2004-01-30, 18:30
Medlem
Är det någon som känner till denna sägen?
Att Kung Starkotter Storverkson skulle återuppstå ifrån Uppsala Högar och rädda svearna?
Citera
2004-02-17, 10:43
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westling
Att Kung Starkotter Storverkson skulle återuppstå ifrån Uppsala Högar och rädda svearna?

Vem är "Kung Starkotter Storverkson"
Citera
2004-02-26, 07:47
Medlem
ricks avatar
denna typ av myt tror jag är mycket vanlig, i england säger man ju t.ex. att kung arthur skall återkomma när england står inför ett dödligt hot

i västergötland finns ett berg som heter ålle berg där de s.k. ållebersryttarna försvann in för många hundra år sedan för att återkomma om sverige står inför ett hot.

det finns nog många fler varianter av samma tema!
Citera
2004-03-24, 14:33
Medlem
frankensteins avatar
Citat:

För det första var aldrig Starkotter kung, han var en stor krigar i slaget vid Bråvalla, som för övrigt bara är en myt. Påhittad för länge länge sedan för att Sverige skulle få en "riktig" ursprungssaga. Han fick sin kind sönderhuggen av Ursina, götarnas krigarkvinna.
Kommer inte på vad kungen hette, men skicka ett pm till mig om du vill veta mer så ska jag kolla upp det.
Bråvalla låg antagligen vid Smålands norra gräns, alltså inte alls nära Uppsala.
Citera
2004-11-22, 21:07
Medlem
Thoms avatar
Sagan om Starkodder

Citat:

Sagan om Starkodder:
http://www.lysator.liu.se/runeberg/sverhist/1/0072.html
Citera
2004-11-22, 21:11
Medlem
Mysonoxens avatar
Ja "Kung Gösta" (Gustav Vasa) lär ju också vara en kandidat för återuppstående, men isåfall borde ju han och alla andra dykt upp för länge sen....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in