Citat:
Ursprungligen postat av Allfadern
Du har ju redan skrattat ut mig men jag star fast vid mitt ord: en marknadsekonomi med inslag av statlig kontroll ar overlagsen. Om staten anser att nagot behovs for landet, men inget foretag vill ta sig an uppgiften, sa ska staten kunna tvinga nagot foretag att gora det (de far lon givetvis).
Jag anser dock att det ska finnas statliga alternativ inom i princip samtliga sektorer pa marknaden och denna ska forsoka konkurrera mot privata foretag for att stimulera utveckling.
Jag onskar att jag kunde finna forstatligande av samtliga foretag positivt for ekonomin, eftersom jag tror pa det rent andligt. Dock sa misslyckas jag.
Hur påtaglig skulle denna kontroll vara enligt dig? Det skulle vara intressant att veta.
För att besvara tråden så är jag en nationalist som förespråkar en högerorienterad ekonomi. Främst p.g.a. att marknadsekonomi har visat sig överlägset hittills i historien, men även för att jag tror på ekonomisk frihet.
Jag tycker att staten endast ska beblanda sig då det är nödvändigt för folket som helhet; man ska --förutom att hantera det uppenbara, som polis och militär-- motverka skadliga monopol som leder till överpriser och/eller bristfällig kvalité. Det ska även finnas en viss inkomstskatt, men inte en för hög sådan, då detta leder till att kompetens inte uppmuntras.