2014-10-29, 22:39
Medlem
Venators avatar
Paret räknas fortfarande som försvunna, de är omnämnda här, i en artikel från den 16 maj i år där det står att de aldrig hörts av efter försvinnandet:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/ka...ppade-i-syrien

När de försvann publicerade Aftonbladet också följande information, ungefär en vecka efter försvinnandet:

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9...inrikes23.html
Citat:
Det svenska paret Jens Olsson och Ann-Charlotte Jönsson tillfångatogs under en turistexpedition till Virungabergen i Kongo-Kinshasa tisdagen 11 augusti.
Svenskarna hålls fångna av rwandiska huturebeller i gränstrakterna mellan Kongo och Rwanda. Rebellerna tillhör gruppen Palir (Peuple en action pour la libération du Rwanda), vilket kan uttydas Folkets aktionsgrupp för Rwandas befrielse.
Kvar i gisslan finns nu troligen bara det svenska paret och en nyzeeländsk man. I måndags släpptes en kanadensisk kvinna och av de afrikaner som kidnappades under expeditionen till Virungabergen har troligen alla frisläppts.
Citera
2014-11-11, 12:59
Moderator
blomvattnares avatar
Försvunna personer --> Kriminalhistoria

Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
2014-11-11, 19:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan knappast vara i livet efter 16 år?

Detta svenska par, Ann-Charlotte Jönsson och Jens Olsson, försvann för 16 år sedan i Kongo-Kinshasa.

Ingen vet tydligen vad som kom att hända dem. Det verkar inte finnas några som helst bevis på att de fortarande skulle vara i livet.

Osvuret är naturligtvis bäst, men jag har mycket svårt att tänka mig att de efter alla dessa år fortfarande skulle vara i livet.

Verkligen tragiskt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-11-11 kl. 19:45.
Citera
2014-11-12, 09:15
Medlem
Det här lät intressant, mycket märkligt att det är så bortglömt, närmast undangömt, i media, men de stackarna var väl varken journalister eller rasifierade...
Citera
2014-11-12, 13:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Parets försvinnande verkar vara ointressant?

Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Det här lät intressant, mycket märkligt att det är så bortglömt, närmast undangömt, i media, men de stackarna var väl varken journalister eller rasifierade...

Detta svenska pars försvinnande har verkligen inte blivit mycket omskrivet av media under alla dessa år. Varför det? Deras öde måste ju också vara av stort intresse tycker man men tydligen icke. Inte minst deras nära och kära vill förstås ha reda på vad som hände dem.

Jag känner inte till mycket om detta fall. Vad jag undrar över är om t. ex. svensk ambassad i Kongo-Kinshasa (eller var nu den närmaste ambassaden ligger?) har engagerat sig ang. Jönsson och Olssons försvinnande?
Citera
2017-03-13, 19:41
Medlem
Kafferastens avatar
Hittade detta fall när jag läste om aktuella Zaida kidnappningen. Tycker också det är väldigt konstigt att det varit så pass tyst om detta? I normala fall finns ju bilder på de som kidnappats överallt i media, men här är det bara tyst? Inte ens några anhöriga som uttalar sig och kräver svar på vad som hänt?
Citera
2017-03-13, 21:48
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Hittade detta fall när jag läste om aktuella Zaida kidnappningen. Tycker också det är väldigt konstigt att det varit så pass tyst om detta? I normala fall finns ju bilder på de som kidnappats överallt i media, men här är det bara tyst? Inte ens några anhöriga som uttalar sig och kräver svar på vad som hänt?

Det är inte opportunt att skriva om det.

Samtidigt har någon morgontidning, jag tror det är DN, en liten serie-notis (alltid samma) VARJE DAG om Dawit Isaak.

Det är skillnad på folk och folk.
Citera
2017-03-14, 17:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det svenska paret Jönsson och Olsson.

Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det är inte opportunt att skriva om det.

Samtidigt har någon morgontidning, jag tror det är DN, en liten serie-notis (alltid samma) VARJE DAG om Dawit Isaak.

Det är skillnad på folk och folk.

Javisst är det så.

Bara att se hur mycket det försvunna paret Ann-Charlotte Jönsson och Jens Olsson har blivit omnämnda under årens lopp.

De kan inte ha fått ett trevligt slut. Utgår ifrån att de är avlidna sedan länge.
Citera
2018-10-07, 16:09
Medlem
Konspirationsteorier om att det inte skrevs om dem. Det skrevs artiklar kring millennieskiftet, men sociala medier existerade knappt och nyheter lästes främst i pappersformat, vilket gör att inte så mycket "buzz" skapades på internet. Sedan insåg väl alla nyhetsmedia att eftersom inget hördes efter ett par månader så var de båda tagna av daga. Inte heller direkt en plats som man skickar en reporter för att göra grävande journalistik, såvida inte reportern själv önskar gräva... och då sin egen grav.
Citera
2018-10-07, 16:19
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

De kan inte ha fått ett trevligt slut. Utgår ifrån att de är avlidna sedan länge.

De blev säkert uppätna precis som de 2 Svenska soldaterna i Kongo 1960.
Citera
2018-10-07, 16:27
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Jag antar att mannen ifrån Nya Zeeland som satt fångad tillsammans med det svenska paret heller aldrig återfanns?...
Citera
2018-10-07, 19:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev de uppätna?

Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
De blev säkert uppätna precis som de 2 Svenska soldaterna i Kongo 1960.

Mycket möjligt att det försvunna paret kom att bli det.

Vad orsaken var till att de för alltid försvann och dog kommer vi tyvärr aldrig att få reda på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in