• 1
  • 2
2009-11-30, 14:23
Medlem
Alteregorandoms avatar
Hejsan

Jag tog studenten i somras och har ingen vidare koll p deklarationen och tnkte kolla vilka avdrag som dom flesta mnniskorna gr / kan gra.

Jag ker bil till pendeltget ungefr 10/20 dagar p en arbetsmnad, resten ker jag bil 5.5 mil enkel resa. Kan man skriva att man ker bil varje dag? jag vet inte exakt hur ofta jag ker tg / bil till jobbet. Men kan man skriva att jag ker bill 100% eller kan dom motbevisa mig?

kan dom se genom t.ex. vgtullarna?

Samt vad fr andra avdrag r det ni gr (bor fortfarnade hemma)
Citera
2009-11-30, 15:11
Medlem
micaeles avatar
Ja, du kan deklarera att du ker bil till jobbet vareviga dag. Det viktiga r att det INTE finns ngon allmn kommunikation (buss, tg, you name it) som fungerar likabra, tidsmssigt.
Citera
2009-11-30, 15:28
Medlem
Alteregorandoms avatar
S det finns inget stt dom kan sga emot att jag kt?

bil 40 min
kollektivt 1.5 h
Citera
2009-11-30, 16:36
Medlem
BulkAndreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alteregorandom

bil 40 min
kollektivt 1.5 h

Dom kan begra in kvitton om du fr Hitler som handlggare.
Citera
2009-11-30, 16:42
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:

bil 40 min
kollektivt 1.5 h
Du mste tjna minst 2 timmar genom att kra bil till jobbet istllet fr att ka kollektivt. Om ovanstende r restiden enkel vg s sparar du endast 1 timme och 40 min, s d kommer du att f svrt att f igenom bilavdrag istllet fr mnadskort med kollektivtrafik.

/ TT
Citera
2009-11-30, 16:44
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Du mste tjna minst 2 timmar genom att kra bil till jobbet istllet fr att ka kollektivt. Om ovanstende r restiden enkel vg s sparar du endast 1 timme och 40 min, s d kommer du att f svrt att f igenom bilavdrag istllet fr mnadskort med kollektivtrafik.

/ TT
Det kan man dock komma runt genom att skriva en tillhrande frklaring som ppekar ens mystiska varierande arbetstider, eller liknande anledningar.
Ett fint A4 p sidan om med byrkratisk text r jobbigt att lsa fr skattmasen, d faller rendet ltt igenom. Hopps och tror jag.
Citera
2009-11-30, 16:46
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BulkAndreas
Dom kan begra in kvitton om du fr Hitler som handlggare.
Framfr allt kommer dom att begra in bevis p att du uppfyller kravet p att du tjnar 2 timmar per dag med bil, dvs du mste visa med t ex tidtabeller fr pendeltg m.m att du verkligen gr det.

/ TT
Citera
2009-11-30, 16:51
Medlem
BulkAndreass avatar
Jag hade ett tveksamt fall fr ngot r sedan d jag krde en del bil till jobbet.

Drog av p skatten via e-legitimation enkelt via internet och tryckte bara in den summan jag vill gra avdrag p. Fick bara tillbaka pengarna och ingen tjafsade ngot.

Vill ppeka att det var ett grnsfall men lutade t min frdel..
Citera
2009-11-30, 16:51
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det kan man dock komma runt genom att skriva en tillhrande frklaring som ppekar ens mystiska varierande arbetstider, eller liknande anledningar.
Ett fint A4 p sidan om med byrkratisk text r jobbigt att lsa fr skattmasen, d faller rendet ltt igenom. Hopps och tror jag.
Varfr verkar alla tro dom r smbegvade p Skatteverket ?
Det r nog snarare tvrtom. Dom har betydligt strre erfarenhet av att hantera frsk att f igenom reseavdrag n medelsvensson.

/ TT
Citera
2009-11-30, 16:53
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Varfr verkar alla tro dom r smbegvade p Skatteverket ?
Det r nog snarare tvrtom. Dom har betydligt strre erfarenhet av att hantera frsk att f igenom reseavdrag n medelsvensson.

/ TT
D r det vl s, och jag fr tacka min lyckliga stjrna fr att jag ftt igenom mina extravaganta reseavdrag r ut och r in. Alltid med en lngdragen frklaring tillhrandes...
Citera
2009-12-06, 10:46
Medlem
Alteregorandoms avatar
Vad kan hnda om dom kommer p mig?
Citera
2009-12-06, 11:02
Medlem
BulkAndreass avatar
Citat:
Vad kan hnda om dom kommer p mig?

1. Om du inte har kvitton s fr du frmodligen inte tillbaka pengarna.

2. Om du inte har kvitton och skattmasen anser att du inte tjnar mer n 2 timmar p att ta bilen men det fortfarande r ett tveksamt fall s fr du inte tillbaka pengarna.

3. Om du inte har kvitton och det r ett uppenbart fall d du inte tjnar 2 timmar s riskerar du frmodligen att ka dit fr skattefrseelse. Straffet i Sverige fr det r bter.

Personligen hade jag inte frskt mig p detta om jag visste att det var krt om dom kollade mig. D finns det mer skra kort att lura staten p.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in