2009-11-30, 21:20
Medlem
Pytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
http://www.blocket.se/orebro/Volvo_X....htm?ca=13&w=3

Om man tål att ha en liten äldre bil. Tror att man skulle bli mycket nöjdare med en sådan än en dacia. Även fast dacian är helt ny.

Annars finns ju också Peugeot 307SW som 7-sits. Typ: http://www.blocket.se/stockholm/Peug....htm?ca=13&w=3

Är väl bättre kvalité än en dacia iaf. Mor hade en 307SW 5-sits. Den enda peugeoten vi har haft utan problem. Glastaket gör många glada. Ger fint ljud och kvalité känslan är väl normal. Bättre än dacia sämre än audi/volvo mf.

Volvon skojar du väl om? Ska han köra korta sträckor är väl inte en 4-hjulsdriven automatare kopplad till en turbomotor nåt direkt strålande recept för en acceptabel soppaförbrukning.

Peugeoten är bättre men 307an har väl inte direkt gjort sig känd för sin överlägsna kvalitet.

Det gäller att skilja mellan kvalitet och kvalitetskänsla. Att dörren i en Dacia känns billig betyder inte att bilen kommer gå sönder direkt. Tvärtom tror jag Dacia har högra driftsäkerhet än många andra nya bilar då de baseras på äldre, beprövad teknologi, samt inte har allför mycket utrustning som kan gå sönder. Det jag skulle vara lite tveksam på är rostskyddet, kan tänkas att Dacia snålat in på det för att pressa priserna.

Och nej, jag äger ingen Dacia själv.
Citera
2009-11-30, 22:08
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Ja vi får se vad frun säger först.

Sen har vi redan ägdt en ny XC90 och fina men höga driftskostnader fast vi hade diesel var typ 8500kr årskatt annar jättefin men ekonomin tillåter inte mer just nu.
Citera
2009-11-30, 23:25
Medlem
E30s avatar
Opel Zafira är bilen för dig!
Citera
2009-11-30, 23:42
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyton
Volvon skojar du väl om? Ska han köra korta sträckor är väl inte en 4-hjulsdriven automatare kopplad till en turbomotor nåt direkt strålande recept för en acceptabel soppaförbrukning.

Peugeoten är bättre men 307an har väl inte direkt gjort sig känd för sin överlägsna kvalitet.

Nu tog jag ju bara första bästa jag hittade på blocket men visst de är dyra i drift. Men med manuell och mindre motor så blir det ju billigare men ändå dyr.

307:an har väl medelkvalité om man jämför med andra franska bilar. Dacia är gjord på renault alltså likvärdig kvalité. Dock så tror jag 307:an har bättre kvalité än dacia.
Citera
2009-12-01, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E30
Opel Zafira är bilen för dig!
Tråkigt men sant! Dock roligare än Dacia kanske...
Citera
2009-12-01, 18:04
Medlem
Ok beställde en Dacia lagos 7sitsig men fullutrustad
termen fullutrustning får en lite konstig innebörd när en fullutrustad dacia har mindre utrustning än en SAAB utan någrasomhelst extraval

Tog färgen vit och grå inredning. `(ja jag tycker vitabilar är fina)

Tror den kan vara en helt ok andrabil.
Citera
2009-12-01, 19:00
Medlem
Wu-Tangs avatar
Kör den med 7 vuxna människor i och se hur den går, var ju inte många hästkrafter.

edit: såg att du hade köpt den.. hoppas frugan blir nöjd
Citera
2009-12-01, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wu-Tang
Kör den med 7 vuxna människor i och se hur den går, var ju inte många hästkrafter.

edit: såg att du hade köpt den.. hoppas frugan blir nöjd

Körde 6st i bilen idag när vi provkörde lite.
4vuxna vägandes jag 106kilo frugan 87kilo (gravid) samt 2killar i 80kg klassen samt barnen vägandes kanske 50kilo sammanlagt så ca 400kg

gick helt ok 105hk var ju en räcer för bara 15år sedan man glömmer lätt det samt att den ger nog 10hk extra med etanol i tanken.
Citera
2009-12-01, 21:24
Medlem
Haengquis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
Ok beställde en Dacia lagos 7sitsig men fullutrustad
termen fullutrustning får en lite konstig innebörd när en fullutrustad dacia har mindre utrustning än en SAAB utan någrasomhelst extraval

Tog färgen vit och grå inredning. `(ja jag tycker vitabilar är fina)

Tror den kan vara en helt ok andrabil.

Vita bilar och svenskt väder, aj aj aj! Det blir nog till ett jäkla tvättande. Annars, grattis till en ny bil!
Citera
2009-12-01, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haengqui
Vita bilar och svenskt väder, aj aj aj! Det blir nog till ett jäkla tvättande. Annars, grattis till en ny bil!

Tack.

ja men vi har mest haft gråa svarta bilar osv men jag gillar vita bilar och tycker att det är svårare att hålla mörkblåa och svarta bilar rena än vita,
vägdamm osv ser man direkt på en mörkbil.

Men ska låta frun ta volvon så mkt som möjligt när hon kör barnen men ibland måste vi ha 6platser så då tar vi Dacian, hade inte volvo tagit bort möjligheten att ha 2sittplatser i bagaget på nya V70 så hade vi haft en sån istället.
Citera
2010-01-30, 11:39
Medlem
Hämtade ut Dacian igår.

Mkt nöjd verkar vara helt ok kvalitet och ljudnivån är helt ok om vid körning på landsväg osv, kul att kunna släng in barnen bak och 4vuxna och åka utan att behöva ta 2bilar,

lite hög ljudnivå på grusvägar annars helt ok för 129000sek.

känns som att köra vilken renault som helst.

samt 3års nybilsgaranti är ju inte fel.
Citera
2010-01-31, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
Hämtade ut Dacian igår.

Mkt nöjd verkar vara helt ok kvalitet och ljudnivån är helt ok om vid körning på landsväg osv, kul att kunna släng in barnen bak och 4vuxna och åka utan att behöva ta 2bilar,

lite hög ljudnivå på grusvägar annars helt ok för 129000sek.

känns som att köra vilken renault som helst.

samt 3års nybilsgaranti är ju inte fel.

Kört den nu i is och snö samt -15 fungerar mkt bra även i vinterväglag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in