del bilder, kanske även video och ljud. Är det något man skall tänka vilken webbhotell man väljer? Räcker väl med en simpel sådan?

Om ni undrar så skall vi ha bilder och text om dom senaste aktiviteterna i vår hemsida, men får ta väck det när det inte får plats. Det är, som ni förstår, kvar i vår andra hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in