2009-12-01, 08:29
Medlem
Tammers avatar
Jag söker en speciell sorts taklampa till köket, dem gamla har gått sönder. Den är lite som en plafond, men infästningen är annorlunda. I taket sitter en metallplatta med tre hakar på. När man drar i en spak åker de tre hakarna ut och låser fast själva lampkupan. Har inte sett denna typ av lampa någonstans, nån som vet vad det kallas eller var man kan hitta sådana?
Citera
2009-12-01, 08:40
Medlem
Carl Serungs avatar
Låter som en lampa från tidigt 60-tal. När du drar i spaken så "klämmer" liksom hakarna fast kupan, eller hur?
Citera
2009-12-01, 08:55
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Låter som en lampa från tidigt 60-tal. När du drar i spaken så "klämmer" liksom hakarna fast kupan, eller hur?
Precis, och lampan är garanterat från 60-talet. Den har nog suttit där sen lägenheten byggdes. Verkar svårt att i hitta såna i handeln idag, jag har i alla fall inte lyckats.
Citera
2009-12-01, 08:57
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Precis, och lampan är garanterat från 60-talet. Den har nog suttit där sen lägenheten byggdes. Verkar svårt att i hitta såna i handeln idag, jag har i alla fall inte lyckats.
Nu vet jag inte var du bor men tex Byggfabriken brukar kunna fixa fram sådana där. Dock lär du få betala ett svinigt pris för den. Hittar du den själv på nån loppis kan du köpa en sådan för 20 spänn typ..
Citera
2009-12-01, 09:49
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Nu vet jag inte var du bor men tex Byggfabriken brukar kunna fixa fram sådana där. Dock lär du få betala ett svinigt pris för den. Hittar du den själv på nån loppis kan du köpa en sådan för 20 spänn typ..
Kan inte hitta nåt liknande på Byggfabrikens hemsida, och deras priser verkar som sagt lite avskräckande. Får nog satsa på tipset om loppmarknad ed.
Citera
2009-12-01, 11:03
Bannlyst
Rad!
Citera
2009-12-01, 12:32
Medlem
alec.baptistes avatar
Är den vit inte transparent? vissa modeller har ett hål mitt i den?
Och spaken liksom låser fast den mot taket ?
Ibland används dessa även på fasader typ utanför ytterdörrar med nummer på(även uten nummer), skulle ju kanske kunna norpa en på så vis. Eller att det kanske finns en i tvättstugan? Eller ni kanske har någon vaktmästare som kan hjälpa dig beställa en?
Men jag tror nog de fortfarande tillverkas, vi bodde i en lägenhet i Jämtland som var ganska nybyggd och där hade vi såna. Fattar dock inte hur de pajar för hälften i den lägenheten hade spruckit i änden mot takety.
Citera
2009-12-01, 13:05
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alec.baptiste
Är den vit inte transparent? vissa modeller har ett hål mitt i den?
Och spaken liksom låser fast den mot taket ?
Ibland används dessa även på fasader typ utanför ytterdörrar med nummer på(även uten nummer), skulle ju kanske kunna norpa en på så vis. Eller att det kanske finns en i tvättstugan? Eller ni kanske har någon vaktmästare som kan hjälpa dig beställa en?
Men jag tror nog de fortfarande tillverkas, vi bodde i en lägenhet i Jämtland som var ganska nybyggd och där hade vi såna. Fattar dock inte hur de pajar för hälften i den lägenheten hade spruckit i änden mot taket.
Den är matt, vit, inte direkt transparent. Kan väl till materialet påminna lite om en sån där rund man har i badrummet över handfatet. Fast inte gängad utan med den ovan beskrivna fästanordningen. Och inte rund utan mer tillplattad.
Citera
2009-12-02, 11:07
Medlem
Latmasks avatar
Har haft en sådan själv i en lägenhet byggd -65. Lampan hade med allra största sannolikhet suttit där sedan huset byggdes. Jag har ingen aning om var man hittar nya sådana eller ens om de finns, men någon vaktmästare eller liknande där du bor kan ha koll, din är nog inte den första som går sönder.

\Latmask
Citera
2009-12-02, 16:46
Medlem
kolla om du känner någon gammal elektriker, sånt låg alltid å skräpade inne på lagret på firman där jag jobbade förut!
Citera
2009-12-02, 20:43
Moderator
rotadents avatar
Bostad ---> Inredning

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem