Flashback bygger pepparkakshus!
2009-12-01, 07:01
Medlem
d00rkeys avatar
En bekant till mig och som kör dator på sitt kontor (privat) vill ha hjälp med att rädda sin dator och vad jag vet så har han blivit av med (?) Windowsskivan. Ej heller finns någon återställningspartition eller så. Men..

Öhm.. Vad händer om jag försöker klona/ghosta/kopiera en "strulande" installation, främst m h a Acronis True Image? Det är själva hårddisken som felet beror på vad jag kan få fram i alla fall.. Lite för hög temperatur (ca 50 C) och hälsan är nere på bara hälften (ca 50 %) i HDD Health. (Förmodligen kanske det finns något lite bättre och ändå relativt smidigt diskstatusprogram?)

Det jag vill göra är att försöka rädda installationen eftersom det är en hel del program och sånt med där. Går det att "reparera" saker i efterhand? Det borde ju kunna gå rätt så smidigt tycker jag?

mvh d00rkey
Citera
2009-12-01, 10:25
Medlem
BackNINEs avatar
Jag är också intresserad. Tror att min hårddisk också sjunger på sista refrängen.

Hur ser man HDD Health?
Citera
2009-12-01, 11:22
Medlem
d00rkeys avatar
Ah.. HDD Health laddas ner härifrån (längst ned på sidan)! Rätt enkelt program, men man får i alla fall en hum om hur hårddisken (eller -diskarna) mår.
Check it out!
Citera
2009-12-03, 07:47
Medlem
BackNINEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Ah.. HDD Health laddas ner härifrån (längst ned på sidan)! Rätt enkelt program, men man får i alla fall en hum om hur hårddisken (eller -diskarna) mår.
Check it out!

Tackar. Ska kolla på en gång!
Citera
2009-12-03, 19:49
Medlem
d00rkeys avatar
[bump]

Öh.. Jag provar att "bumpa".... Angående själva frågeställningen alltså:

Jag vill alltså (helst) klona en hårddisk (system) där installationer(-na) av allt att döma är korrupta.. Hur kan det gå??
- mvh d00rkey -
Citera
2009-12-08, 07:51
Medlem
d00rkeys avatar
[bump2]

Jag provar med att bumpa det här ytterligare, en sista, gång:

Ingen här som har provat på att spegla systemet, trots att det kanske lider (en smula) av korrupta filer och trilskande installationer, till en ny och fräsch hårddisk!??

Jag tycker att det borde kunna funka, men den lite större frågan är hur man liksom "reparerar" systemet i så fall.. Reparera från Win-skiva? Sedan uppdateringar igen, väl? Eller?

Fler idéer och tips efterlyses!
Citera
2009-12-08, 08:35
Medlem
Emerains avatar
jag hjälpte en arbetskamrat med något liknande. han ville byta hårddisk i sin dator pga utrymmes skäl. han gick från en 120 GB till 500 GB.

allt vi gjorde var först att defragmentera hans första disk. sen kopplade vi in hans andra disk i datorn. tog en kopia av disk 1 med hjälp av Norton Ghost, sen installerade vi spöket på disk två.

sen kopplade vi bort disk 1, och startade upp igen på disk 2. en defragmentering och voila!

anledningen som vi gjorde det är inte samma som din, men resultatet är det önskvärda, alla filer på en ny disk.
Citera
2009-12-08, 10:02
Medlem
zatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
En bekant till mig och som kör dator på sitt kontor (privat) vill ha hjälp med att rädda sin dator och vad jag vet så har han blivit av med (?) Windowsskivan. Ej heller finns någon återställningspartition eller så. Men..

Öhm.. Vad händer om jag försöker klona/ghosta/kopiera en "strulande" installation, främst m h a Acronis True Image?
Det jag vill göra är att försöka rädda installationen eftersom det är en hel del program och sånt med där. Går det att "reparera" saker i efterhand? Det borde ju kunna gå rätt så smidigt tycker jag?

mvh d00rkey

Det som händer är att den kopian du gör kommer att bli lika strulig. För att reparera en "strulig" installation kan man köra repair-verktyget från Windowsskivan, som du då inte har.

Tyvärr inte så mycket att göra om man inte har skivan med operativsystemet kvar.
Citera
2009-12-08, 11:40
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatch
Det som händer är att den kopian du gör kommer att bli lika strulig. För att reparera en "strulig" installation kan man köra repair-verktyget från Windowsskivan, som du då inte har.

Tyvärr inte så mycket att göra om man inte har skivan med operativsystemet kvar.
Aj-oj! (Tack för svaret i alla fall. )

Det vill nog till att man i så fall försöker "fixa" något att liksom "fixa" med..
Och utan Win-skiva blir det nog en aning svårt, ja.. Jag tror nog ändå att jag ska försöka med spegling (ett tag åtminstone), men håller systemet på och strular och jag (man) inte kan reparera på något vis så lär det dessvärre bli en nyinstallation.. Tidsödande och jäkelkrångligt (med reservation) så en spegling är att föredra.

mvh d00rkey
Citera
2009-12-08, 11:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Är man nyfiken och en lekman så kan man tar del av denna sida -> http://ahlbergdata.se/?p=harddisk_krasch&lang=sv

Där står det matnyttigt om just detta ämne.
Citera
2009-12-08, 15:41
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Är man nyfiken och en lekman så kan man tar del av denna sida -> http://ahlbergdata.se/?p=harddisk_krasch&lang=sv

Där står det matnyttigt om just detta ämne.
Jo, tack.. men det jag (personligen) är ute efter, och liksom "på egen hand", var främst reparation av installerat system. Jag misstänker nämligen rätt starkt att blåskärmar och hängningar kommer på samma sätt och som ett brev på posten som på den felande disken efter endast kloning/spegling/ghostning till en ny och fräsch.

Däremot så har andra givetvis en del att hämta på sajten du länkar till. Särskilt om disken havererat totalt så att säga!

mvh d00rkey

PS: Dataräddning liknande den på Ahlbergs har jag viss kunskap om, men tidigare har det oftast handlat om något norskt bolag. DS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in