• 5
  • 6
2016-01-31, 14:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Läget är sorgligt för oss älskare av leverrätter men har du något Citygross i närh00eten? Jag får åka 3 mil för att komma till ett Citygross där de har ungnöts- eller kalvlever. Eller Willys som brukar ha kycklinglever? Kalvlever är ju så gott.....

ICA-handlare är ju så jävla mainstream men har du möjlighet att beställa hem för din egen konsumtion?

Sant! Och vissa helger storhandlar vi på Citygross? Vad tänker jag med? Levern?
Citera
2021-03-07, 22:34
Medlem
Peter.Hellborns avatar
Hur borde färsk kalvlever dofta?

Jag köpte nyligen kalvlever och märkte först när jag kom hem att levern hade packats in 8 dagar tidigare. Bäst före-datumet var ändå 4-5 dagar senare så levern borde ha varit ok. Tyvärr hade levern en ganska syrlig doft som delvis fanns kvar efter rengöring och tillagning. Var levern dålig, eller bara inte helt färsk? Det här var 2 dagar sedan, och jag har inte blivit sjuk.

En annan sak som jag undrar över är om det är normalt att kalvlevern är full av senor.
Citera
2021-03-07, 23:02
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.Hellborn
En annan sak som jag undrar över är om det är normalt att kalvlevern är full av senor.

Lever innehåller inte senor, det handlar om vener.
Citera
2021-03-07, 23:16
Medlem
Peter.Hellborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Lever innehåller inte senor, det handlar om vener.
Ok, bra att veta! Är det normalt att det finns större mängder av vener som löper tvärs igenom hela levern (eller rättare sagt den bit som jag köpte)?
Citera
2021-03-07, 23:27
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.Hellborn
Ok, bra att veta! Är det normalt att det finns större mängder av vener som löper tvärs igenom hela levern (eller rättare sagt den bit som jag köpte)?

Tja, venerna är ju en förutsättning för att levern och där med resten av kroppen ska fungera. Ja, det finns en hel del och helt normalt.
Citera
2023-09-28, 22:18
Medlem
DinKurdias avatar
Är det någon som vet hur man kan få bort den robusta och "metalliska" smaken av lever?

Är nämligen inte van att äta lever trots många försök. Mina försök har sett ut såhär; jag köper 1 lever, skär 1 skiva av den, den skivan skär jag upp i mindre bitar och tillagar den som den är i lite olja. Dessa bitar fördelar jag i 3 portioner och tvingar i mig under ett helt dygn för att smaken är så hemsk. Jag äter en pytteliten bit (typ 1/3 av mitt lillfinger) och trycker i mig 10ggr mer sallad och ett halvt glas vatten bara för att få bort den hemska smaken. Och sallad gör mig mer hungrig så det känns som en jätte dålig kombination med tanke på att jag redan har svårt för lever.

Jag vet att lever är väldigt näringsrikt, därför så vill jag äta det då och då utan att det ska behöva vara påfrestande. Men änsålänge känns det som tortyr, får kväljningar.

Help!
Citera
2023-09-29, 08:25
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKurdia
Är det någon som vet hur man kan få bort den robusta och "metalliska" smaken av lever?

Är nämligen inte van att äta lever trots många försök. Mina försök har sett ut såhär; jag köper 1 lever, skär 1 skiva av den, den skivan skär jag upp i mindre bitar och tillagar den som den är i lite olja. Dessa bitar fördelar jag i 3 portioner och tvingar i mig under ett helt dygn för att smaken är så hemsk. Jag äter en pytteliten bit (typ 1/3 av mitt lillfinger) och trycker i mig 10ggr mer sallad och ett halvt glas vatten bara för att få bort den hemska smaken. Och sallad gör mig mer hungrig så det känns som en jätte dålig kombination med tanke på att jag redan har svårt för lever.

Jag vet att lever är väldigt näringsrikt, därför så vill jag äta det då och då utan att det ska behöva vara påfrestande. Men änsålänge känns det som tortyr, får kväljningar.

Help!

Följ nåt recept tex detta nöt lever recept

https://www.allrecipes.com/recipe/58...er-and-onions/
https://mommyshomecooking.com/venezu...er-and-onions/

https://www.youtube.com/watch?v=jly4...lgasK%C3%BCche
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto