2009-12-02, 11:11
Medlem
Jag funderar över den kur där man sägs rena levern från gallstenar.
Den med epsomsalt, oliv-och citronblandning, samt fasta.

Skeptikerna hävdar att det är bluff. ingen gallsten, bara en reaktion av medlen man äter.

Vissa naturmedicinförespråkare hävdar att det är ämnen,substans från lever och galla.

Jag skiter i denna disskusion, då den är meningslös.

Vad händer i kroppen? Finns det ens NÅGON som VET detta.
Jag är intresserad av vad det skulle kunna vara eftersom min 10 år gamla mjölkallergi försvann efter den kuren.

Jag kan också tänka mig att det som bildas(stenarna) är en reaktion av de ämnen man äter, men varför skulle detta påstående bevisa att kuren är bluff, som sagts av många?.

Samtidigt kan jag inte känna mig tillfreds med tanken att det är bra bara för att min mjölkallergi försvann..

Jag vill ha fakta.

Har du något så kör!
Citera
2009-12-02, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubble23
...
Jag skiter i denna disskusion, då den är meningslös.

...

Jag vill ha fakta.

Har du något så kör!
Jag har svårt att se hur du ska kunna få "fakta" utan att blanda in dig i "diskussionen". De två lägren kommer ju självklart att ge dig olika "fakta".
Citera
2009-12-02, 13:21
Medlem
Heller78s avatar
Fakta är du inte blir av med gallsten. Däremot blir du av med galla från levern. Varje gång du äter fett du utsöndras galla och i leverrening ingår alltid oljebas. Fakta är att oljan i tarmen blir till tvål och tar färg från galla (inte gallsten) och sen kommer ut. Du kan kolla det hur enkelt som helst; riktiga gallstenar sjunker i vatten medan leverreningsstenar flyter. Det är fakta, om vi med fakta menar kontrollerad forskning. Om du med fakta menar lösa spekulationer och vilda gissningar så kan säkert nån naturförespråkare servera sådana.

Relevant originalkälla:
Sies CW, Brooker J. Could these be gallstones? Letter The Lancet 365:1388, 2005.

Sen är det väl skönt att bli av med mjölkallergin men det föreligger knappast kausalitet här. Mjölkallergi kan försvinna av sig självt. Det finns mig veterligen ingen forskning som stödjer att leverrening botar mjölkallergi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in