• 4
  • 5
2013-07-10, 00:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Jag tror det skiljer mycket på ostsorter, btrf hållbarhet.
jo, det klart.
Citera
2013-07-10, 00:40
Medlem
christerys avatar
Julost (den röda edamer kulan) brukar vi ju köpa in till en jullunch på jobbet och den står sig bra i en påse.

Blir det lite mögel är det bara ta bort det och ta bort lite av vaxet runtom och hyvla vidare, samma om den blir torr på ytan - bara ta bort det och fortsätta.

Har mumsat på en sån månader efter jul, då inte så många andra käkar lunchen på jobbet utan drar iväg på restaurang så går det inte vidare mycket.

Om det är osten eller vaxhöljet+att jag hanterar den utan att pilla med fingrarna på osten utan håller i plastpåsen ger väl sitt till.

Men fingrar i konserver eller mat som ska tillbaka i kylen, en skitig gaffel eller sånt kan ju förkorta livslängden för nästan vad som helst. Så jag undviker att kontaminera maten med tassarna.

Diskmaskinen går ju i alla fall hela tiden på jobbet och jag snör in hyveln dit efter varje lunch. Kanske därför det håller så bra.

Hemma hinner inte osten med att mögla innan den blivit varma mackor i ugn eller åkt i smörgåsgrillen... Kan ju åxå vara ett sätt.

Men att frysa den är ju att be om problem, den går ju inte att skiva - smular bara. Men att riva och frysa var ju en bra idé.
Citera
2013-07-10, 00:47
Medlem
HugSeals avatar
Angående temperatur i kylen och var det är kalalst/varmast.

Är det en kyl med kondensorslingan(metallrörssnirklarna) på baksidan så beror det på var den börjar och slutar. Beroende på om kompressorn är kopplad längst upp eller längst ner är det kallast på de ställena.
Citera
2013-07-12, 15:42
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Julost (den röda edamer kulan) brukar vi ju köpa in till en jullunch på jobbet och den står sig bra i en påse.

Blir det lite mögel är det bara ta bort det och ta bort lite av vaxet runtom och hyvla vidare, samma om den blir torr på ytan - bara ta bort det och fortsätta.

Har mumsat på en sån månader efter jul, då inte så många andra käkar lunchen på jobbet utan drar iväg på restaurang så går det inte vidare mycket.

Om det är osten eller vaxhöljet+att jag hanterar den utan att pilla med fingrarna på osten utan håller i plastpåsen ger väl sitt till.

Men fingrar i konserver eller mat som ska tillbaka i kylen, en skitig gaffel eller sånt kan ju förkorta livslängden för nästan vad som helst. Så jag undviker att kontaminera maten med tassarna.

Diskmaskinen går ju i alla fall hela tiden på jobbet och jag snör in hyveln dit efter varje lunch. Kanske därför det håller så bra.

Hemma hinner inte osten med att mögla innan den blivit varma mackor i ugn eller åkt i smörgåsgrillen... Kan ju åxå vara ett sätt.

Men att frysa den är ju att be om problem, den går ju inte att skiva - smular bara. Men att riva och frysa var ju en bra idé.
Japp, rena vinsten och man får en mycket bättre gratängost.
Såg på historieätarna härom dagen, det var tydligen typiskt 70-tal att riva gammal ost.
Citera
2013-07-13, 07:55
Medlem
krss avatar
I mitt ensamhushåll brukar jag hinna äta upp en ost om iallafall 700g innan den blir dålig, kan inte komma ihåg sist en ost blev dålig i min kyl. Förpackad i plastpåse som oftast, med funderingar på att skaffa en ostkupa. Oftast är det vällagrad präst som köps.

Hur kan det komma sig att det möglar så snabbt för vissa av er?
Citera
2013-07-13, 08:04
Medlem
antthetanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Har exakt samma problem med mina ostar. Äter halva och sen möglar det. Kanske är för att jag lägger de i plastpåsar alltid? Ska pröva med ostkupa. Det borde fungera... mer luft i kupan så att osten blir torrare och mögel trivs bäst i fukt.

http://www.tupperware.se/produkter/c...-liten-kvadrat

Fick en sån här av morsan för nåt år sedan, och vilken skillnad! Det är som natt och dag om man jämför med påse. Försök få tag på en sån så löser dina problem sig
Citera
2013-07-13, 08:51
Medlem
Köper färdigskivad ost i små förpackningar. Dyrare visst. Men finns ofta erbjudanden (t.ex 10kr rabatt vid köp av två) och så mycket dyrare att det skulle kännas jobbigt blir det inte. Slipper slalombacke också, dessutom kan man ta olika smaker.
Citera
2013-07-14, 20:19
Medlem
cineramas avatar
Färdigskivade tenderar mögla fortare pga fler öppna ytor.

Mina studier visar att det möglar där man fingrat på osten så det kanske beror på varför osten möglar fort för vissa och inte vissa andra.

Gäller också riven ost i påse, så man ska se till att hälla ur utan att röra innehållet, och inte gräva med fingrarna.

Använd en gaffel att lyfta ut skivorna från de färdigskivade.

För de man skär med osthyvel får man helt enkelt se till att inte fingra så mkt i onödan, kanske passa på och hålla på ev vaxkant som man kan skära bort. Ostkupa där osten ligger stabilt kvar utan att man behöver hålla i den när man skär (med en vass kniv) är ju bäst.
Citera
2013-07-14, 20:26
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Färdigskivade tenderar mögla fortare pga fler öppna ytor.

Mina studier visar att det möglar där man fingrat på osten så det kanske beror på varför osten möglar fort för vissa och inte vissa andra.

Gäller också riven ost i påse, så man ska se till att hälla ur utan att röra innehållet, och inte gräva med fingrarna.

Använd en gaffel att lyfta ut skivorna från de färdigskivade.

För de man skär med osthyvel får man helt enkelt se till att inte fingra så mkt i onödan, kanske passa på och hålla på ev vaxkant som man kan skära bort. Ostkupa där osten ligger stabilt kvar utan att man behöver hålla i den när man skär (med en vass kniv) är ju bäst.
Färdigskivad ost är mycket vanligt i utlandet, det är väl bara här i
Norden som man använder osthyvel.
Osttråd eller kniv används också förstås.
Citera
2013-07-14, 23:00
Medlem
Det jag brukar göra är att vira in osten i hushållspapper så den kondenserande fukten i plastpåsen inte kommer i direkt kontakt med osten. Än så länge har jag hunnit äta all ost som köps innan den börjar mögla när jag har gjort så här, vilket inte alltid var fallet innan jag började använda hushållspapper.

Hoppas detta hjälper
Citera
2013-07-15, 16:22
Medlem
Avva66s avatar
Finns det inte ostkupor som man kan pumpa luften ur?
Så det bildas vakuum. Det vore ju det ultimata.
Citera
2013-07-15, 20:43
Medlem
cineramas avatar
Min sambo äter mer ofta hårdost än vad jag gör, och han är lat nog att köpa färdigskivade ost. Så de finns definitivt i Sverige..

Själv föredrar jag mjukare varianter av ostar. Kvibilles gräddädel t.ex.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in