Citat:
Ursprungligen postat av datja
Men det hjälper ju den anklagade läkaren föga om riksdagen ändrar lagen nu. Denna läkare blir ju fortfarande ställd inför rätta enligt gällande lag. Om detta är ett fall där palliation enligt praxis har givits i enlighet med på annan plats hänförd dokumentation (fr SoS, Europarådet osv.) borde läkaren frias helt och vi får ett prejudikat som motar PC i grind.
Nej, så vitt jag minns (kan ha fel och har inte tillgång till relevant litteratur just nu, om så får någon rätta mig) förhindrar legalitetsprincipen att man blir dömd om gärningen inte är kriminaliserad vid domstidpunkten.
Tycker det är olyckligt med formuleringar som "motar PC i grind" då PC inte är problemet, problemet är lagstiftningen som PC och hans kollegor har ett tjänsteansvar, vid straffansvar, att följa. Det är knappast hjärtläkarens fel att patienten fått en hjärtattack även om det är läkaren som konstaterar förekomsten av densamma.
Citat:
Ursprungligen postat av datja
"Problemet" ur läkarens synvinkel är däremot att om delar av åklagarväsendet tolkar lagen som PC (och Bananchoklad och Trumpetlampa) gör, kommer denna anmälan (och alla ev. liknande i framtiden, om vi inte får stopp på dumheterna) utgöra en väldigt trolig indikation i många åklagarhjärnor att brott verkligen har begåtts. Många häktningar blir det...
Ursäkta min krångliga mening.
Nu blir det ju inga häktningar om inte domstolarna delar den uppfattning som de tre åklagarna framför i artikeln, vilket de iofs med största sannolikhet kommer att göra då det är den (så vitt jag kan bedöma) vanligaste tolkningen bland straffrättare i riket. Även om läkarna eller deras föregivna språkrör vill lägga skulden på åklagarna så är det inte där de har sitt problem. Inser man inte det kommer man aldrig effektivt kunna arbeta för en förändring (genom att påverka politikerna) och således kommer problemet bestå.