• 6
  • 7
2011-05-14, 21:52
Medlem
Trådarna "Vad är egentligen logik?", "vad är logik" och "Vad är logik?" är nu sammanfogade då de behandlar samma ämne.

/MOD
Citera
2011-05-15, 14:43
Medlem
Logik ska väl vara det mest procentuella sannolikheten som kommer ske. Men enligt mig finns det ingenting som är logiskt
Citera
2011-05-15, 15:25
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muncher
Logik ska väl vara det mest procentuella sannolikheten som kommer ske. Men enligt mig finns det ingenting som är logiskt

Så sannolikheter och förutbestämda/förutsägbara mönster existerar inte i din omvärld? Det vore väldigt intressant med ett exempel på något reellt fenomen som skulle vara ologiskt isåfall, för jag kan då inte tänka mig ett endaste sådant. Oavsett vad en handling består av, och oavsett vem/vad som utför den, så finns det alltid en orsak.
Citera
2011-05-15, 18:03
Medlem
Alltings avatar
Logik är att begreppet "illogik" kommer att existera i en tråd gällandes detsamma.
Citera
2011-05-17, 19:12
Medlem
Jag har väl också lite svårt att förstå hur det inte skulle finnas någon logik, det måste jag nog ifrågasätta. Men det jag funderar över är väl snarare hur man faktiskt definierar ordet logik, vad betyder till exempel uttrycket "logisk följd". Att det är så det borde vara/att det är enda sättet det kan vara på, har jag tänkt. Men är lite osäker på den exakta betydelsen...
Citera
2011-05-17, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Jag har väl också lite svårt att förstå hur det inte skulle finnas någon logik, det måste jag nog ifrågasätta. Men det jag funderar över är väl snarare hur man faktiskt definierar ordet logik, vad betyder till exempel uttrycket "logisk följd". Att det är så det borde vara/att det är enda sättet det kan vara på, har jag tänkt. Men är lite osäker på den exakta betydelsen...

Logisk konsekvens innebär att slutsatsen inte kan vara falsk om premisserna är sanna. Alltså, att det inte finns någon tolkning där premisserna är sanna och slutsatsen falsk.

Logisk sanning innebär att en sats är sann i alla möjliga tolkningar. Alltså, i alla möjliga tillordningar av sanningsvärden för satsens beståndsdelar.
Citera
2011-05-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Logisk konsekvens innebär att slutsatsen inte kan vara falsk om premisserna är sanna. Alltså, att det inte finns någon tolkning där premisserna är sanna och slutsatsen falsk.

Logisk sanning innebär att en sats är sann i alla möjliga tolkningar. Alltså, i alla möjliga tillordningar av sanningsvärden för satsens beståndsdelar.
Okej... och alla händelser/konsekvenser är i någon form logiska?
Citera
2011-05-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Okej... och alla händelser/konsekvenser är i någon form logiska?

Jag vet inte hur du menar. Använder du orden såsom man använder det i filosofi eller använder du dem mer allmänt?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in