2009-11-27, 22:20
Medlem
Lennart258s avatar
Jag har ganska vag uppfattning vad som egentligen är en extremsport. Finns det någon definition eller några kriterier som måste uppfyllas?
Citera
2009-11-27, 22:24
Medlem
saprofyt.s avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Extremsport

Citat:
Extremsport är ett samlingsnamn på sporter som är riskfyllda, kondiditionskrävande eller på annat sätt ger kroppen en adrenalinkick.

Exempel:

Citat:
Multisport
Snowboard
Aggressive inline
Friklättring
Fallskärmshoppning
Downhillcykling
Skärmflygning
Hängflygning
Wingsuit
Citera
2009-11-27, 22:34
Medlem
Lennart258s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saprofyt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Extremsport

Exempel:

Enligt den definitionen är även t ex sport-jujutsu och road racing extremsporter men så vitt jag förstått brukar inte dessa räknas som det.

Road racing kan man få bort om man inför kriteriet att motorer ej får användas men i så fall försvinner ju också skärmflygning med med propeller på ryggen.
Citera
2009-12-04, 16:07
Medlem
NollottAs avatar
För att svara fegt säger jag bara att man känner själv vad som är extreme-sport.
Citera
2009-12-04, 16:53
Medlem
Sommarflipflops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollottA
För att svara fegt säger jag bara att man känner själv vad som är extreme-sport.

Ja, sporten är väl lite vad man själv gör den till också
Citera
2009-12-04, 18:29
Medlem
Deads avatar
Skulle säga att det är sporter som involverar mycket hög skadefaktor, men inga jävla ledbands eller muskelfästes skador som men får i fotboll och handboll..(brutna ben ska vara en vardag! )
Och i sporter där risken för att man kan avlida om man gör en grov miss är ganska så hög.

Så tycker jag iaf.
Citera
2009-12-04, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dead
sporter där risken för att man kan avlida om man gör en grov miss är ganska så hög.
Där!
Citera
2009-12-04, 20:48
Medlem
Din mamma är en extremsport!

Och fallskärm.

Och BASE.
Citera
2009-12-06, 01:46
Medlem
Lennart258s avatar
Citat:
Och i sporter där risken för att man kan avlida om man gör en grov miss är ganska så hög.

Så tycker jag iaf.

Ja, det känns ju onekligen extremt. Passar ju in på namnet! Och motor får inte användas.

Ser man bara till att skala bort multisport, skatebord, kitesurfing och liknande från familjen.

Fallskärmshoppning med mer än 500 meter till marken går nog också bort.
Citera
2009-12-06, 10:06
Medlem
von.Pappskalles avatar
Alla sporter är extrema...jag avskyr dem allihop!
Citera
2010-01-10, 19:16
Medlem
Unicornface2s avatar
Extremsoprt är sporter som man kan totalt slå säg till döds i! Jag har själv testat på väldigt många. Men jag har aldrig skadat mig rejält. Så det är hur man själv gör det. Om du vill göra coola och avancerade saker så får du allt räkna med att du bryter några ben! Fast det är ju lite coolt det med
Citera
2010-01-10, 23:18
Medlem
Nall3puhs avatar
Citat:
Skulle säga att det är sporter som involverar mycket hög skadefaktor, och i sporter där risken för att man kan avlida om man gör en grov miss är ganska så hög.
En bra sammanfattning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in