2004-01-29, 11:19
Medlem
Hej, jag har en DVD från JVC, som spelar dvd-r/+r och RW, samt mp3, cdr/rw och jpeg filer...är det någon som har erfarenhet av att bränna mp3 låtar på en dvd för att få plats med mer låtar för att sedan spela upp i en dvd spelare...

Enligt min teori så är det ju ändå mp3 filer på en data skiva, likväl som man kan spela upp mp3 filer på en cd data skiva, enda skillnaden är ju att dvd'n rymmer mkt mer?!!

Har f.ö. läst nånstans att man måste bränna en dvd med ISO9660...Default för dvd är UDF, och när en kompis provade att bränna mp3's på en data dvd så kunde den ej spela upp denna, men o andra sidan brände han den med UDF ikryssat...

Ville bara höra mej för innan jag bränner en

MVH /T
Citera
2004-01-29, 12:41
Medlem
Chortans avatar
Testade att spela en DVD skiva med mp3 låtar på min Sony DVP-NS330S, det funkade inte. Testade polarns Denver spelare som tar de flesta format och det fungerade. Det är väll bara att prova med en DVD-RW så slipper du slösa bort en skiva om det inte går.
Citera
2004-01-29, 14:55
Medlem
ska meddela hur det går...
Citera
2004-01-29, 21:03
Bannlyst
Har provat och bränt på alla sätt som går tror jag, även använt olika program (nån skrev nånstans att det inte funka med Nero men med WinOnCd 6.0) men med samma tråkiga resultat varje gång och det verkar va väldigt få människor som vet nånting om det här problemet oxå tyvärr, frågar man radiohandlare så vet de ingenting.

Står det att en spelare ska kunna läsa DVD+R/RW eller DVD-RW så menar tillverkaren av DVD spelaren med DVD media på skivan. Det funkar inte med exempelvis MP3 eller Jpg filer. Jag fick till svar på ett annat forum när jag ställde samma fråga att DVD spelaren måste ha stöd för MP3 o JPG på DVD+/-R/RW media för att det ska funka och det verkar tydligen inte va så vanligt än så länge. :mad:
Citera
2004-01-29, 21:51
Medlem
Funkade ej...jag provade att bränna på en DVD+RW....

Till saken är den att jag har för mej att skivan inte stängs riktigt på en RW DVD...stämmer det? Kan det ha nått med saken att göra tro?

Jag checkade runt på n ätet och på www.dvdrhelp.com så hittade jag en lista på dvd spelare som spelade "MP3DVD" som det tydligen kallas...Min var ej med...och inte så många andra för den delen

Men men, det kommer nog...

OM nån MOT förmodan listar ut detta I FALL det går...skriv det här...
Citera
2004-01-29, 22:13
Medlem
Pellenezs avatar
Det är av någon anledning mycket ovanligt att DVD-spelare klarar mp3 på DVD-skivor. Har för mig att det ligger nån teknisk orsak bakom.
Citera
2004-01-29, 23:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Det är av någon anledning mycket ovanligt att DVD-spelare klarar mp3 på DVD-skivor. Har för mig att det ligger nån teknisk orsak bakom.

De flesta klarar i allafall DVD-audio (dvs CD-format men på DVD-skiva), men då kan man ju lika gärna spara MP3-filerna på en vanlig CDR som att bränna ner dem i CD-format på DVD..

Jag valde i allafall en DVD-spelare med stöd för DVD-MP3 fast jag använder i princip aldrig funktionen..
Citera
2004-01-29, 23:18
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De flesta klarar i allafall DVD-audio (dvs CD-format men på DVD-skiva), men då kan man ju lika gärna spara MP3-filerna på en vanlig CDR som att bränna ner dem i CD-format på DVD..
..

Nja, nu är du lite ute och cyklar. DVD-Audio är INTE samma sak som som cd-format på DVD-skiva. DVD-Audio är ett helt eget format for inspelning av musik (klarar även flerkanalsljud). Formatet stöds bl a av Panasonic. Ett konkurrerande format som stöds av bl a SONY är SACD (Super Audio CD). Tidigare har det endast varit riktigt dyra DVD-spelare som klarat DVD-Audio eller SACD.
Nu har det dock även kommit på spelare i lite mer normal prisklass.
Jag gav 2500 för min Panasonic DVD-S75 som klarar DVD-Audio.
Citera
2004-01-31, 05:28
Medlem
Spelaren måste ha stöd för det formatet. I dagsläget finns det inte många spelare som har det men det kommer fler. Längtar till man kan ha en i bilen och byta skiva en gång i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in