2009-11-30, 19:27
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
If it ain't broken, don't fix it
Välja mellan en volvo 240 och en c70 bör inte vara mycket att grubbla över, och volvo 240 VAR mycket pålitliga och fungerade utmärkt ... på sin tid då.
Kanske dags att så smått börja föra flashback in till 2k eran och inte låta den samla damm på 80 talet.
Senast redigerad av kissen_mjau 2009-11-30 kl. 19:43.
Citera
2009-11-30, 19:30
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissen_mjau
Välja mellan en volvo 240 och en c70 bör inte vara mycket att grubbla över, och volvo 240 VAR mycket pålitliga på och fungerade utmärkt ... på sin tid då.
Kanske dags att så smått börja föra flashback in till 2k eran och inte låta den samla damm på 80 talet.
Faktum är att jag förstår inte vad du vill föra in till 2k. Vill du ha 3D-animationer, olika färgglada teman, Web 2.0, osv?
Allt på Flashback fungerar kalas och fyller sin funktion. Sure, det finns små fadäser och saknader här och var, men inget som förstör upplevelsen. Det må vara grått och trist - men här är vi för att diskutera och ljuga arslena av oss, inte ta på oss själva till dagligen nya funktioner som få har användning av.

Ja, det låter tråkigt och instängt. Men varför ändra på ett vinnande koncept? Användarbasen på FB talar sitt tydliga språk - it works.
Citera
2009-11-30, 19:42
Medlem
Zwerchstands avatar
Användarbasen talar, ja: "Aktiva användare för närvarande: 23 070" i dag måndag. Se där anledningen till att navigeringen kastat barlast överbord, för en bättre liknelse än 240/c70.
Citera
2009-12-01, 07:46
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Samma här, har provat ett antal gånger under min karriär och den återställer sig jämt till äldst först. Vilket jag föredrar och därför brytt mig föga.
Iofs det måste nog vara forumets minst använda funktion dels pga inställningen inte fungerar men även för att det blir ologiskt att läsa på det sättet.

Man läser i allmänhet uppifrån och ned och bläddrar en en sida framåt för att läsa nyare inlägg.
Citera
2009-12-01, 08:42
Medlem
StefanHeterJags avatar
En fördel med att alltid ha TS-inlägget synligt först är att fler kommer att svara ursprungsinlägget och att fokus handlar om det, istället för att diskutera med varandra och de senare inläggen. Om det är bra eller dåligt i det stora hela har jag inte bestämt mig för än. Lutar åt dåligt, för det gynnar inte diskussioner på samma sätt utan fokuserar lite FÖR mycket på förstainlägget. Det gynnar iaf att Topic hålls. Så.. jag vet inte riktigt...
Citera
2009-12-01, 09:11
Medlem
cheeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
En fördel med att alltid ha TS-inlägget synligt först är att fler kommer att svara ursprungsinlägget och att fokus handlar om det, istället för att diskutera med varandra och de senare inläggen. Om det är bra eller dåligt i det stora hela har jag inte bestämt mig för än. Lutar åt dåligt, för det gynnar inte diskussioner på samma sätt utan fokuserar lite FÖR mycket på förstainlägget. Det gynnar iaf att Topic hålls. Så.. jag vet inte riktigt...
Ja det beror ju på lite vad för typ av diskussion det är. Handlar det t.ex. om serien Dexter så tror jag inte att den trådens TS i nuläget behöver några svar på vad det är för slags serie, om den är sevärd och så vidare nu när serien är inne på den fjärde säsongen. Och det är väl rätt många trådar som man kan få in på det exemplet. Det är väl inte helt ovanligt att topic utvecklas och att det första inlägget efter ett tag nästan passerar ett bäst före datum så att säga.

Som sagt, som det är nu är det jag tycker funkar bäst. Antingen gå jag in i början av tråden, i slutet eller börjar läsa där jag sist slutatde läsa i tråden. Och "problemet" med sidbyte sker väl bara i trådar som växer snabbt men brukar inte vara ett problem för mej iaf då man själv märker att det blivit en ny sida sedan man skrivit ett inlägg eller något.
Citera
2009-12-01, 14:16
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheeff
Ja det beror ju på lite vad för typ av diskussion det är. Handlar det t.ex. om serien Dexter så tror jag inte att den trådens TS i nuläget behöver några svar på vad det är för slags serie, om den är sevärd och så vidare nu när serien är inne på den fjärde säsongen. Och det är väl rätt många trådar som man kan få in på det exemplet. Det är väl inte helt ovanligt att topic utvecklas och att det första inlägget efter ett tag nästan passerar ett bäst före datum så att säga.

Som sagt, som det är nu är det jag tycker funkar bäst. Antingen gå jag in i början av tråden, i slutet eller börjar läsa där jag sist slutatde läsa i tråden. Och "problemet" med sidbyte sker väl bara i trådar som växer snabbt men brukar inte vara ett problem för mej iaf då man själv märker att det blivit en ny sida sedan man skrivit ett inlägg eller något.
Ja, håller med, det beror på vad för typ av diskussion det är.
Kanske man kunde ha en kryssruta när man skapar en tråd typ:
Citat:
[ ] Låt mitt startinlägg alltid vara synligt.
Kryssar man i den så har man tydligt talat om att fokuset ska vara TS-inlägget. Funkar nog bäst för trådar som är av fråga-svar-typ. Exempelvis: "Vilken potatis passar bäst när man ska göra potatismos" och "Vilket program är bäst för att göra om Wav till Mp3" osv.

Medan övriga frågor där man öppnar upp för en diskussion på ett helt annat sätt inte behöver samma fokus, t.ex. "Är Sverige ett bra land?", "Fonder vs Investmentbolag" osv.

För min del så kan man nog strunta i denna feature helt och hållet. Men det tåls ju att tänka på..
Citera
2009-12-01, 14:25
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Först trodde jag du menade trådar som automatiskt byter sida och visar fler inlägg, vilket iofs hade varit rätt smutt.
Just den detaljen går att ordna med https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/4925
Mycket användarvänligt, man behöver inte bläddra alls vid läsning, utan sidorna skarvas på allt eftersom man scrollar ned. Vill man vända åter i tråden så scrollar man helt enkelt tillbaka (upp).
Citera
2009-12-01, 14:33
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Just den detaljen går att ordna med https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/4925
Mycket användarvänligt, man behöver inte bläddra alls vid läsning, utan sidorna skarvas på allt eftersom man scrollar ned. Vill man vända åter i tråden så scrollar man helt enkelt tillbaka (upp).

Det där lät ganska smidigt. Men sen när jag testade det så märkte jag att det helt plötsligt blev svårare att ha någon form utav översikt på en tråd när 60-70 inlägg ligger på samma sida.
Citera
2009-12-01, 14:44
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Det där lät ganska smidigt. Men sen när jag testade det så märkte jag att det helt plötsligt blev svårare att ha någon form utav översikt på en tråd när 60-70 inlägg ligger på samma sida.
Ja, så är det. Det blir ett enda långt lakan med inlägg när man betat sig igenom en lång tråd.

Visst kan man säkert finna nackdelar med det, men fördelarna överväger enligt mig.
Med alla inlägg på samma långa sida (vilket det nästan blir) så kan du t.ex. enkelt återsöka tidigare inlägg/formuleringar/användare med Ctrl+F, men det skönaste är att slippa sikta på den lilla ynkliga sidbytarknappen.

Det är bekvämt att scrolla, du behöver inte heller ha fler synliga inlägg på sidan än tidigare, du slipper bara ”klicka” när du vill se nästa sida.
Jag tycker även att man får en bättre översikt med detta tillägg, särskilt på den speciella forumnivån, inte bara i trådnivå, men smaken är som baken ...
Senast redigerad av Svejk 2009-12-01 kl. 14:47.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in