2010-04-19, 20:27
  #13
Medlem
Tänkte att det var onödigt att starta en ny tråd, så lånar helt enkelt denna.
Det har blivit dags att köpa en ny router, och behöver nu köpråd. Jag kommer dock inte bekosta routern, så den får gärna ligga i prisklassen runt 1000-1500:- (dock inte mycket mer än så).
Mina krav är följande:
* Den ska klara 100/100 lina med full hastighet
* Köra trådlöst (så många standarder som möjligt)
* Quality of service
* Ha en relativt lättförstådd meny
Kommer även att ha en FTP uppe på ena datorn med Filezilla, så helst så lite krångel som möjligt vad gäller att öppna portar osv.
Citera
2010-04-19, 22:33
  #14
Medlem
Babovands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steppy
Tänkte att det var onödigt att starta en ny tråd, så lånar helt enkelt denna.
Det har blivit dags att köpa en ny router, och behöver nu köpråd. Jag kommer dock inte bekosta routern, så den får gärna ligga i prisklassen runt 1000-1500:- (dock inte mycket mer än så).
Mina krav är följande:
* Den ska klara 100/100 lina med full hastighet
* Köra trådlöst (så många standarder som möjligt)
* Quality of service
* Ha en relativt lättförstådd meny
Kommer även att ha en FTP uppe på ena datorn med Filezilla, så helst så lite krångel som möjligt vad gäller att öppna portar osv.

Läste du sista inlägget på första sidan?

läs även detta.
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-naetverk/892612-faq-vilken-router-aer-det-som-gaeller/

DD-WRT är perfekt för dig.
www.dd-wrt.com

Meny'n samt funktioner.
www.dd-wrt.com/demo

Rekommenderar Netgear WNDR3700, finns stöd för dd-wrt till WNDR3700 sedan 16:e april 2010, den har dubbla trådlösa radio'n och dual-band, B/G/N/A standarder. USB port, 1000Mbit på alla nätverksportar, samt en kraftfull processor.

Off-topic: 5:e gången denna vecka som jag länkat samma saker. moderator, gör en sticky! denna fråga upprepas hela tiden.

EDIT: nwm kom på att det är måndag.
__________________
Senast redigerad av Babovand 2010-04-19 kl. 22:36.
Citera
2010-04-19, 23:09
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babovand
Läste du sista inlägget på första sidan?

läs även detta.
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-naetverk/892612-faq-vilken-router-aer-det-som-gaeller/

DD-WRT är perfekt för dig.
www.dd-wrt.com

Meny'n samt funktioner.
www.dd-wrt.com/demo

Rekommenderar Netgear WNDR3700, finns stöd för dd-wrt till WNDR3700 sedan 16:e april 2010, den har dubbla trådlösa radio'n och dual-band, B/G/N/A standarder. USB port, 1000Mbit på alla nätverksportar, samt en kraftfull processor.

Off-topic: 5:e gången denna vecka som jag länkat samma saker. moderator, gör en sticky! denna fråga upprepas hela tiden.

EDIT: nwm kom på att det är måndag.
Tack.
Jag läste ditt inlägg på förra sidan, men tänkte inte så mycket på routertipsen där då TS hade en annan prisbudget.
Läste även forumsposten på sweclockers, dock så skummade jag bara igenom den lite snabbt då routertipsen där var 6 månader gamla(?).

Men den routern verkar vara något som jag kan köpa. Om ingen har någon anledning till varför jag bör köpa en annan så slår jag nog till på denna.


Edit: Dock har jag en liten fråga angående den. Såvitt jag kan se är den bara kompitabel med den trådlösa n standarden, och inte den "gamla" g som är rätt så vanlig. Spelar detta någon större roll (tänkte bla köra en Macbook pro och ett PSP via det trådlösa)

Tack för tipset än en gång
__________________
Senast redigerad av Steppy 2010-04-19 kl. 23:11.
Citera
2010-04-19, 23:18
  #16
Medlem
Babovands avatar
Håller med om att tråden är cirka 6 månader gammal, men den uppdateras ständigt, har inte hänt så mycket på router marknaden därför den är så gammal.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492607
Standarder som följs:
IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, Wi-Fi CERTIFIED, IEEE 802.11n (draft 2.0)


Alltså B, A, G, N standarder, routern har allt som sagt.

Alla Trådlösa N-routrar är bakåtkompatibla med gamla standarder.
Citera
2010-04-19, 23:36
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babovand
Håller med om att tråden är cirka 6 månader gammal, men den uppdateras ständigt, har inte hänt så mycket på router marknaden därför den är så gammal.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492607
Standarder som följs:
IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, Wi-Fi CERTIFIED, IEEE 802.11n (draft 2.0)


Alltså B, A, G, N standarder, routern har allt som sagt.

Alla Trådlösa N-routrar är bakåtkompatibla med gamla standarder.

Ah, såg inte att det stod längre ner. Kollade på text lite längre upp. Har nog inte så många frågor isåfall, tack än en gång.
Citera
2010-04-20, 18:27
  #18
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Babovand: Du rekommenderar wndr3700. Har du egen erfarenhet av den och hur ser den ut? Antal samtidiga anslutningar och så där?

Har tröttnat ur (återigen) på min router. Körde tidigare alltid netgear på mina nätverksprodukter men gav upp på dessa då de led av värmeproblem.
Köpte linksys men den var också ostabil, kanske värmeproblem även där.
Köpte en 3com och tänkte att de är ju kungar på nics åtminstone men där saknades kompatibilitet med mitt xbox (fel mtu packet size)
Kör nu dlink dir635, har bytt två gånger, men de är också instabila. Det suger fan att behöva pallra sig ur sängen på kvällarna för att rycka nätsladden till routern. Problemet är störst när flera trådlösa anslutningar är igång samtidigt och det är svårt att inte misstänka överhettning. Vi har två laptops och två telefoner med wifi så det frestar väl på lite extra hos oss. Sen har jag en server rullande men den idlar ju mest vid den aktuella tiden på dygnet som problemen är som störst. Sen är det några ws som är inkopplade via lan och där det möjligtvis kan stå nån torrent och ticka bandbredd.

Throughoutput är inte så där viktigt för mig, sitter på adsl men visst, klarar den 20/5 så.

Såg det där om dd-wrt vilket var helt nytt för mig, kunde inte se att det fanns stöd för på wndr3700 men däremot på wnr3500 vilken också rekommenderades på swecklockers. Jag får väl helt enkelt hoppas att Netgear löst sina värmeproblem om det nu blir en sån.

På tal om dd-wrt. Faller garantin på routern om man flashar om den med dylik firmware som det gör på smartphones?
Citera
2010-04-20, 20:21
  #19
Medlem
Babovands avatar
Nej jag har inga personliga erfarenheter av routern, men två av mina vänner har den och jag vet hur den ser ut, firmwaren som kommer med routern fungerar väldigt bra enligt dom. Det enda dom klagar på att standard firmwaren har för lite funktioner.

Dock nu den senaste tiden så rekommenderas det inte att flasha DD-WRT på wndr3700 då trådlösa fungerar inte riktigt som det ska. Men det fixas förhoppningsvis i framtiden.

Router-databasen på hemsidan är gammal och utdaterad. Du måste läsa i själva trådarna som dem länkar till.

Här finns flashfiler till wndr3700
ftp://dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer-V24-preSP2/04-16-10-r14289/netgear-wndr3700/

DD-WRT firmwaren är fortfarande beta.

Angående värmeproblemen så har jag ingen aning tyvärr. Inget mina vänner har haft problem med det gällande denna router, ska tilläggas att dom inte heller har så så många saker som du använder.

Ja, jag tror du mister garantin om du flashar din router med DD-WRT eller annan firmware, men det är inget som hindrar dig att flasha tillbaka till netgears egna om du behöver lämna tillbaka den. Tror inte dom orkar felsöka sådana problem heller.
Citera
2010-04-21, 00:37
  #20
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babovand
Nej jag har inga personliga erfarenheter av routern, men två av mina vänner har den och jag vet hur den ser ut, firmwaren som kommer med routern fungerar väldigt bra enligt dom. Det enda dom klagar på att standard firmwaren har för lite funktioner.

Dock nu den senaste tiden så rekommenderas det inte att flasha DD-WRT på wndr3700 då trådlösa fungerar inte riktigt som det ska. Men det fixas förhoppningsvis i framtiden.

Router-databasen på hemsidan är gammal och utdaterad. Du måste läsa i själva trådarna som dem länkar till.

Här finns flashfiler till wndr3700
ftp://dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer-V24-preSP2/04-16-10-r14289/netgear-wndr3700/

DD-WRT firmwaren är fortfarande beta.

Angående värmeproblemen så har jag ingen aning tyvärr. Inget mina vänner har haft problem med det gällande denna router, ska tilläggas att dom inte heller har så så många saker som du använder.

Ja, jag tror du mister garantin om du flashar din router med DD-WRT eller annan firmware, men det är inget som hindrar dig att flasha tillbaka till netgears egna om du behöver lämna tillbaka den. Tror inte dom orkar felsöka sådana problem heller.
Ok, tack för din tid och svar
Citera
2010-04-25, 17:25
  #21
Medlem
Jodokast78s avatar
Tack för tips och råd! Är dags att byta ut min Philips SNB5600
Citera
2010-07-20, 20:47
  #22
Medlem
Copywriters avatar
Hej!

Istället för att starta en ny tråd tänkte jag låna och gå vidare på denna tråd, hoppas det är Ok!

Jag har idag 30/10 mb bredband, men skulle vilja göra det tillgängligt trådlöst. Jag har dock absolut ingen erfarenhet av alla dessa diverse modem som finns på marknaden. Jag har inga speciella krav, förutom att jag självklart vill kunna utnyttja min bredbandshastighet till fullo då så klart. Vi har en dator i hushållet, ibland två igång, aldrig mer.

Finns det någon som skulle kunna tala om för mig vad jag borde kolla efter eller vad jag t.ex. absolut inte ska kolla efter så vore jag väldigt tacksam!

mvh Robert
Citera
2010-07-28, 11:40
  #23
Medlem
Hoi !

Skulle behöva lite feedback kring köp av ny router.
Jag har funderat på att köpa NETGEAR RangeMax Dual Band Wireless-N (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492607) och undrar om det är något att ha vad det gäller Torrents?
Någon som möjligen äger en sådan med erfarenhet av ovan nämda?

Har läst lite på SweC's forum, men inget nämner Torrent och alla dess anslutningar.


Har 100/100mbit och min stackars Zyxel router orkar inte längre.

Tack på förhand !
__________________
Senast redigerad av Wiiga 2010-07-28 kl. 11:53.
Citera
2010-07-29, 00:12
  #24
Medlem
tänkte köpa den här routern

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk-bredband/NGWNDR3700/netgear-rangemax-dual-band-router

har bara en fråga, måste jag köpa till några "mottagare" och stoppa in i usb-portarna på datorn? eller ere ba stopp in internetkabeln i routern och köra igång med datorerna sen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in