2009-11-27, 21:54
Medlem
winterstorm2s avatar
Att slå små barn är en grundvärdering, mord, droger och mycket mer är väldigt ofta en grundvärdering hos befolkningen.

Varför dessa saker är fel är inte lätt att svara på utan att förutsätta att det bara är fel. Ibland kan man komma fram till att det är fel på logisk väg men de folk som inte kan argumentera för sina slutsatser har en grundvärdering som ligger som grund för resterande filosofi. Gud, liv efter döden, moral etc
Vi alla förutsätter olika saker i vardagen, även ateister.

Om jag förstått det rätt så finns det mycket hallucinogena droger som inte alls är beroende framkallande som de droger som ersätter kroppens serotonin/dopamin produktion?. typ profet salvia. Är även cannabis/hasch lika??

Varför blir folk helt hysteriska om man drar upp detta tabu ämne om droger?
Droger som droger tänker dom, helt naiva och fördomsfulla är dessa människor.
Droger är FEL, säger de. skulle aldrig förlåta mig om man hade rökt cannabis eller dylikt. Kan tillägga att jag inte har testat droger eller alkohol under mitt liv och kommer inte göra det heller, detta bygger på min egna uppfattning på livet. Jag är inte nykter för religiösa orsaker heller. Jag har en mängd principer som följer in till döden men jag förstår om andra inte gör det, jag är förr subjektivitet och emot manipulation och att trycka på folk olika åsikter/religioner. Men jag försvarar hallucinogena för de som vill hålla på med sånt.
Något nästan ingen har en förståelse förr att jag faktiskt har åsikter som jag tycker att alla inte borde ha om de inte vill. deras vilja såväl som min är formad mycket pga sociala orsaker, och dessa är olika för alla helt enkelt.

( men det jag undra är om alla droger(gräs) är beroende framkallande eller inte. Relativt mot vanligt godis/kaffe, är de lika lite ohälsosamma typ?
Citera
2009-11-27, 22:10
Medlem
unkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winterstorm2
Att slå små barn är en grundvärdering, mord, droger och mycket mer är väldigt ofta en grundvärdering hos befolkningen.

Varför dessa saker är fel är inte lätt att svara på utan att förutsätta att det bara är fel. Ibland kan man komma fram till att det är fel på logisk väg men de folk som inte kan argumentera för sina slutsatser har en grundvärdering som ligger som grund för resterande filosofi. Gud, liv efter döden, moral etc
Vi alla förutsätter olika saker i vardagen, även ateister.

Om jag förstått det rätt så finns det mycket hallucinogena droger som inte alls är beroende framkallande som de droger som ersätter kroppens serotonin/dopamin produktion?. typ profet salvia. Är även cannabis/hasch lika??

Droger som droger tänker dom, helt naiva och fördomsfulla är dessa människor.
Droger är FEL, säger de. skulle aldrig förlåta mig om man hade rökt cannabis eller dylikt. Kan tillägga att jag inte har testat droger eller alkohol under mitt liv och kommer inte göra det heller, detta bygger på min egna uppfattning på livet. Jag är inte nykter för religiösa orsaker heller. Jag har en mängd principer som följer in till döden men jag förstår om andra inte gör det, jag är förr subjektivitet och emot manipulation och att trycka på folk olika åsikter/religioner. Men jag försvarar hallucinogena för de som vill hålla på med sånt.
Något nästan ingen har en förståelse förr att jag faktiskt har åsikter som jag tycker att alla inte borde ha om de inte vill. deras vilja såväl som min är formad mycket pga sociala orsaker, och dessa är olika för alla helt enkelt.

( men det jag undra är om alla droger(gräs) är beroende framkallande eller inte. Relativt mot vanligt godis/kaffe, är de lika lite ohälsosamma typ?

Kanske i fel forumdel? Aja, jag skulle iaf säga att det inte är särskillt beroendeframkallande. Cannabis är inte fysiskt beroendeframkallande på något sätt, det ger ingen avtändning d.v.s. Dock kan man ju, som med allt, bli psykiskt beroende av det för att det är roligt, och därför lida av dagen-efter effekten länge om de gör det varje/varannan dag (vilka är mest trögtänkthet och känslan av att ha huvudet i en bubbla).

Hallucinogener är i regel inte beroendeframkallande eller farliga heller. Hjärnan använder psilocybinet, den ersätter inget i kroppen. Dock är det samma sak med detta; det är rätt på psykiskt beroendeframkallande. Det bra med hallucinogener är att man måste förtära det med ungefär en månads mellanrum för full effekt och därför är intaget inte alls lika regelbundet.

Centralstimulanta och Opiater brukar vara starkt beroendeframkallande så sådant håller jag mig borta från.

All denna information hålls såklart undan från tidningar och TV för att förhindra att en massa människor skulle börja använda dessa. Det har inga fysiska bieffekter men man är ändå inte vid sina fulla sinnen och det hade varit farligare alt. läskigare att vara ute ensam med höga människor som vandrar runt överallt. Dessutom vill man att folk ska tänka själva och kunna dra slutsatser etc.

Jag tycker att man ska grunda sin egen åsikt om allt så länge det inte påverkar andra negativt. Gör mot andra som man vill bli behandlad själv typ.

Jag har använt cannabis och hallisar samt alkohol.

Något mer du undrar?
Senast redigerad av unken 2009-11-27 kl. 22:13.
Citera
2009-11-28, 17:41
Medlem
winterstorm2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unken

Något mer du undrar?
tack för svaret

kan diskutera om grundvärderingar som var det jag ville lyfta fram, har då några?
Citera
2009-11-28, 22:41
Medlem
Kheperas avatar
Jo, de flesta hallucinogena preparat är ej fysiskt beroendeframkallande, vilket även gäller för cannabis, som dock inte brukar räknas som hallucinogen (även om den kan ge vissa hallucinogena effekter).

Folk blir hysteriska därför att de blivit matade med propaganda sedan barnsbenen. Många ser ingen direkt skillnad mellan att ta en lapp LSD eller skjuta in heroin i blodomloppet. Trots att effekterna är väsensskilda, både fysiskt och psykiskt.

Min egen grundvärdering säger mig att folk får göra som de själva vill, men att de inte bör vara självdestruktiva. Att röka en joint då och då är helt okej, men att vara hög jämt och ständigt, och därmed förstöra t.ex. sitt arbetsliv och sina personliga kontakter, är det inte.
Citera
2009-11-29, 02:44
Medlem
Krafses avatar
Jag tror inte på att man har en medfödd moral och sånt där, det är något man lär sig. När man är nyfödd så är man helt jävla tom i skallen och sen när man börjar förstå språket så börjar programmeringen strömma in.

Jag vet iaf att jag inte hade någon vidare empatisk förmåga eller liknande "grundvärderingar" när jag var barn, det kom senare och det är något som jag tror att jag har lärt mig av andra, iaf själva "startskottet".
Efter det så har det väl blandats ut litegrann med mer förståelse för världen och liv i den, som man alltså har kommit underfund med på egen hand.
Handlar för mig mycket om att man lär sig respektera andra, t.ex deras plats här på Jorden, deras känslor, fysiska som psykiska osv. Att inte plåga djur eller skada människor, eftersom man själv inte vill bli behandlad så. Man vill ju inte bli behandlad dåligt själv, så det förefaller sig naturligt att man undviker att göra såna dåliga saker mot andra levande ting. Det blir dock så självklart att det ibland kan kännas som om det är en medfödd "grundvärdering", men det tror jag som sagt inte att det är.
Citera
2009-11-29, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winterstorm2
Jag anser att politiskt korrekta åsikter av den typen är en form av grupptänk eller information cascade.
http://en.wikipedia.org/wiki/Information_cascade

Folk är väldigt måna om att passa in i gruppen och tänka rätt. Om man fakear att bli upprörd då någon uttrycker en icke korrekt åsikt visar man att man själv är väldigt korrekt. Den bästa lögnaren är den som tror på lögnen så varför inte intala sig att den politiskt korrekta åsikten verkligen är korrekt.

Tyvärr är detta en drift hos människor som går att missbruka, t.ex. genom propaganda i krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in