2009-12-03, 13:44
Medlem
shamanen12s avatar
Jag vet att det har skrivits en hel del om detta berömda regemente. Nu önskar jag lite boktips inför julen. Några rekommendationer från de som läst dem? Jag är särskilt intresserad av deras operationer efter ww2.

tacksam för alla tips
Citera
2009-12-03, 14:14
Medlem
Bövelens avatar
Denna snubben har ju skrivit en del:

http://en.wikipedia.org/wiki/Chris_Ryan

BRAVO 2 0 är väll den mest kända.

Hörde en annan av honom på ljudbok där han beskriver sitt liv i SAS.

Har ingen aning om allt är sant, eller om det ger en rättvisande bild av SAS, men oavsett så är det intressant lyssning/läsning.

Det är inga faktaböcker.
Citera
2009-12-03, 15:24
Medlem
Har själv en fin bok från SMB som har namnet;

"SAS - Historien om världens mest berömda elitförband" av Steve Crawford.

Tar mig tillfälle i akt och rekommenderar dig att läsa om nationella insatsstyrkan istället!
Citera
2009-12-03, 17:35
Medlem
8222s avatar
Förutom Chris Ryan och Andy McNabs böcker så har jag även i biblioteket Elitstyrka SAS - från ökenkrigare till ghost force, av Ken Connor, medlem av SAS mellan 1963 och 1986.
Pocket, 464 sidor inkl appendix och register.
Jag tyckte nog den var bra när jag läste den, men å andra sidan låg jag inne då så...
Citera
2009-12-03, 17:41
Medlem
crappos avatar
CQB tyckte jag var rikitgt bra, läste den när jag var utomlands för 10år sedan.

http://www.amazon.co.uk/C-Q-B-Quarte.../dp/0552144657
Citera
2009-12-03, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shamanen12
Jag vet att det har skrivits en hel del om detta berömda regemente. Nu önskar jag lite boktips inför julen. Några rekommendationer från de som läst dem? Jag är särskilt intresserad av deras operationer efter ww2.

tacksam för alla tips

Jag skulle starkt rekommendera "The Real Bravo Two Zero" av Michael Asher. Kanske den basta av alla SF bocker. Den visar val hur mycket hype det ar i SF beskrivningar, och hur lite all utbildning ibland leder till.

Fotnot:
Har traffat tva f.d. B20 nar de dykt upp for att leda diskussion (inte vid samma tillfalle).
Roligt minne: nar jag fragade "Andy" vilket narstridsvapen som ar bast svarade han en hammare. Parerar de bryts armen, parerar de inte sa ar problemet lost typ. Inte high-tech dar inte.
Trakigt minne: att de hellre gjort nagot annat om de kunnat - pluggat vidare, flugit helikopter etc. De tyckte inte infanteriliv var efterstravansvart. 22a sags som det basta av alla daliga mojligheter. Inte alls positiva sasom jag trodde de skulle vara. Tvart om faktiskt. De onskade de haft storre chanser tidigt i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in