Citat:
Ursprungligen postat av maxiaxi
Jag har som student nyligen köpt lägenhet i Uppsala för 795 000 och kontantinsats på 10% har betalats. Som säkerhet för lånet har jag mina föräldrars lägenhet i Stockholm (vilket innebär att dom äger min nya lägenhet i Uppsala till 90%).
Tillträdet sker nu i helgen och imorgon ska vi ha möte med en kvinna på banken (Handelsbanken) och jag ska bestämma mig hur jag vill binda räntan.
För övrigt har hela familjen sparande i Handelsbanken och vi har "bra kontakt" med samma bankkvinna i fråga.
Har av henne blivit erbjuden listräntan, alltså den ränta som står på deras hemsida. Dvs. i detta fall 1,55% för 3 mån eller 3,20% för tre år osv.
Det tråkiga jag har insett efter lite efterforskning är att jag antagligen borde ha kunnat pruta ner räntan mer genom att hört mig för med andra banker tidigare. Dessutom kvarstår 5% av topplånet som det har varit lite luddigt gällande om jag behöver amortera eller ej, hon har inte gett något klart besked om det.
Finns det några knep/argument jag kan ta till i sista minuten, alltså under mötet imorgon, för att förhandla ned räntesatsen något?
Du har helt rätt i att du borde hört med andra banker tidigare, att man har "bra kontakt" med sin banktjänsteman betyder förmodligen ingenting om man är en genomsnittskund.
Antar att det är lite sent att komma med råd och tips nu, men annars hade ju ett löfte om regelbundet sparande kunnat sänka räntan, även om sänkningen skulle vara högst marginell.
Tycker absolut inte att du ska binda räntan på ett år, utan kör med rörligt tills man kan se en någorlunda tendens hur räntan kommer se ut framöver. Om ett halvår eller så kanske det visar sig att det vettigaste är att binda räntan på 10år till 8%, man vet aldrig i förhand men det finns ju inget som inte säger att räntan ligger på 15%om 2år.