• 1
  • 2
2009-12-04, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Ja det stämmer ingen annan har kommit på denna idé tidigare.

Jo visst har alla andra länder kommit på samma idé tidigare, det är bara det att Sverige är det enda landet i världen som har berg!
Citera
2009-12-04, 03:37
Medlem
Necrotzicas avatar
I Balaklava http://sv.wikipedia.org/wiki/Balaklava finns en nu nedlagd ubåtsbas under marken.

Muskö nämnde TS. Finns det några som är i närheten av Muskös storlek? eller möjligtvis större?
Skulle gissa på att Kina eller Nordkorea eller nått har ett o annat.

Tora Bora området har en hel del grottor, vet någon om det finns större grottor i det området eller om det bara är smågrottor lite här o där.
Har som störst bara sett denna skissen http://www.edwardjayepstein.com/2002...etherpopup.gif vilket inte säger så mycket.

Hur skulle man eventuellt gå till väga för att attackera en militärbas i stil med Muskö? eftersom det är en anslutning till havet, skulle de gå att sprida något biologiskt i vattnet som sedan sprider sig i luften? eller få in stora doser radioaktivitet via vattnet?. Jag misstänker att basen vid atombombsrisk isolerar sig helt, men hur kan den då vara effektivt verksam?

Blev kanske lite OT
Citera
2009-12-04, 06:24
Medlem
CallPonDems avatar
Sen har ju Osama använt sig av berg också
Citera
2009-12-04, 17:33
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrotzica
Hur skulle man eventuellt gå till väga för att attackera en militärbas i stil med Muskö? eftersom det är en anslutning till havet, skulle de gå att sprida något biologiskt i vattnet som sedan sprider sig i luften? eller få in stora doser radioaktivitet via vattnet?. Jag misstänker att basen vid atombombsrisk isolerar sig helt, men hur kan den då vara effektivt verksam?

Blev kanske lite OT

Nej, att slå ut Muskö med biologiskt gift via vattnet skulle inte gå, inte heller via vattenburen radioaktivitet.

Min gissning är att ryssen först försökt att infiltrera Muskö (med attackdykare etc eftersom de hade ritningarna tack vare landsförrädaren Stig Bergling) och om det inte fungerat bombat skiten ur basen med mindre kärnvapen.
Citera
2009-12-04, 23:02
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrotzica
Muskö nämnde TS. Finns det några som är i närheten av Muskös storlek? eller möjligtvis större?
Skulle gissa på att Kina eller Nordkorea eller nått har ett o annat.
Har du glömt Ryssland? Åtminstone har det funnits stora anläggningar under Sovjettiden men de kanske inte finns kvar idag.

Kina och Nordkorea lär ha, de har ju i alla fall många ubåtar och galna ledare.
Citera
2009-12-05, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Jo visst har alla andra länder kommit på samma idé tidigare, det är bara det att Sverige är det enda landet i världen som har berg!

Man kanske skulle kunna tjäna storkovan på att köpa ett berg och hyra ut det till ryssarna. Det kanske vore något för försvarsmakten som lider av ständig pengabrist.
Citera
2009-12-05, 15:33
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Nej, att slå ut Muskö med biologiskt gift via vattnet skulle inte gå, inte heller via vattenburen radioaktivitet.

Min gissning är att ryssen först försökt att infiltrera Muskö (med attackdykare etc eftersom de hade ritningarna tack vare landsförrädaren Stig Bergling) och om det inte fungerat bombat skiten ur basen med mindre kärnvapen.
Fast ryssarna var aldrig särskilt bra på att träffa med kärnvapen. Skulle inte förvåna mig om man skulle behöva använda ett vapen i megatonklassen för att vara säker på att slå ut Muskö med tanke på att man inte kan räkna med att få in en direktträff.
Citera
2009-12-05, 19:16
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Fast ryssarna var aldrig särskilt bra på att träffa med kärnvapen. Skulle inte förvåna mig om man skulle behöva använda ett vapen i megatonklassen för att vara säker på att slå ut Muskö med tanke på att man inte kan räkna med att få in en direktträff.

Fast de skulle förmodligen använt mindre kärnvapen ditlevererade av ubåtar/dykare. Min gissning iaf...
Citera
2009-12-05, 19:20
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Fast de skulle förmodligen använt mindre kärnvapen ditlevererade av ubåtar/dykare. Min gissning iaf...
+ att själva fartygstunnlarna ( dvs själva syftet med anläggningen) saknade stötvågsdörrar....
Citera
2009-12-05, 21:23
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
+ att själva fartygstunnlarna ( dvs själva syftet med anläggningen) saknade stötvågsdörrar....
Haha smart, pengarna tog slut eller?
Citera
2009-12-05, 21:25
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Kanske det, nog även svårt att lösa det tekniskt, dock fanns det stora stötvågsdörrar på tidigare anläggningar i Sverige ( men inte på fartygstunnlar).
Citera
2009-12-06, 16:43
Medlem
Svithjods avatar
Citat:

Vad ska du med portar till och hur ska du bygga dom har du tänkt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in