2009-11-30, 20:24
Medlem
maxiaxis avatar
Jag har som student nyligen köpt lägenhet i Uppsala för 795 000 och kontantinsats på 10% har betalats. Som säkerhet för lånet har jag mina föräldrars lägenhet i Stockholm (vilket innebär att dom äger min nya lägenhet i Uppsala till 90%).

Tillträdet sker nu i helgen och imorgon ska vi ha möte med en kvinna på banken (Handelsbanken) och jag ska bestämma mig hur jag vill binda räntan.

För övrigt har hela familjen sparande i Handelsbanken och vi har "bra kontakt" med samma bankkvinna i fråga.

Har av henne blivit erbjuden listräntan, alltså den ränta som står på deras hemsida. Dvs. i detta fall 1,55% för 3 mån eller 3,20% för tre år osv.

Det tråkiga jag har insett efter lite efterforskning är att jag antagligen borde ha kunnat pruta ner räntan mer genom att hört mig för med andra banker tidigare. Dessutom kvarstår 5% av topplånet som det har varit lite luddigt gällande om jag behöver amortera eller ej, hon har inte gett något klart besked om det.

Finns det några knep/argument jag kan ta till i sista minuten, alltså under mötet imorgon, för att förhandla ned räntesatsen något?
Citera
2009-12-01, 04:32
Medlem
bernankes avatar
Lite off topic: Varför ställer du all säkerhet i dina föräldrars lägenhet? Verkar ju jättedumt. Varför inte bottenbelåna din lägenhet och lämna resterande pant i föräldrarnas? Då slipper du både kontantinsats och topplån. Och yes, topplånet är med amorteringskrav, och det avbetalar du förmodligen på runt tio femton år.

Vad gäller själva ränteförhandlingen har du ju inget som helst förhandlingsutrymme nu. Det blir ju väldigt svårt för dig att dra dig ur nu. Du skulle ha kommit överens om en rabatt innan du skrev på köpekontraktet. Men: tio räntepunkter borde du kunna få i rabatt på bankens goda vilja. Och lägg hela lånet på tre månader bundet.
Citera
2009-12-01, 10:53
Medlem
maxiaxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Lite off topic: Varför ställer du all säkerhet i dina föräldrars lägenhet? Verkar ju jättedumt. Varför inte bottenbelåna din lägenhet och lämna resterande pant i föräldrarnas? Då slipper du både kontantinsats och topplån. Och yes, topplånet är med amorteringskrav, och det avbetalar du förmodligen på runt tio femton år.

Vad gäller själva ränteförhandlingen har du ju inget som helst förhandlingsutrymme nu. Det blir ju väldigt svårt för dig att dra dig ur nu. Du skulle ha kommit överens om en rabatt innan du skrev på köpekontraktet. Men: tio räntepunkter borde du kunna få i rabatt på bankens goda vilja. Och lägg hela lånet på tre månader bundet.

När du svarar på detta är det väl försent ska till banken om 10 min...

Anledningen varför lägenheten är pantsatt är helt enkelt för att jag är student och banken räknar (tydligen) inte csn lån som inkomst. Så jag kan alltså inte låna själv.

Är det inte en idé att binda ett år istället? Jamenar det skiljer typ 0,15%.
Citera
2009-12-01, 14:15
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxiaxi
När du svarar på detta är det väl försent ska till banken om 10 min...

Anledningen varför lägenheten är pantsatt är helt enkelt för att jag är student och banken räknar (tydligen) inte csn lån som inkomst. Så jag kan alltså inte låna själv.

Är det inte en idé att binda ett år istället? Jamenar det skiljer typ 0,15%.
Du blandar ihop säkerhet och återbetalningsförmåga. Du kan mycket väl pantsätta din lägenhet och låta dina föräldrar vara solidariskt betalningsansvariga med dig - trots att du inte har någon inkomst. Vilka som står med på lånet utgör återbetalningsförmågan, och objektet som pantsätts utgör säkerhet.

Jag genomförde själv just det förfarandet. Jag köpte en lägenhet, pantsatte den till 75% och tog resterande pant ur pappas lägenhet. Han var medkredittagare på båda lånen. Under den här tiden hade jag exakt noll kronor i inkomst.

Jag skulle inte ha bundit räntan på ett år.
Citera
2009-12-01, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxiaxi
Jag har som student nyligen köpt lägenhet i Uppsala för 795 000 och kontantinsats på 10% har betalats. Som säkerhet för lånet har jag mina föräldrars lägenhet i Stockholm (vilket innebär att dom äger min nya lägenhet i Uppsala till 90%).

Tillträdet sker nu i helgen och imorgon ska vi ha möte med en kvinna på banken (Handelsbanken) och jag ska bestämma mig hur jag vill binda räntan.

För övrigt har hela familjen sparande i Handelsbanken och vi har "bra kontakt" med samma bankkvinna i fråga.

Har av henne blivit erbjuden listräntan, alltså den ränta som står på deras hemsida. Dvs. i detta fall 1,55% för 3 mån eller 3,20% för tre år osv.

Det tråkiga jag har insett efter lite efterforskning är att jag antagligen borde ha kunnat pruta ner räntan mer genom att hört mig för med andra banker tidigare. Dessutom kvarstår 5% av topplånet som det har varit lite luddigt gällande om jag behöver amortera eller ej, hon har inte gett något klart besked om det.

Finns det några knep/argument jag kan ta till i sista minuten, alltså under mötet imorgon, för att förhandla ned räntesatsen något?
Du har helt rätt i att du borde hört med andra banker tidigare, att man har "bra kontakt" med sin banktjänsteman betyder förmodligen ingenting om man är en genomsnittskund.

Antar att det är lite sent att komma med råd och tips nu, men annars hade ju ett löfte om regelbundet sparande kunnat sänka räntan, även om sänkningen skulle vara högst marginell.

Tycker absolut inte att du ska binda räntan på ett år, utan kör med rörligt tills man kan se en någorlunda tendens hur räntan kommer se ut framöver. Om ett halvår eller så kanske det visar sig att det vettigaste är att binda räntan på 10år till 8%, man vet aldrig i förhand men det finns ju inget som inte säger att räntan ligger på 15%om 2år.
Citera
2009-12-01, 23:14
Medlem
Mulas avatar
Jag kan säga att på handelsbanken ska hon kunna plocka av 0.10-0.20 på listräntan för rörligt utan att ens behöva fråga sin chef...
Citera
2009-12-13, 22:02
Medlem
maxiaxis avatar
Tack för svar.

Det blev så att jag kör 3 månaders ränta till 1.55% och måste även amortera 500kr i månaden på topplånet.

Finns det någonting jag kan säga/göra nästa gång jag ska binda räntan. Dvs. om ca 3 månader, för att få ner den några punkter. Eller kanske övertala dom att omvandla topplånet (5% av totala lånet i mitt fall) till bottenlån så att jag slipper amorteringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in