Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Har sett dessa tendenser jag också, men vet inte om det handlar om Zlatan vs Messi egentligen.
Tycker att Barcelonas svaghet är att man i sitt spel kortpassar in absurdum, helst bakåt i mitten, och sällan slår crossbollar eller lyfter in bakom backlinjen. (De slår ju knappt en vettig hörna ens, utan knör ner två mittfältare vid hörnflaggan där de skall kortpassa sig igenom...).
Detta gör att man ofta missar spelare i offensiva kanonlägen, inte minst på kanten. Dani Alves måste ju ganska ofta vara trött på att springa sig fri på kanten och sedan står Xavi, Iniesta och Messi och duttar boll sinsemellan istället för att titta upp.
Skulle det vara en egoschism mellan Messi och Zlatan så lär Guardiola agera, han gjorde sig ju av med superegot Eto'o trots alla mål han gjorde. Och just nu känns dessutom faktiskt Zlatan viktigare för Barca än Messi.
Jaa precis ! Man vann ju inte ligan, cupen och Champions League pga. stora namn i laget. Hade de slagit crossbollar, som svenska landslaget har visat fungerar så bra, hade de säkert gått MYCKET bättre ! P.S de där var ironi...
Citat:
Det är kanske en svaghet men också ett farligt anfallsvapen eftersom Barca är så otroligt bra på sitt kortpassande vilket ofta följs en genomlöpning som blir målchans.
Men det är nog en del av "problemet", dvs. Messi söker i första hand en kort boll till Xavi el. Iniesta för att få tillbaka bollen, Zlatan har kanske tagit löpvägar som är ovana för Messi.
Jag har också noterat att han få liten utdelning i form av passningar på sina löpningar, blir säkert bättre allteftersom. Lite löjligt att prata om någon schism, man behöver väl inte tycka om varandra för att spela bra fotboll.
Det är nog också en anledning. Zlatan är ny och har en ny spelstil, det kommer dröja innan han sitter 100% i laget och med sina lagkamrater. Xavi och Iniesta är kompletta spelare och gör 9 av 10 gånger ett bättre
spelalternativ än vad zlatan skulle göra då han är en striker och går oftast på ett avslut.
Men jag är inte tränare för laget och vad vet jag, detta är bara min syn och min teori.
EDIT:
Detta styrker min teori att Kåmark är en riktig kålsupare