• 1
  • 2
2009-11-30, 14:23
Medlem
Alteregorandoms avatar
Hejsan

Jag tog studenten i somras och har ingen vidare koll på deklarationen och tänkte kolla vilka avdrag som dom flesta människorna gör / kan göra.

Jag åker bil till pendeltåget ungefär 10/20 dagar på en arbetsmånad, resten åker jag bil 5.5 mil enkel resa. Kan man skriva att man åker bil varje dag? jag vet inte exakt hur ofta jag åker tåg / bil till jobbet. Men kan man skriva att jag åker bill 100% eller kan dom motbevisa mig?

kan dom se genom t.ex. vägtullarna?

Samt vad för andra avdrag är det ni gör (bor fortfarnade hemma)
Citera
2009-11-30, 15:11
Medlem
micaeles avatar
Ja, du kan deklarera att du åker bil till jobbet vareviga dag. Det viktiga är att det INTE finns någon allmän kommunikation (buss, tåg, you name it) som fungerar likabra, tidsmässigt.
Citera
2009-11-30, 15:28
Medlem
Alteregorandoms avatar
Så det finns inget sätt dom kan säga emot att jag åkt?

bil 40 min
kollektivt 1.5 h
Citera
2009-11-30, 16:36
Medlem
BulkAndreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alteregorandom

bil 40 min
kollektivt 1.5 h

Dom kan begära in kvitton om du får Hitler som handläggare.
Citera
2009-11-30, 16:42
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:

bil 40 min
kollektivt 1.5 h
Du måste tjäna minst 2 timmar genom att köra bil till jobbet istället för att åka kollektivt. Om ovanstående är restiden enkel väg så sparar du endast 1 timme och 40 min, så då kommer du att få svårt att få igenom bilavdrag istället för månadskort med kollektivtrafik.

/ TT
Citera
2009-11-30, 16:44
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Du måste tjäna minst 2 timmar genom att köra bil till jobbet istället för att åka kollektivt. Om ovanstående är restiden enkel väg så sparar du endast 1 timme och 40 min, så då kommer du att få svårt att få igenom bilavdrag istället för månadskort med kollektivtrafik.

/ TT
Det kan man dock komma runt genom att skriva en tillhörande förklaring som påpekar ens mystiska varierande arbetstider, eller liknande anledningar.
Ett fint A4 på sidan om med byråkratisk text är jobbigt att läsa för skattmasen, då faller ärendet lätt igenom. Hopps och tror jag.
Citera
2009-11-30, 16:46
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BulkAndreas
Dom kan begära in kvitton om du får Hitler som handläggare.
Framför allt kommer dom att begära in bevis på att du uppfyller kravet på att du tjänar 2 timmar per dag med bil, dvs du måste visa med t ex tidtabeller för pendeltåg m.m att du verkligen gör det.

/ TT
Citera
2009-11-30, 16:51
Medlem
BulkAndreass avatar
Jag hade ett tveksamt fall för något år sedan då jag körde en del bil till jobbet.

Drog av på skatten via e-legitimation enkelt via internet och tryckte bara in den summan jag vill göra avdrag på. Fick bara tillbaka pengarna och ingen tjafsade något.

Vill påpeka att det var ett gränsfall men lutade åt min fördel..
Citera
2009-11-30, 16:51
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det kan man dock komma runt genom att skriva en tillhörande förklaring som påpekar ens mystiska varierande arbetstider, eller liknande anledningar.
Ett fint A4 på sidan om med byråkratisk text är jobbigt att läsa för skattmasen, då faller ärendet lätt igenom. Hopps och tror jag.
Varför verkar alla tro dom är småbegåvade på Skatteverket ?
Det är nog snarare tvärtom. Dom har betydligt större erfarenhet av att hantera försök att få igenom reseavdrag än medelsvensson.

/ TT
Citera
2009-11-30, 16:53
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Varför verkar alla tro dom är småbegåvade på Skatteverket ?
Det är nog snarare tvärtom. Dom har betydligt större erfarenhet av att hantera försök att få igenom reseavdrag än medelsvensson.

/ TT
Då är det väl så, och jag får tacka min lyckliga stjärna för att jag fått igenom mina extravaganta reseavdrag år ut och år in. Alltid med en långdragen förklaring tillhörandes...
Citera
2009-12-06, 10:46
Medlem
Alteregorandoms avatar
Vad kan hända om dom kommer på mig?
Citera
2009-12-06, 11:02
Medlem
BulkAndreass avatar
Citat:
Vad kan hända om dom kommer på mig?

1. Om du inte har kvitton så får du förmodligen inte tillbaka pengarna.

2. Om du inte har kvitton och skattmasen anser att du inte tjänar mer än 2 timmar på att ta bilen men det fortfarande är ett tveksamt fall så får du inte tillbaka pengarna.

3. Om du inte har kvitton och det är ett uppenbart fall då du inte tjänar 2 timmar så riskerar du förmodligen att åka dit för skatteförseelse. Straffet i Sverige för det är böter.

Personligen hade jag inte försökt mig på detta om jag visste att det var kört om dom kollade mig. Då finns det mer säkra kort att lura staten på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in